• kitkat

Vid vilken ålder börjar barn leka själva?

Anonym skrev 2013-02-24 19:46:32 följande:
    Måste vara något fel på mina barn då dom inte kan sysselsätta sig själva alls. Pojkar på 4 och 6 år.

jag har nåt liknande... Min fyraåring sysselsätter sig själv 10-15 min kanske 1-2-3 dagar i veckan. Utöver det inte alls....
  • kitkat
    Barbamamah skrev 2013-02-24 20:01:34 följande:
    Barn har ju egna personmigheter men det sägs ju att dagens moderna barn inte klarar av att leka på egen hand eftersom föräldrarna tagit för vana att alltid aktivera dem.

JanaLiiN skrev 2013-02-24 20:01:47 följande:
    Barn är olika... men genom att låta dem ha tråkigt och framför allt inte ge med sig när de gnäller tror jag man kan komma en bit med de flesta. Kanske inte flera timmar men nån halvtimme om dagen. De är ju rätt jobbiga när de gnäller och har tråkigt så det är inte alltid så lätt att stå emot. 6-8-åringar kan ju ofta läsa en bok en stund iallafall.

Mitt barn har dresserat mig väl. Som bebis var han bara nöjd på armen. Sen har han alltid velat vara med mig, laga mat och städa och så där. Han avskydde länge att leka såvida jag inte var med i leken. Pussla och rita har gått bra. Iom att han alltid krävt min närvaro gar jag alltid konstant funnits där. Nu tycker jag att han är så stor att han borde kunna vara själv i små stunder, så nu tar jag mig det utrymmet. Men oftast hämtar han leksaker och leker vid mina fötter....
  • kitkat
    Barbamamah skrev 2013-02-24 22:37:36 följande:
    Men även om han leker vid dina fötter så gör han ju det utan din inblandning och utan att du behöver aktivera honom så att säga. Tror inte det spelar nån roll för utvecklandet av fantasi och initiativrörmåga om barnet leker själv i samma rum som föräldrarna eller i sitt eget rum.

Åh tack! För då leker han lite då och då... Tänkte på lek i ex sitt eget rum och jag gör nåt annat, ex lagar mat...
Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka själva?