• Anonym (H.K.)

Vem ska betala födelsedagsmiddagen?

Denna fråga har egentligen två frågor som hör ihop lite.

Om en person fyller år och det ska firas genom att äta på restaurang vem ska betala? Födelsedagsbarnet eller någon annan i sällskapet som dennes barn t ex? Det handlar om vuxna medelålders barn förstås och inga dagisbarn. Det är inget jämnt årtal och födelsedagsbarnet tyckte att vi skulle gå ut och äta. Alla inblandade har helt okej med pengar så det är inte det det hänger på utan mer på hyfs och stil. Dom som går på middagen är födelsedagsbarnet med dennes son och fru och en vän till födelsedagsbarnet. Vem ska betala för middagen?

Den andra frågan är att när notan kommer så tar inte sonen notan från servitrisen eftersom att han betalade en dyr middag förra helgen för samma gäng. Födelsedagsbarnet gör ingen antydan alls att ta notan och frågar till slut om inte sonen ska betala. Han svarar att han tog förra helgens nota och frågar om det inte din tur nu varpå födelsedagsbarnet säger att h-n trodde att sonen skulle bjuda. Det slutar med att sonen blir tvungen att betala igen.

Diskutera.

• Svar på tråden Vem ska betala födelsedagsmiddagen?
  • pluvdo

Jadu, sonens fru, jag vet inte. Egentligen tycker man väl att "födelsedagsbarnet" borde ha sagt då att denne förväntade sig att bli bjuden, men samtidigt så om denne nu tänkt betala så hade denne väl sagt att denne ville bjuda ut er andra på mat? Vilket denne väl inte sade? Det mest rimliga i den situationen hade egentligen varit att alla betalat för sig. Men samtidigt så känner väl jag att din man väl har blivit bjuden på mat av sin förälder ändlöst med gånger och om ni nu inte har ont om pengar så kan han väl bjuda nu när föräldern fyller år. Åtminstone då bjuda föräldern, men att förälderns vän då kunde betala för sig.

• Anonym (H.K.)
    pluvdo skrev 2013-02-25 03:21:52 följande:
    Jadu, sonens fru, jag vet inte. Egentligen tycker man väl att "födelsedagsbarnet" borde ha sagt då att denne förväntade sig att bli bjuden, men samtidigt så om denne nu tänkt betala så hade denne väl sagt att denne ville bjuda ut er andra på mat? Vilket denne väl inte sade? Det mest rimliga i den situationen hade egentligen varit att alla betalat för sig. Men samtidigt så känner väl jag att din man väl har blivit bjuden på mat av sin förälder ändlöst med gånger och om ni nu inte har ont om pengar så kan han väl bjuda nu när föräldern fyller år. Åtminstone då bjuda föräldern, men att förälderns vän då kunde betala för sig.
    Att dela en nota förekommer inte utan det är alltid föräldern eller barnet som tar hela notan. Jag tycker att den som bjuder ska bjuda helt enkelt och i detta fall vore det ju födelsebarnet som borde ha betalat för det var dennes förslag att äta på restaurang. Jag skulle aldrig säga att vi ska äta ute på min födelsedag och inte betala för dom jag tvingar med. Sonen hade dessutom köpt en ganska dyr champagne och present som födelsebarnet redan hade fått. Så i runda slängar så kostade förälderns födelsedag sonen runt 6000 kr inkl allt. Är det rimligt att ta emot det -eller snarare tvinga sig till det- som förälder när denne även blev bjuden på middag med sin vän förra helgen för drygt 3500 kr den gången?
  • Bling1975

Egentligen är jag av åsikten att den som föreslår middagen bjuder. Men vid födelsedag och litet sällskap så är det trevligt att bjuda födelsedagsbarnet.

Annars så har man säkert haft en praxis i sin familj kan jag tycka, vem brukar betala på födelsedagar?  

Hos oss hade mina föräldrar solklart betalat, de betalar alltid allt när vi är med hur mycket jag än försöker bjuda. Mamma vill även ge pengar för maten om jag bjuder hem dem till mig på middag, helt galet. Min man bjuder dock alltid sin far på middag, tror aldrig hans pappa har betalat för något och vi har aldrig ens varit bjudna på middag till honom.

