• sophiie

vårdbidrag/merkostnader adhd

Hej.
    Vi ska söka men får aldrig tid att sätta oss ner och skriva.
    Några tips,
    boken vårdbidrag
    Skriv ner moment under dagen, tex tjugo påminnelser som tar 30 min gällande tex påklädning under morgonen.
    Notera allt som inte är "normalt".
    Även kostnader för påminnelse gällande någon aktivitet, tar både tid och pengar.

• sophiie

Du behöver inte skriva en ansökan utan välja att gå till fk personligen och ha ett möte med en handläggare.

• sophiie

Little ms;
    Om man inte jobbar heltid pga föräldraledighet kan detta påverka ens möjlighet att få vb?

• sophiie

Om barnet har fler diagnoser utöver adhd, i mitt fall språkstörning och dyslexi, kan detta göra så att chansen att få vb ökar?

• sophiie

Nattis83, näst högsta? Wow, måste få iväg vår ansökan.

Men som little ms skrev så är vardagen vår verklighet, vet inte hur en normal 13 åring är. Hur mycket de egentligen klara av själva, jag väcker, påminner, gör frukost, gör middag som han kan äta (dvs två olika snarlikande maträtter). Vissa kvällar vaknar jag runt 23 för att se att han verkligen sover.
    Det mest tidskrävande är när sonen och dottern på 3 år är hemma samtidigt, de bråkar konstant. Och sonen kan ge igen, på hans villkor ;(

Ska börja skriva lite under morgondagen !!
    Läsa igenom hans diagnoser för att påminna mig själv gällande detta, för mig är han bara han.. Inte en diagnos ;)

• sophiie

Little ms chatterbox, vi har inte hållit på medicinering så länge, sedan januari. Nu är han uppe på 54 mg concerta. Han har otroligt svårt att varva ner på kvällarna, han lägger sig runt 23-23.30. Inte varje kväll men 8 av 10.
    Får ta upp detta med bups sjuksköterska, vi ska dit nästa vecka. Vi kan flytta in där, bra att de har koll på hans värden.. Men men..
    Skickar man med utredningarna?

• sophiie

Marienna, det förstår jag/vi med, men varje diagnos betyder merarbete.
    ;)

• sophiie

Sol30, skriv ett brev hur er dag ser ut, vardagar och helger. Hur mycket tid du lägger ner och jämför hur andra barm i samma ålder har det. Så man ser skillnaden klart.
    Skickar du i denna månad kommer du få vb retroaktiv från april. Kompletteringar fr läkaren kan inkomma in senare.

• sophiie

Du måste skicka in en ansökan, där du beskriver hur er dag ser ut. Från morgon till natt, vardagar och helger. Begränsar barnet resten av familjen? Behövs det köpa in special mat? Extra kläder? Skriv ner allt!!
    Du skickar brevet tillsammans med ansökningsblanketten från fk. Ansökan vårdbidrag. Du kan om du vill endast fylla i fk ansökan och kryssa i rutan att du önskar ta det muntligen med en handläggare.

• sophiie

Ett tips, ge er läkare er ansökan. Så ser han/hon hur ni har det varje dag. Även om denna vet lite, så kan även de glömma :)

• sophiie

O fortsättning.
    Så kan läkaren skriva ett bra utlåtande gällande vb o

• sophiie

Alva hur går det? Fått iväg papprena?

Idag ringde fk mig för att boka in en telefonintervju. Förstår inte varför, de har ju fått alla papper :(

• sophiie

Roligt, har jag otur är lillebror vaken och då kommer jag inte kunna koncentrera mig. Samt att mottagningen här suger minst sagt. Har kvar en kopia av min ansökan och läkarens utlåtande. Så jag håller tummarna :)

• sophiie

Alva hur har det gått?
    Idag fick vi beslutet från fk. De godkände 1/4 vb tom 2016.
    Vet inte om jag ska överklaga och försöka få 1/2. Är ju nöjd att den blev godkänd öht.

• sophiie

Va bra! Tråkigt med omkostnaderna men ett halvt är bra! Själv har jag bestämt att överklaga. Tycker 1/4 är för lite med tanke på vad jag gör och hans ålder. En snart 14 årig ska kunna göra mycket på egen hand.

• sophiie

Skickade in ansökan slutet av mars, läkarintyget inkom ca 2 v senare till fk. Telefonintervjun början av maj, beslutet kom 2 v senare

• sophiie

De kom inte hem till oss. Hade en telefonintervju. Då de tog upp lite mer skolsituation mm. Upplevde intervju var positivt för oss ;)

Svar på tråden vårdbidrag/merkostnader adhd