• Avira

arbetserfarenhet

Jag är 20 år och läser kandidatprogram i ekonomi (tredje termin). Jag har nästan inga arbetserfarenheter alls, jag har försökt att söka jobb såsom butiksbiträde och kundtjänst men har aldrig blivit anställt. Nästan alla som jag känner som pluggar har ett extrajobb. Jag känner en press på att jag måste hitta ett jobb för att få arbetserfarenheter. Vad tycker ni? Hur ovanligt är det att en 20 åring inte har ett extrajobb?

• Svar på tråden arbetserfarenhet
  • Skitoxå

Jag skulle tro att de flesta arbetsgivare reagerar negativt på uppgiften att man inte jobbat innan 20. Själv har jag bara gymnasiekompetens men sällan haft svårt att hitta jobb då det dels ger ett bra intryck att kunna säga att man jobbat kvällar, helger och lov sedan nionde klass, dels är det otroligt bra marknadsföring, alla mina före detta arbetsgivare är i nästan samma bransch så de känner varandra och kan "sprida goodwill" om mig. Har man inte någon som vet vad man går för har man ju heller inga reklampelare så att säga. Så kämpa på, fortsätt leta och lycka till!

• FreakyFF

Gammal tråd men någon annan kanske har nytta av detta då jag ser många trådar om extrajobb här på FL:

Jag jobbar hemifrån med telefonintervjuer åt IPSOS (f.d IBIMRI), det är väldigt smidigt, man behöver bara ett headset till son dator och fast internetuppkoppling.

Jag bokar mig själv på de kvällar och helger som jag vill arbeta och lönen betalas ut i tid!

Man lär sig prata med personer man inte känner och övertala dom att ställa upp på en intervju, bra erfarenheter att ha för senare arbete.

Här, denna information hittade jag
    www.ibimri.se/athome
    Det är telefonintervjuer man gör, ingen försäljning alls.

Telefon till deras växel är 0611-349727

/Fredrik F

• 724

Usch så där var det för mig också, fast det var i mitten på 1980-talet, och då på den tiden var det ändå mycket lättare att få extrajobb. Självskanning på ICA var t ex ännu inte uppfunnen, en del kunde jobba extra på Postgirot med att knappa in OCR-nummer för hand, och så vidare...

Om du inte behöver pengarna kan du kanske engagera dig i någon frivilligrörelse och få erfarenhet den vägen, t ex svara i kundtjänst / jourtelefon och liknande, arrangera möten osv. Det blir då en "merit" du kan sätta upp på ditt CV.

@Fredrik: Är det inte jobbigt att arbeta med telefoninterjvuer? Jag slänger numera alltid på luren direkt som jag hör att det är en försäljare som ringer.

• LängtansBlåaBlomma

Försök engagera dig i kåren eller nån annan studentorganisation. Flera år efter examen berättar jag fortfarande ommitt eengagemang där när jag går på intervjuer. Det ger så bra merit!

• Curlie
    FreakyFF skrev 2013-04-14 00:15:48 följande:
    Gammal tråd men någon annan kanske har nytta av detta då jag ser många trådar om extrajobb här på FL: Jag jobbar hemifrån med telefonintervjuer åt IPSOS (f.d IBIMRI), det är väldigt smidigt, man behöver bara ett headset till son dator och fast internetuppkoppling. Jag bokar mig själv på de kvällar och helger som jag vill arbeta och lönen betalas ut i tid! Man lär sig prata med personer man inte känner och övertala dom att ställa upp på en intervju, bra erfarenheter att ha för senare arbete. Här, denna information hittade jag www.ibimri.se/athome Det är telefonintervjuer man gör, ingen försäljning alls. Telefon till deras växel är 0611-349727 /Fredrik F

FreakyFF skrev 2013-04-14 00:15:48 följande:
    Gammal tråd men någon annan kanske har nytta av detta då jag ser många trådar om extrajobb här på FL: Jag jobbar hemifrån med telefonintervjuer åt IPSOS (f.d IBIMRI), det är väldigt smidigt, man behöver bara ett headset till son dator och fast internetuppkoppling. Jag bokar mig själv på de kvällar och helger som jag vill arbeta och lönen betalas ut i tid! Man lär sig prata med personer man inte känner och övertala dom att ställa upp på en intervju, bra erfarenheter att ha för senare arbete. Här, denna information hittade jag www.ibimri.se/athome Det är telefonintervjuer man gör, ingen försäljning alls. Telefon till deras växel är 0611-349727 /Fredrik F

Vad har du för lön? Provision eller timlön? Vad ligger lönen på?
Svar på tråden arbetserfarenhet