• Anonym (fundersam)

Hur gick erkännandet av faderskapet till?

Hur blev ni bemötta och vad frågade dom? Lite fundersam och nervös över när den dagen kommer. Har inte hört allt för uppmuntrande historier.

• Svar på tråden Hur gick erkännandet av faderskapet till?
  • fjånkan

Jag ringde i slutet av graviditeten och krävde att de skickade hem pappren till oss. Det bemöttes med en del "Men det är inte så vi arbetar", "barnet måste först födas", ungefär. Men jag förklarade att jag ville ha pappren klara innan barnet föddes, så att det från början hade 2 juridiska föräldrar och att vi ändå inte var intresserad av att besöka dem om saken. Så de skickade blanketten, vi undertecknade den i 3 upplagor och med 2 vittnen och skickade in den. Slut på historien.

Man måste inte svara på frågor. Huvudsaken är att faderskapserkännandet fylls i och undertecknas, samt att det bevittnas.

Om fadern inte är med på noterna blir det förstås en annan historia. 

• Majsan70

Vi fick väl svara på en del frågor men inga alltför korkade eller närgågna. De var jättetrevliga på familjerätten under vårt besök där.

• Anonym

allt tog 10 min o skriva på papperen, o 2 vittnen från socförvaltningen el vad de heter , fick bara en fråga om gubben va pappan . sen va det klart  

• Rani

De frågade om vi var överens om att det var vårt gemensamma barn och vi svarade ja. De frågade också om vi varit tillsammans under en viss period då dottern beräknades ha kommit till. Sedan skrev vi under och det var slut. Det tog fem minuter och var inte jobbigt på något vis.

• Anonym (fundersam)

Jag är lite nervös över hur bemötandet pga att jag har vänner som känt sig kränkta. Verkligen frågat ut om det är säkert att hon inte varit otrogen. Hon har sagt ja det är säkert och de lade huvudet på sne och frågade: inte ens en gång? För att fråga pappan och du öitar på henne? Vi kan ju fixa ett test för att ta reda på det... De har tidigare kallat sig själva för skönheten och odjuret då de inte "spelar i samma liga" när det gäller utseendet. Vet inte om tanten kanske var avis. Det är väl det mest förnedrande jag har hört men även andra som har berättat att de fått lite konstiga vibbar. Så lite skraj har man blivit...

• Anonym

När dottern var sex veckor fick jag en kallelse till sociala för att berätta vem som var pappan. Då hade pappan redan innan hon föddes kontaktat sociala för att erkänna sig själv. Jag fick berätta, lite närgångna frågor tycker jag, hur vi träffats, vad som hänt och så. 

Eftersom vi inte bodde ihop eller om det var för att vi inte var helt överens så tyckte sociala att det skulle dna-testa barnet. Underligt men nu vet han att han är far, på riktigt. Jag visste från början. 

Det lät ju faktiskt helt toppen att man kan ordna papper innan barnet är fött, bra jobbat och tack för informationen - om jag nu skulle få ett till barn  

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2013-02-24 13:23:31 följande:
    Jag är lite nervös över hur bemötandet pga att jag har vänner som känt sig kränkta. Verkligen frågat ut om det är säkert att hon inte varit otrogen. Hon har sagt ja det är säkert och de lade huvudet på sne och frågade: inte ens en gång? För att fråga pappan och du öitar på henne? Vi kan ju fixa ett test för att ta reda på det... De har tidigare kallat sig själva för skönheten och odjuret då de inte "spelar i samma liga" när det gäller utseendet. Vet inte om tanten kanske var avis. Det är väl det mest förnedrande jag har hört men även andra som har berättat att de fått lite konstiga vibbar. Så lite skraj har man blivit...
    Men ush!! Kräks
  • fjånkan
    Anonym (fundersam) skrev 2013-02-24 13:23:31 följande:
    Fan, så dåligt Att ens antyda otrohet och tvivel kring faderskapet till nyblivna föräldrar är jäkligt lågt.!

Ring och be dem skicka blanketterna istället om du är orolig. Det finns ingen lag (vad jag vet) på att man måste besvara Familjerättens frågor för att få faderskapserkännande godkänt.
  • Anonym (Insatt)
    fjånkan skrev 2013-02-23 22:17:25 följande:
    Jag ringde i slutet av graviditeten och krävde att de skickade hem pappren till oss. Det bemöttes med en del "Men det är inte så vi arbetar", "barnet måste först födas", ungefär. Men jag förklarade att jag ville ha pappren klara innan barnet föddes, så att det från början hade 2 juridiska föräldrar och att vi ändå inte var intresserad av att besöka dem om saken. Så de skickade blanketten, vi undertecknade den i 3 upplagor och med 2 vittnen och skickade in den. Slut på historien.

Man måste inte svara på frågor. Huvudsaken är att faderskapserkännandet fylls i och undertecknas, samt att det bevittnas.

Om fadern inte är med på noterna blir det förstås en annan historia. 
    FArmiljerätten gjorde fel även om det blev geschwint för er. De kan inte godkänna bekräftelsen förrän barnet är fött (men det är ju inte säkert att de gjorde heller?) och anmäla ett barn till folkbokföringen som ännu inte finns. DVs faderskap och hur vårdnaden skall ordnas kan inte bli klart före barnets födelse.

Innan mannen undertecknar bekräftelsen skall han legitimera sig - hur ordnade ni det hemma?

Faderskapsbekräftelse är inget som myndigheten hittat på för dem som är ointresserade av att besöka dem, utan det finns lag stiftad om hur det skall gå till. Vill man inte få barnets faderskap officiellt utrett så får man kontakta riksdagen (landets lagstiftande församling) om saken ....
  • hymafr

Jag tycker att det är konstigt att de kallar båda föräldrarna samtidigt. Vem skulle sitta där och erkänna otrohet eller att man misstänkte att den andra parten (=kvinnan) varit otrogen?

Svar på tråden Hur gick erkännandet av faderskapet till?