• JanaLiiN

Vid vilken ålder börjar barn leka själva?

Sonen har kunnat vara för sig själv en stund mest hela tiden, sedan han var liten baby. Nu är han 2,5 och kan leka för sig själv en timme medan jag lagar mat, han kommer oftast och kollar emellanåt och jag sticker in huvudet till honom någon gång också. Han river sällan ner saker men det är klart att han drar fram sina leksaker medan han håller på.

• JanaLiiN
    Barbamamah skrev 2013-02-24 19:52:03 följande:
    Från vilken ålder bör och kan man uppmuntra sina barn att leka själv tycker ni? Och hur gör man det? Tips.
    Från ca 1,5 har jag ibland sagt: "nu ska jag xxx så nu vill jag att du leker själv en liten stund". Först funkade det nog i ett par minuter men nu vet han ju vad det betyder så nu går det bra längre stunder också. (ibland är xxx att jag behöver vila...)
  • JanaLiiN
    kitkat skrev 2013-02-24 19:58:45 följande:

jag har nåt liknande... Min fyraåring sysselsätter sig själv 10-15 min kanske 1-2-3 dagar i veckan. Utöver det inte alls....
    Barn är olika... men genom att låta dem ha tråkigt och framför allt inte ge med sig när de gnäller tror jag man kan komma en bit med de flesta. Kanske inte flera timmar men nån halvtimme om dagen. De är ju rätt jobbiga när de gnäller och har tråkigt så det är inte alltid så lätt att stå emot. 6-8-åringar kan ju ofta läsa en bok en stund iallafall.
Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka själva?