• Anonym (Ge mig råd)

Jag får straff av sambon.

Jag är tillsammans med en kille som är väldigt dominant och bestämande.
    JAg får inte yttra mig. JAg får inte säger saker och ting och jag får absolut inte titta på killar.
    Men nu har han börjat med en annan sak, förutom att förbjuda mig för vissa saker så har han även börjat med att ge mig straff!!!

Jag råkade ha min tomma kaffekopp i handen i soffan, och gick ifrån medans koppen låg kvar i soffan men hade då vält och detta såg killen.
    Så han gick till köket och tog mitt underbara kaffe och gömde och förbjöd mig kaffe på en hel vecka både hemma och utanför hemmet.
    Han ger mig ofta straff för saker för att "jag ska lära mig att det är fel".
    Om jag en enda gång till råkar ha mobilen i soffan tar han den med. Han har redan tagit telefonen ifrån mig en gång. Det är mycket jag inte får göra längre som straff.
    Han håller alltid det han säger och han är så sträng. Känns som att jag är ett barn och han är min pappa.
    ÄR DETTA NORMALT????? Snälla jag ber er svara, är det normalt beteende?

• Svar på tråden Jag får straff av sambon.
  • Barbamamah

Normalt beteende är det bara om ni båda är överens och trivs med det. Men nu verkar det som att du inte trivs. Varför skulle han ha nån rätt att domdera över dig eller straffa dig?

• Zayco

Nej jag tycker inte det låter hälsosamt att agera förälder åt sin partner eller förbjuda någon och straffa.... Han verkar inte ha alla hästar hemma om man säger så.

• skrullas

Eh nej. Känns inte alls normalt. Känner du själv att du är värd att behandlas så? Han verkar inte frisk.

• Anonym (verkligen inte!)

Nej! Verkligen inte normalt!

Vet inte vad jag ska säga egentligen. Det låter helt sjukt.

Och på nått sätt är man trött på det här forumet med alla som säger: Lämna honom.

Men helt ärligt, det är det enda jag tänker att du måste göra. 

• Anonym (123)

Din sambo verkar vilja ha ett förhållande där han är dominant och partnern undergiven. Man ska vara försiktigt med sådana relationer och bara leva i ett sådant om man har den personligheten. Även i sådana relationer är det viktigt att det sker under samförstånd. 
    Be honom söka vidare.

• Venne

Du vet redan att det inte är normalt, det är därför du skriver detta. Du vill höra att han är ett svin och att du sak lämna honom eftersom du vet att det är det du behöver göra- men inte gör. Så bara gör det istället för att sitta här och fiska sympatier fram till den dagen då han börjar straffa dig med stryk för "ditt eget bästa" också. 

• yodi

nej det är inte normalt, skulle bli galen på min sambo om han fick för sig att han kunde förbjuda mig att göra något.

• JanaLiiN

Varningsklockor. Detta kan bara sluta illa.

Svar på tråden Jag får straff av sambon.