• LinaLinnea

Orolig trots bra svar på FVP?

Hej tjejer.

Hoppas någon orkar läsa alla oroliga inlägg från mig...

Jag känner mig orolig och har en massa funderingar sedan jag gjorde fvp i förra veckan.

Har inte fått svar än men snabbanalysen bör vara klar på onsdag.

Funderar på om jag verkligen kommer kunna slappna av, även om provsvaren visar sig vara bra...

Bebisen hade en nackspalt på 1,9 i vecka 12+4 på KUB. Är detta normala mått? Barnmorskan sa inget om att det skulle vara fel på nackmåtten eller på något annat i anatomin. Så som jag förstod det, så var det blodproven som drog ned resultatet på KUB-testet.

Kan resultaten på KUB (t.ex blodprovet) peka på andra ”fel” än just kromosomavvikelser? Har ju hört att bred nackspalt kan tyda på andra saker än fel på kromosomuppsättningen och att man får, förutom fvp, göra ett utökat riktat specialultraljud om nackspalten visar sig vara onormalt bred.

Jag har dock inte hittat något angående blodprovet. Att dåliga värden skulle kunna peka på annat än kromosomavvikelser.

Har däremot hittat många som ställer sig samma fråga, men som inte får några bra svar. Någon som vet?

Hur tänker ni andra som gjort fostervattensprov och fått bra provsvar? Har ni kunnat slappna av efter detta eller har ni haft fler funderingar?

Någon som fött ett sjukt barn trots att fvp och ultraljud visat bra resultat? Vet ju att detta inte kan påvisa alla avvikelser.

Jag vill bara kunna lämna detta bakom mig och njuta av graviditeten, men det verkar inte vara så lätt L

• Svar på tråden Orolig trots bra svar på FVP?
  • Carla300

Vad fick du för siffrot på kub då?

Allt under 2,6mm är okej sa min bm. Vi fick 3,7mm och risken 1:5 på kub. Är bara 22 år. Man kan få sämre kub resultat pga blodet om man väntar en flicka för då produceras mera hcg. Du ksn nog vara lugn när du fått svaret:) Jag ska göra fvp om 15 dagar.

• LinaLinnea
    Carla300 skrev 2013-02-25 12:47:41 följande:
    Vad fick du för siffrot på kub då?
    Allt under 2,6mm är okej sa min bm. Vi fick 3,7mm och risken 1:5 på kub. Är bara 22 år. Man kan få sämre kub resultat pga blodet om man väntar en flicka för då produceras mera hcg. Du ksn nog vara lugn när du fått svaret:) Jag ska göra fvp om 15 dagar.

Jag fick egentligen inte några extremt dåliga siffror, men de var ju inte jättebra heller. 1:375 och det var ju mycket sämre än jag räknat med..därav chocken. Här går gränsen för högrisk vid 1:300 så jag har hamnat i nån sorts gränsland och det var jag totalt oförberedd på. Blev hur som helst utom mig av oro och fick ändå göra ett fvp pga detta.

Jag har otrevliga erfarenheter av graviditet sen tidigare så det är nog det som förstärker min oro ännu mer i denna graviditeten :(

Man räknar väl olika mått på nackspalten för olika veckor av graviditeten? Dvs ju närmare vecka 13+6 man är desto bredare mått av nackspalten räknas som "OK"?

Jag gjorde mitt KUB i vecka 12+4 och fick då 1,9. När gjordes ditt?
  • Carla300

Mitt gjordes i 12+2. Har läst någonstans att under 3mm fram till vecka 13 är okej. Så 1,9 ligger ju långt under:) Har haft 1,någonting med mina två barn men det här tredje så gick inte lika bra.

• LinaLinnea
    Carla300 skrev 2013-02-25 13:27:58 följande:
    Mitt gjordes i 12+2. Har läst någonstans att under 3mm fram till vecka 13 är okej. Så 1,9 ligger ju långt under:) Har haft 1,någonting med mina två barn men det här tredje så gick inte lika bra.
    Aha ok...Jag känner att vi fick så extremt lite information. Nästan som om barnmorskan inte visste vad hon höll på med :-/

Ska ni göra ett riktat ultraljud förutom fvp pga nackspalten? Eller vad har era läkare sagt?
  • Carla300

De kommer att göra ett ul samma besök som fvp. Antar att de går igenom bebisen lite närmare då. Är i vecka 15+0 då. Vi blev erbjudna fvp redan innan de kollat blodproven eftersom nacksvullnaden var så stor. Bm gav oss inget hopp alls utan sa att något ÄR fel med bebisen när nacksvullnaden är så stor men jag har läst om många som haft sämre siffror än oss men fått friska barn så försöker hålla hoppet uppe. Men det är tungt!

• LinaLinnea
    Carla300 skrev 2013-02-25 13:59:23 följande:
    De kommer att göra ett ul samma besök som fvp. Antar att de går igenom bebisen lite närmare då. Är i vecka 15+0 då. Vi blev erbjudna fvp redan innan de kollat blodproven eftersom nacksvullnaden var så stor. Bm gav oss inget hopp alls utan sa att något ÄR fel med bebisen när nacksvullnaden är så stor men jag har läst om många som haft sämre siffror än oss men fått friska barn så försöker hålla hoppet uppe. Men det är tungt!

Oj, det låter väldigt pessimistiskt, av din barnmorska alltså...Man behöver ju inte gå händelserna i förväg menar jag.

Jag har läst så mycket om andra som får både hög risk och väldigt bred nackspalt där det inte är något fel alls på barnet.

Ni fick ju inte heller de allra sämsta resultaten, 1:2, som vissa får.

Jag håller tummarna om att allt är bra ändå. 9 av 10 fvp kommer tillbaks med normala resultat.
  • Carla300

Jo vi ska hålla tummarna att det går bra för oss båda:) Men det är tungt att vänta!

• A S E Larsson

Hej!

Känner igen mig i din situation. Fick också 1:300 och fick inte gå vidare med fvp. Är jätteorolig, fick uppmätt en nackspalt på 2,8 i v.12. Max är ju 2,8 i v.13+6 som jag har förstått.....

Hur gick det för dig?

Svar på tråden Orolig trots bra svar på FVP?