• lkmaniac

Lurad på blocket / paketet borta?

Hej!

Har köpt en telefon på blocket.se och ut av dumhet betalat i förskott. (Den 31/1-13)
     Säljaren skickade den i postpåse, vilket inte går att tracka. (2/2-13)
    Han verkar seriös och har sagt  att han har vittnen på att han har skickat paketet.
    ca en vecka senare efter paketet blivit skickat så säger han att han gjort en reklamation men känner mig fortfarande osäker.
    Säljaren "känns" som seriös då vi fortfarande har kontakt.
    Jag skickade pengarna till hans sambo som jag även pratat med ett tillfälle.

Min fråga är, hur ska jag gå till väga nu?
    Nån med erfarenhet här inom detta område?

"Trust no one"

Blir internetgirot nästa köp!

• Svar på tråden Lurad på blocket / paketet borta?
  • Kerubmamman

Varför skickades inte mobilen som rekommenderat brev/paket? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • zumba

Tycker man får skylla sig själv när man inte ber att få betala för rekommenderat brev när det gäller så dyra saker !

• Alby

Jag skulle tippa på att du har blivit lurad, det är väldigt liten chans att posten slarvar bort, och när det händer så är det mest brev som försvinner inte paket. Om han har gjort en reklamation så borde han kunna bevisa det, men det hjälper nog inte. Nästa gång be om rek eller att de skickar med schenker. Men man borde aldrig förskottsbetala på blocket, det är jättemycket lurendrejeri där. Men jag håller tummarna på att mobilen kommer, ibland kan det ta extra tid.

• viseversa

Det är ju knappast första gången någon luras på blocket. Och varför bad du inte om rek brev?

• Vickan I

Oj du är lurad! Så mkt bedrägerier på Blocket och det finns tyvärr inget du kan göra. Hjälper inte anmäla heller för blir bara ord mot ord då han hävdar att han postat och du att du inte fått den.

• Notperfect

Ja du är med största sannolikhet lurad. För övrigt så händer det ingenting när man reklamerar ett paket som inte är skickat rekommenderat så jag förstår inte varför han ska spela det kortet. Det är inte så att posten ersätter honom utan att de vet med säkerhet att ett paket har skickats och försvunnit.

Ja, du får skylla dig själv helt enkelt!

• lkmaniac

Sjävklart bad jag om att det skulle skickas som rek. Det var det första jag begärde.

Säljaren senaste svar var "Jag får betala tillbaka dina pengar"
    Hädanefter blir det att använda sig av internetgirot alt. blockets egna betalningsmetod.
    Så nu är det bara och vänta och se om man får tillbaka pengarna eller inte.

Hur ska man gå tillväga om detta inte sker inom snar framtid? (ifall säljaren försöker skjuta på tiden) 

• cloudberry79

För det första ska han såklart anmäla förlusten till Posten och skicka kopia till dig på att han anmält. Har han skickat rek så är försändelsen försäkrad och han ska då få ersättning från Posten. Ger han inte tillbaka pengarna till dig så polisanmäler du honom.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Vickan I

Fast en polisanmälan leder inte till ngt. Han hävdar att paketet är postat och kommit bort. Det går inte bevisa att så inte är fallet, så en anmälan kommer bara läggas ner.

Ts- hoppas du får pengarna, men annars finns det inte mkt du kan göra.

• kanelkatten

Polisanmäl! Jag lät bli för jag tänkte som ni, att det inte leder någon vart... Men om flera anmäler samma person kan det faktiskt bli något! Jag blev uppringd av polisen som undrade om jag gjort en blocketaffär och inte fått varan... Det visade sig att en person lurat nästan 40 personer med samma annons. Hon är nu dömd för bedrägeri och förhoppningsvis vågar hon inte göra om det. Jag ska få tillbaka mina pengar, men i verkligheten kommer det nog inte ske, ärendet ligger hos kronofogden, men kvinnan saknar helt utmätbara tillgångar...

Jag har dock haft nytta av detta en gång: skulle köpa en pryl och blev misstänksam, så jag nämnde lite i förbigående historien ovan... Och då hade han plötsligt ångrat sug och skulle behålla grejen!

• Ordis
    Alby skrev 2013-02-24 06:25:30 följande:
    Jag skulle tippa på att du har blivit lurad, det är väldigt liten chans att posten slarvar bort, och när det händer så är det mest brev som försvinner inte paket. Om han har gjort en reklamation så borde han kunna bevisa det, men det hjälper nog inte. Nästa gång be om rek eller att de skickar med schenker. Men man borde aldrig förskottsbetala på blocket, det är jättemycket lurendrejeri där. Men jag håller tummarna på att mobilen kommer, ibland kan det ta extra tid.
    Liten chans att posten slarvar bort försändelser? Tyvärr inte. Ganska stor risk faktiskt. 
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Ordis
    zumba skrev 2013-02-24 06:12:09 följande:
    Tycker man får skylla sig själv när man inte ber att få betala för rekommenderat brev när det gäller så dyra saker !
    Vem har sagt att den var dyr? Själv blir jag sur om jag blir lurad på 10 kr, det är principen inte summan. 
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • zumba

Telefoner är normalt inte billiga

• jassikan
    lkmaniac skrev 2013-02-25 00:12:13 följande:
    Sjävklart bad jag om att det skulle skickas som rek. Det var det första jag begärde.

Säljaren senaste svar var "Jag får betala tillbaka dina pengar"
    Hädanefter blir det att använda sig av internetgirot alt. blockets egna betalningsmetod.
    Så nu är det bara och vänta och se om man får tillbaka pengarna eller inte.

Hur ska man gå tillväga om detta inte sker inom snar framtid? (ifall säljaren försöker skjuta på tiden) 

Varför gick den inte som rek. då?

Tyvärr kan du ju ändå få den klassiska tegelstenen. Får man en sådan vet man att det handlar om bedrägeri, men då har avsändaren åtminstone fått betala porto/frakt

Man bör alltid tänka på om det är värt risken.

En reklamation bör man göra, men det bevisar dessvärre inget.

Hoppas det löser sig på något sätt.
Svar på tråden Lurad på blocket / paketet borta?