• Daniel Sjöberg

Ensam Vårdnad & Delad Vårdnad?

Hejsan Allihopa,

Mitt namn är Daniel, jag har precis blivit pappanu den 23 Februari 2013, och som ny på området med vårdnad mm, så tänkte jag ställa lite frågor här och se om man kunde få någon respons som låter mej komma med lite mer kött på benen när den frågan är uppe på bordet mellan mej och mamman ( Vilket den redan är )

kan berätta lite hur diskutionen har gått till, Hon vill ha en ensam vårdnad om våran son ( Leon ) och jag vill ha delad, vi är dock inget par utan är bara vänner, Och jag försöker förklara för henne att så vitt jag har förståt mej på detta med delad vårdnad osv är att det är inget negativft för henne eller för mej,

jag vill ha delad vårdnad för att:

1. Alla beslut är gemensamma ( för man va 2 när man gjorde leon till livet )

2. Att jag ska kunna ha en försäkring att hon inte utesluter mej till umgänge med min son

3. Och att om något skulle hända henne eller leon så finns jag där med för att hjälpa, hade gjort i vilket fall om det va ensam vårdnad,

och så har jag försökt henne att förstå att även om det är delad vårdnad så har jag full förståelse att Leon kommer vara hoss henne när han ammar, och att det inte är bra att flytta runt honom mellan fadern och modern som en boll fören han är minst 1 ½ - 2 år, men vilket hon aldrig svarar  på =(

tänkte ta upp denna diskutionen med henne och hennes moder imorgon då jag blev inbjuden på en fika mm hem till dom, samt för att få träffa min son,

Men anyway, är det någon som har nåt förslag på hur jag ska gå till väga i denna diskution? eller har några mer informella svar angående Delad/ensam Vårdnad,  + & - på dom sakerna,

Vore väldigt tacksam för seriösa svar, då detta handlar om det bästa för min son, som jag aldrig kommer låte någon ta ifrån mej

Mvh Daniel                            

• Svar på tråden Ensam Vårdnad & Delad Vårdnad?
  • Victoria 588

Hej!

Mitt första råd är att ringa socialtjänsten i din kommun och be att få prata med någon inom barn och omsorg för att få mera detaljerade svar på dina frågor.

För att hårddra det hela lite så utesluter inte det ena det andra, utan man har rätt till umgänge även om man inte har vårdnad,nekas du det får du ta kontakt med socialen och gå på samarbetssamtal med mamman, för att komma överens om hur du ska träffa barnet,man kan även bli dömd till det om man går genom domstol. Sen kan du ha gemensam vårdnad och ändå nekas umgänge,beroende på om det anses olämpligt med umgänge, detta är dock ovanligt då det oftast i såna fall även döms till ensam vårdnad och det för att du utsätter barnet för fara antingen fysiskt eller psykiskt. men även det är ovanligt då det finns umgängesstöd som medverkar vid umgänge om det anses olämpligt att du umgås ensam med barnet. mitt ex har ingen vårdnad om sitt ena barn men har umgänge varannan helg och tack vare att dom numera har bra kontakt får han va med på utvecklings-samtal i skolan och läkarbesök. Om något skulle hända mamman beslutar domstolen att vårdnaden ska gå över till dig om det inte finns några hinder.

Sen är det alltid ett pussel att få ihop umgänge med en liten bebis som har basala behov och umgänget bör vara täta korta stunder för att sen i barnets takt öka/förlänga. Det viktiga är att alltid sätta sig själv åt sidan och komma ihåg att umgänget är till för barnet, inte föräldern, sen är det viktigt att barnet har en nära och god kontakt med båda föräldrarna

några direkta plus och minus anser jag väl att det inte finns. då delat oftast är det bästa,oavsett vårdnad får boföräldern bestämma vissa saker själv, men vid gemensam vårdnad har du tillgång till sjukhusjournaler och annat som har med barnets hälsa och utveckling att göra och har rätt att bestämma hur och om barnet ska behandlas.

om du söker på internet får du även upp några bra sidor angående boende umgänge och vårdnad. tex www.socfamratt.se

Lycka till!

• Daniel Sjöberg

Tack så mycket vicktoria för ditt svar, ska kolla upp det imorgon det första jag gör =)

så får vi se hur det artar sej, 

Mvh Daniel    

• Daniel Sjöberg

Hej Nikis!

Jodå Sonen mår jätte bra, försöker fortfarande ha en öppen dialog med mamman angående Leon, men med tanke på att hon är negativ och väljer att gå och träffa killar med en personlighet på 13 år, så är det väldigt svårt att ta en diskution med henne

Så försöker även diskutera i grupp tillsammans med Familjerätts enheten här där jag bor, men hon vägrar, så kommer nog troligen gå via Tingsrätten, Tråkigt nog =(

Hur är det själv? =)       

• Nikis

Hej! :) Jodå de funkar! Väldigt nytt för mig att va ensam med mina två. Har bara vart det i drygt två veckor nu. Men det känns ändå skönt att bara bry sig om barnen :) Så tråkigt att ni inte kan komma överens. Jag hoppas att det inte blir problem för oss, men under dom här två veckorna har barnens pappa vart här 1 gång. Man ser på den stora hur mycket han saknar sin pappa. Känns så tråkigt att behöva tjata på han att träffa barnen! Tycker att man ska vilja umgås med sina barn! De gör lite ont i hjärtat :(

• Daniel Sjöberg

Håller med dej till 100% Hoppas att ditt Ex får in lite vettiga tankar i huvudet och sätter sina behov på fjärde plats!

Svar på tråden Ensam Vårdnad & Delad Vårdnad?