• Niller

Gravid med dålig sömn

Hej!

Jag är idag i vecka 25 + 5. Innan graviditeten hade jag sömnproblem som gjorde att jag både hade svårt att falla i sömn och sova en hel natt. Jag fick medicin mot detta som jag nu har slutat med och har egentligen inga problem med att somna, men däremot vaknar jag minst två gånger under natten och vaknar alltid tidigt... En typisk natt somnar jag kanske 22.20, vaknar 01.30, går på toa, somnar om, vaknar 03.00, går på toa, kan INTE somna om, väntar en timme, äter något, somnar en timme senare och sover tills klockan ringer kl 06.15 eller har vaknat innan klockan.
    Ibland vaknar jag bara en gång på natten, men istället mellan 04-05 och tycker inte det är någon idé att vänta de där två timmarna utan stiger upp.

Det är lite jobbigt... Jag blir okoncentrerad på jobbet. Jag tror att hunger ibland är en stor skurk, eftersom det hjälper att äta och kan börja kurra i magen under natten. Detta är en halvtimme efter jag vaknat där på morgonkvisten och inte kan somna om. Men jag äter en stor mängd mat och har gått upp åtta kilo ännu så länge - jag äter så mycket jag kan under kvällen, men med kalaskulan i vägen är det också gränser för hur mycket man kan fylla magsäcken... Även om jag skulle äta direkt när jag vaknar, skulle det ändå ta en timme innan jag faller till ro igen.

Någon som har liknande problem med sömnen och graviditeten? Jag BÄVAR för när man inte kan sova pga förvärkar..!

//Niller

• Svar på tråden Gravid med dålig sömn
  • älskarlivet81

Jag har det så (förutom ätandet på natten). Är i 36+5 nu och sover nästan inget och har inte gjort sen vecka 20+ ungefär. Har ofta så mycket smärta pga foglossning..

• Alby

Det är rätt vanligt, ett tag under min graviditet så kunde jag kissa upp till 17 ggr på en natt. Det var inte så kul att gå till jobbet sen på morgonen. I tredje trimestern så kunde jag typ inte sova överhuvudtaget men då hade jag havandeskapspenning iaf. Hur länge till ska du jobba?

• Eleonor01

Min pojke e två i maj. Sedan jag var i v 20 har jag inte sovit en hel natt. Bara att förbereda dig ;)

• älskarlivet81

Eller så får hon ett barn som sover bra från början som vår dotter gjorde..

En sådan kommentar som din tillför inget. Man behöver inte,måla fan på väggen...

Eleonor01 skrev 2013-02-24 06:28:49 följande:
    Min pojke e två i maj. Sedan jag var i v 20 har jag inte sovit en hel natt. Bara att förbereda dig ;)

• Eleonor01

Älskarlivet81

Så jag får inte tillföra mina erfarenheter för att du inte tycker det va bra?!?! Det är fler barn som sover dåligt än de som sover bra, det vet du va?!?! Tillför du din info till ts så tillför jag min

• Puma86

Dom flesta sover riktigt illa som gravida, tyvärr. Du kommer orka me din förlossning ändå

• älskarlivet81

Jag vet bara hur irriterad jag var på alla som skulle tala om för mig hur det var att ha barn innan jag fick barn själv.. Nu när jag väntar andra är.jag bättre,på att bita ifrån..

Jag har skrivit min info till ts också. Har svår foglossning så den här graviditeten är hemsk..,Ändå ska folk komma med kommentarer som "ja, jag jobbade.trots jobbig foglossning" etc.. Helt onödiga kommentarer för har man,svår foglossning så jobbar man inte och man sover.inget på natten pga smärtan.

Eleonor01 skrev 2013-02-24 06:40:42 följande:
    Älskarlivet81

Så jag får inte tillföra mina erfarenheter för att du inte tycker det va bra?!?! Det är fler barn som sover dåligt än de som sover bra, det vet du va?!?! Tillför du din info till ts så tillför jag min

• Niller
    Alby skrev 2013-02-24 06:28:01 följande:
    Det är rätt vanligt, ett tag under min graviditet så kunde jag kissa upp till 17 ggr på en natt. Det var inte så kul att gå till jobbet sen på morgonen. I tredje trimestern så kunde jag typ inte sova överhuvudtaget men då hade jag havandeskapspenning iaf. Hur länge till ska du jobba?
    Jag ska jobba fyra veckor till, mest för att jag har en tidsbegränsad anställning till den första mars som jag har förlängt tre veckor. Jag har ett jobb där man har högre risk under graviditeten och går därför två månader innan födseln, så det blir två månader + tre veckor arbetslös.

