• Anonym (TS)

Kan man få hjälp av soc att få lägenhet i annan kommun?

Hej! Jag och min sambo ska separera. Vi har en son på 1 år. Jag är skriven i kommunen där vi bor nu men har inget socialt umgänge eller nått här. Jag har familj och vänner i en annan stad. Jag får ingen lägenhet på egen hand genom att jag har betalningsanmärkning och behöver en kötid på minst 7 år, vilket jag inte har. Jag skulle helst vilja flytta till den staden där jag har familj och vänner. Kan jag vända mig till socialtjänsten i denna kommun och har dem möjlighet att hjälpa mig med boende?

Just nu bor jag hos en vän i denna kommun dit jag vill flytta. Detta är en ohållbar situation. Jag vill ha en fast punkt för mig och min son där han kan börja dagis osv. Inte flytta fram och tillbaka, därför skulle det vara superbra om jag fick lägenhet i denna kommun. Annars blir det att flytta så snart mina betalningsanmärkningar är borta och jag har kötiden jag behöver.

Jag behöver inte hjälp ekonomiskt utan endast att få en lägenhet.
    Eftersom man behöver denna kötid så kan ingen jag känner ta en lägenhet åt mig heller.

• Svar på tråden Kan man få hjälp av soc att få lägenhet i annan kommun?
  • sär skriven

Nej, socialen är ingen bostadsförmedling, du får hitta en lägenhet själv. 

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Eleonor01

Precis som ovan sa stämmer. Sätt in en annons på blocket om hittelön till den som hittar en bostad till dig. Borde väl funka?!!!?

• Anonym

Soc har inte en massa tomma lägenheter som väntar. Det är bostadsbrist på många ställen och de människorna med jobb och utan anmärkningar går först. Inte vore det väl rätt om du fick gå före bara för att du misskött ekonomin?

Be din familj om hjälp! Barnets pappa kan väl ha hand om barnet medans du är bostadslös o letar jobb? Jag tycker att du kan passa på att leta jobb i många olika kommuner nu och sedan ta bostad där du får jobb :)

Har du något sparande så kan du ju använda dom pengarna för att ge förskottshyror hos en privat hyresvärd, då brukar man få hyra trots anmärkningar.    

• Anonym (TS)

Har ringt de hyresvärder jag hittat numret till. De går inte ens med på att hyra med borgesman. Har som sagt ingen släkt som har så pass lång kötid. Har sökt i ett flertal kommuner.

• sär skriven
    Anonym (TS) skrev 2013-02-24 14:43:42 följande:
    Har ringt de hyresvärder jag hittat numret till. De går inte ens med på att hyra med borgesman. Har som sagt ingen släkt som har så pass lång kötid. Har sökt i ett flertal kommuner.
    Ja, så ser det ut för många människor.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym

Jag bor i en ska soc lägenhet. jag står som dig utanför den normala bostadsmarknaden pga betalingsanmärkingar.

Det som skiljer oss åt är där imot att jag har en diagnos på ptsd och fick remis av min kurator till kommunens boende enhet av henne. det är inte lätt att få en bostad av kommunen jag behövde 4 överläkares skriftliga intyg på att jag antagligen skulle ta mitt liv och klarade inte av att bo på härbärgen pga min diagnos.

Kön på kommunens boendeenhet skiljer sig väldigt mycket men jag fick vänta i 4 ,månader och fick gå före i kön för att mitt fall var extremt akut.

Du behöver på något viss komma i kontakt med din kommuns boendeenhet och det går bara få en lägenhet i den kommunen man är skriven i.

Lycka till

• Anonym

Jag tror det blir svårt. Jag separerade från min sons pappa och fick bo hos en släkting i källaren i flera månader innan jag hade tur att hitta en lägenhet. Socialtjänsten hjälpte inte mig då vi hade tak över huvudet precis som ni har.

Mitt förslag är att du sätter ut en annons på blocket. Är ärlig med att du har en anmärkning men att du är beredd att betala 2-3 hyror i förskott (som värden kan använda om du skulle skippa att betala hyran). Förhoppningsvis får du napp från en privat värd.

• Samanita

Hej san jag skulle vilja fråga jag bor i nybro här socialen vill inte hjälpa mig :( jag väntar på barn och är helt ensam min kille just nu inte här jag få inte hjälp från han .. sökte socialen för två månader sen efter två månad ge dom till mig 1000kr jag bor hus mina föräldrar just nu men de funkar inte längre och soc vill inte hjälpa mig dom sär jag måste söka själv men jag behöver inkomst i min konto är 1000kr dom get :/ måste ju köpa kläder vagnen och andra grejer för bebisen :( va kan jag göra?

• Anonym (killen?)
    Samanita skrev 2014-10-15 00:14:18 följande:

Hej san jag skulle vilja fråga jag bor i nybro här socialen vill inte hjälpa mig :( jag väntar på barn och är helt ensam min kille just nu inte här jag få inte hjälp från han .. sökte socialen för två månader sen efter två månad ge dom till mig 1000kr jag bor hus mina föräldrar just nu men de funkar inte längre och soc vill inte hjälpa mig dom sär jag måste söka själv men jag behöver inkomst i min konto är 1000kr dom get :/ måste ju köpa kläder vagnen och andra grejer för bebisen :( va kan jag göra?

Vart är din kille/pappan till barnet då och varför kan inte han bidra? Det normala är ju att båda föräldrarna tar ansvar för dom barn dom sätter till världen.
  • Anonym (Soc.)

Finns inte en chans i helvetet om jag ska vara brutalt ärlig. En liten chans till att få kommunkontrakt i den kommun där du bor finns. Men att din boendekommun skulle kunna ordna ett kommunkontrakt i en annan kommun är helt enkelt omöjligt.

• spacymn

fFörstår precis vad du menar befiner mig i samma sitvation.Har en dotter vi har ingen släkt här har andra barn i göteborg men får ingen hjäp att komma dit vet ej va man ska göra.Tacksam för förslag.

• Anonym (hm)

jag hade ju soc som inkomst och fick en lägnhet jsg själv sökt hytesvärden gick med på detta eftersom soc gick i borgen med hyresgarati

varjge månad fick jag visa soc att hyran var betalad av soc pengar som ska gå till hyran

även när jag fick egen inkomst fick jag visa soc att jag betalat hyran skicka in kontoutdrag sen efter ettt tag var lägenhetrn min

leta lägenhet och fråga soc om du får den om de kan gå i borgen om de kan bevilja hyresgarati

Svar på tråden Kan man få hjälp av soc att få lägenhet i annan kommun?