Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

    Hur mycket materdättning?

    Det varierar ju otroligt mycket, men egentligen spelar ju inte mängden någon roll alls! Alltså, se till att han blir mätt och äter så mycket han vill varje gång han är hungrig (ge flaska helt fritt, inte när klockan säger). Så länge han går upp som han ska och följer sin kurva så kvittar det ju om han äter 20 eller 200 ml... Min egen etta är född i vecka 28 och ammades den första månaden, sedan åt han 20-30 ml vid varje mål, åt ungefär varannan timme dygnet om.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Maddi skrev 2013-02-24 17:09:10 följande:
    Detta är mitt första barn, så jag har ingen koll på hur mycket normalstora bebisar äter i den ålder. Men då vet jag lite mer när du skrev det:)

    Jag ifrågasatte inte på det viset varför han ska ha så mycket. När hon berättade det så sa jag mer "ska han ha så mycket, han som knappt äter upp 50 ibland". Hon svarade då att "då får du ha tålamod och rapa honom mellan varven".

    Och eftersom jag inte vet så mycket om prematurbarn så ifrågasatte jag inte det. Men då ska jag stå på mig om han inte får i sig allt och om dom säger att han ska få tillbaka sonden och sonda in det sista om han inte skulle äta upp allt. 
    Nej, tvinga inte honom att äta om han går upp som han ska. Alltså, börjar han dala på vikten och inte får i sig den mängd han behöver så kanske han ännu inte är helt redo att äta själv. En del behöver sonden länge, vi kunde inte ta bort den förrän i vecka 38 korr, eftersom vår gosse inte var mogen att suga i sig all mat på egen hand förrän då.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Hur mycket materdättning?