Jag fungerar bättre om jag får en Lergigan då och då, men försöker att undgå detta i största möjliga mån. Det är dock fantastiskt att kunna sova 7-8 timmar med endast ett toalettbesök! Din stackare som ska upp 17 gånger (mitt eget rekord är nog 10), jag antar att detta blir mitt öde under 3. trisemestern också.
  • Niller
    älskarlivet81 skrev 2013-02-24 07:02:38 följande:
    Jag vet bara hur irriterad jag var på alla som skulle tala om för mig hur det var att ha barn innan jag fick barn själv.. Nu när jag väntar andra är.jag bättre,på att bita ifrån..

Jag har skrivit min info till ts också. Har svår foglossning så den här graviditeten är hemsk..,Ändå ska folk komma med kommentarer som "ja, jag jobbade.trots jobbig foglossning" etc.. Helt onödiga kommentarer för har man,svår foglossning så jobbar man inte och man sover.inget på natten pga smärtan.
    Det låter hemskt..! Jag har haft ont i ryggen efter att jag styrketränade för hårt i graviditeten, och bara DET var inte kul..! Foglossning som orsakar sömnlöshet måste vara en miljon gånger värre.
    Eleonor01 skrev 2013-02-24 06:28:49 följande:
    Jag hoppas på det bästa - att vår pojke sover nio timmar i sträck varje natt Men jag har egentligen inga föreställningar om hur det blir, vi tar det som det kommer.
    Puma86 skrev 2013-02-24 06:49:01 följande:
    Dom flesta sover riktigt illa som gravida, tyvärr. Du kommer orka me din förlossning ändå
    På något sätt kommer barnet ut... Jag hoppas bara inte jag är för utmattad för att kunna njuta av det :)
    awesomeandamazing skrev 2013-02-24 07:15:56 följande:
    Jag har varit i precis samma sist. Mitt råd är att testa akupunktur, det har hjälpt mig mycket!
    Tack för tipset! Glad

• LillGris

Jag sov kasst under första graviditeten, nu med andra sover jag om möjligt ännu sämre. Men du kommer orka med förlossningen ändå! :) när du går på havandeskap, se till att vila vila vila.

Jag vaknar mest av sendrag i vaden typ 4 ggr/natt och såklart att jag är kissnödig. Tyvärr är det nog bara till att härda ut :/ men som sagt, snart blir du ledig och kan vila på dagen också - håll ut tills dess :)

• ogidin

Min son väcker mig flera gånger per natt just nu och sedan jag blev gravid har jag svårt att somna om så mina nätter ser ut ungefär som dina förutom att jag inte går upp.

Det är jobbigt i början men man vänjer sig tycker jag. Jag har de senaste åren insett att jag klarar mig på mindre sömn än vad jag trott. Tidigare märkte jag tydligt om jag sov 15 min mindre än vanligt.

• Niller

Det är hemskt att inse att man börjar vänja sig vid fem-sex timmars sömn per natt... Tidigare behövde jag åtta, helst nio! Men det är väl bara att vinka farväl till ostörd nattsömn de nästa tjugo åren (om man vill vara pessimist) :)
    Det verkar vara ett vanligt problem - jag trodde annars att man blev mera trött och sov sig igenom hela graviditeten - eller jag hade nog hoppats på att det skulle vara så. Orealistiskt, inser jag nu.

• Puma86

Sen när du går hem från jobbet innan bebis föds så försöka att vila på dagarna i den mån d går. Du behöver inte SOVA för att vila utan mer bara vila ögonen och vila kroppen... D hjälper otroligt mycket! I värsta fall så kanske du kan få nått av förlossningen strax innan så du kan få vila upp dig och samla kraft lycka till!

• Endag

Här är en till som sover sjukt dåligt, Max 4-5 h en natt. Är i vecka 31 nu och detta har varat i flera veckor :/

Svar på tråden Gravid med dålig sömn