• Anonym (fundersam)

Någon som jobbar på slakteri? Har en liten näsvis fråga

Hej 

Är det någon där ute som kan svara på något som jag tänker på varje gång jag köper fläskfilé.

Varför tar man inte bort den långa senan som går längs filén, så man direkt kan köra ner den i stekpannan? Varje gång måste man ta fram en skärbräda och kniv bara för det, som man sedan måste diska, eftersom rått fläsk inte ska blandas med annan mat. 

På slakteriet så finstyckar man ju ändå ut filén, hur svårt ska det vara att ta bort senan? Eller fyller den någon vettig funktion som jag inte förstått mig på? Filén blir ju ändå alltid vakuumförpackad i en tajt plasttub. 

• Svar på tråden Någon som jobbar på slakteri? Har en liten näsvis fråga
  • Anonym

Det säger sig själv att det är tidskrävande att göra filen hinnfri.
    Det skulle öka kostnaden på filen....

Däremot om du bor i en större stad  med chark eller ren köttbutik kan du be slaktaren göra det åt dig om du köper filen över disk..

• Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2013-02-24 17:26:56 följande:
    Det säger sig själv att det är tidskrävande att göra filen hinnfri.
    Det skulle öka kostnaden på filen....

Däremot om du bor i en större stad  med chark eller ren köttbutik kan du be slaktaren göra det åt dig om du köper filen över disk..
    jag som amatör gör det ju på under 1 minut. 
  • Nyfikna72

Du kanske skulle praktisera i ett större slakteri och se tempot? Det finns som sagt ingen tid för nå finlir

• Coxia

Ja eller varför skära bort något som kunderna betalar ett högt kilopris för? Så länge vi konsumenter accepterar det så fortsätter det. 

• Anonym (fläskfia)

fläskfilé är fulkött, fettet finns där för att det ska tillagas, på så vis blir köttet mörare. Stek med fettet, lägg och låt vila ett par min, ta SEN bort fettet så haru en finfin filé, som blir bäst om man tillagar i ugnen. 
    Har du sett en riktigt fin ryggbiff, t ex? Den är marmorerad, dvs det är som ett rutmönster av fett i köttet. Fett är inte enbart av ondo. 

• Anonym (anna-Maja)
    Anonym (fläskfia) skrev 2013-02-25 21:23:31 följande:
    fläskfilé är fulkött, fettet finns där för att det ska tillagas, på så vis blir köttet mörare. Stek med fettet, lägg och låt vila ett par min, ta SEN bort fettet så haru en finfin filé, som blir bäst om man tillagar i ugnen. 
    Har du sett en riktigt fin ryggbiff, t ex? Den är marmorerad, dvs det är som ett rutmönster av fett i köttet. Fett är inte enbart av ondo. 
    Men det är inte fettet hon menar, det är den där sega hinnan som löper längs med filèn.
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2013-02-24 18:58:24 följande:
    jag som amatör gör det ju på under 1 minut. 
    Vad klagar du på då?
    Kanske scan ska ta bort det röda skinnet på korven med så att man slipper det......

Det är stor skillnad att skära bort en hinna, mot att skära bort flera hundra, det tar några extra timmar per dag.
    som i sin tur höjer priset på filen.
    Vill du ha en finputsad file får du gå till en charkuteri. Där är köttet dyrare , men du slipper diska kniven och skärbrädan....

Om du ser det är det skillnad på lövbiff och stek, lövbiffen är dyrare pga den är skivad. 
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (fläskfia) skrev 2013-02-25 21:23:31 följande:
    fetter har ju inget med saken att göra. Men googla fläskfilé så står det först i alla recept, putsa bort senan på filén. Och nog sitter den där. Det stör mig. Nu vet inte jag vad det kostar slakterierna per minut, men kan knappast vara mer än någon krona per filé och jag betalar gärna en krona mer för filé utan sena.  
  • Jellybeanbaby

Och jag som trodde du skulle fråga hur i helskotta oxkött kan blandas ihop med hästkött...

Jag menar, hade det blandats ihop två exportvaror på valfri plats av företagen jag jobbat på så hade det blivit ramaskri och stor utredning så fort lagersaldot inte gick ihop, dvs man hade för mycket häst och för lite nöt. (Nu har inte jag jobbat med kött, men du fattar vad jag menar.)

Jag fattar det verkligen inte! Därför tar jag för givet att det tjeckiska bolaget känt sig duktiga som lurat de dumma svenskarna så länge.

Hör gärna en synpunkt om detta från en slakt- eller chark-arbetare.

(.^_^.)
  • Anonym (fläskfia)
    Anonym (fundersam) skrev 2013-02-25 22:20:41 följande:
    fetter har ju inget med saken att göra. Men googla fläskfilé så står det först i alla recept, putsa bort senan på filén. Och nog sitter den där. Det stör mig. Nu vet inte jag vad det kostar slakterierna per minut, men kan knappast vara mer än någon krona per filé och jag betalar gärna en krona mer för filé utan sena.  
    Jajustja, jag tänkte på fläskytterfilé och där har det aldrig suttit en sena någon gång som jag köpt det. Ja vadfan, den senan är ju lureri. 
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (fläskfia) skrev 2013-02-26 10:31:00 följande:
    Jajustja, jag tänkte på fläskytterfilé och där har det aldrig suttit en sena någon gång som jag köpt det. Ja vadfan, den senan är ju lureri. 
    Ja man betalar ju fullt kilopris för något som man det första man gör skär bort och kastar. Den tillför ju varken smak  eller funktion. Inte ens katterna vill ha den. 
  • Anonym (fläskfia)
    Anonym (fundersam) skrev 2013-02-26 10:33:25 följande:
    Ja man betalar ju fullt kilopris för något som man det första man gör skär bort och kastar. Den tillför ju varken smak  eller funktion. Inte ens katterna vill ha den. 
    Fast man kan hänga upp den i ett träd för fåglarna. Skämt åsido, jag håller med dig. Fast om dom skulle stå och ta bort senan så skulle det ju kosta betydligt mycket mer än vad senan kostar när den sitter kvar.
Svar på tråden Någon som jobbar på slakteri? Har en liten näsvis fråga