Samma kan det vara på arbetsplatser, jag har både jobbat på ställen där jag förväntas bjuda på tårta när jag fyller år och ställen där jag blir bjuden på tårtan. Inget är väl direkt fel bara olika företagskultur.

• Höghus

Jag tycker att sonen bör betala. Äter man ute på någons födelsedag bjuder man.

• Knappamamma

Man kunde skippat present och sett middagen som present. Sonen och vännen kunde splittrat notan. Eller då bjuder den som vill gå ut alltså fadern. Allt hänger på alla omständigheter som funnits tidigare

• linjes

Den som bjuder in till middag är väl den som betalar? Man kan ju inte bjuda in sen förvänta sig att nån annan ska betala...!

• Mercurialis

Vem var det som bjöd in till födelsedagsfirande på restaurangen? Det är den som bjuder in som står för kalaset och som också betalar.

Under många år firade min pappa sin födelsedag på restaurang. Han bjöd in och han betalade. Något annat hade varit otänkbart för honom. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym
    Anonym (H.K.) skrev 2013-02-25 03:30:03 följande:
    Att dela en nota förekommer inte utan det är alltid föräldern eller barnet som tar hela notan. Jag tycker att den som bjuder ska bjuda helt enkelt och i detta fall vore det ju födelsebarnet som borde ha betalat för det var dennes förslag att äta på restaurang. Jag skulle aldrig säga att vi ska äta ute på min födelsedag och inte betala för dom jag tvingar med. Sonen hade dessutom köpt en ganska dyr champagne och present som födelsebarnet redan hade fått. Så i runda slängar så kostade förälderns födelsedag sonen runt 6000 kr inkl allt. Är det rimligt att ta emot det -eller snarare tvinga sig till det- som förälder när denne även blev bjuden på middag med sin vän förra helgen för drygt 3500 kr den gången?
    Du glömmer att även du och sonen åt. Förälderns mat kostade inte hela summan. Varför stannar du inte hemma om det blir jobbigt för dej?
  • Mandel

Eftersom jag inte begär att mina gäster ska betala maten jag bjuder på här hemma när jag fyller år så skulle jag aldrig ens komma på tanken att de skulle betala sin egen mat eller min om jag fick för mig att vi skulle fira min födelsedag på restaurang. Då står jag för notan - födelsedag"barnet".

Om de däremot vill överraska mig och bjuder ut mig på restaurang för att fira min födelsedag så förutsätter jag att de betalar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • viseversa

Oj vad rörigt. Alla betalar det dom själva ätit och delar på notan för födelsedagsbarnet. 

• rockaroll

Jag skulle nog tycka att var och en betalar för sig, och alla delar på födelsedags"barnets" mat.

• hysteria

Den som föreslår. Jag hatar det där med att gå på restaurang med folk som fyller år och väntar sig att bli bjudna, att gå på restaurang gör man väl för att slippa stå för bjudningen själv och det ska ju inte gästerna stå för. Min svägerska är en snål jäkel, vi är 5 i vår familj, så vid (minst) 5 tillfällen per år kommer hon hit på bjudning med trerätters. Hon bjuder bara när hon fyller jämt så en gång vart 5 år "bjuder" hon på restaurang och låter andra betala.

• Anonym (D)

Tar man initiativet till ett restaurangbesök så ska man baske mig vara beredd att betala åtminstone sin egen mat. Såvida man inte är väldigt tydlig, redan i planeringsstadiet, med att man vill bli bjuden.

• KLAJSHUH

Jag håller med Viseversa. Alla betalar för sig och så delar man på födelsedagsbarnets nota.

• Anonym

En intressant fråga är hur det har sett ut tidigare år. Har sonen bjudit föräldern på lunch innan frun kom med i bilden?

• slutatsnusa

det gör man upp i förväg så blir det inga diskussioner

den, i detta fall födelsedagsbarnet, som föreslår restaurangbesöket får säga antingen "att jag bjuder" elle "att var och en betalar för sig"

Svar på tråden Vem ska betala födelsedagsmiddagen?