• Anonym

Går det bli kär i sin partner igen?

Jag och min man har haft det tufft länge och han har väl inte behandlat mig så bra i ärlighetens namn, tagit mig för given, inte varit lyhörd för mina behov eller hur jag har mått. 

Så jag lämnade honom och då vaknade han. Nu är han som jag önskade att han var när vi var tillsammans. Och jag vill så gärna få det att funka, tycker om honom på många sätt. Kan man medvetet göra sig kär i någon igen? 

Någon med erfarenhet? 

• Svar på tråden Går det bli kär i sin partner igen?
  • Anonym

Åh vad jag skulle vilja ha svar på denna frågan också.

Jag håller tummarna TS, att någon klok person kommer med något bra råd här... 

• Nora1981

Alltså... man blir nog knappast kär på beställning, men om man en gång har varit kär i personen så finns det väl en skaplig chans att man hittar tillbaks till varandra efter lite trassel i relationen. Det finns väl även en skaplig risk att det inte går att reparera relationen eftersom att det redan har gått så långt så att den ena parten har valt att flytta. 50/50 skulle jag nog svara.... om båda är beredda på att jobba på att relationen ska fungera.

• Mandy88

Hej! Jag var tidigare i ett "av och till förhållande" i 5 år, nu har jag lyckligtvis tagit mig ur det. Till en början när jag gjorde slut 2-3 gånger kom han ALLTID krypandes efter en andra chans och skulle bättra sig jadda jadda. Och det gjorde han, till en början. Sen fortsatte det så i ungefär 2 år. Tills han tillslut inte kröp tillbaka vilket gjorde att JAG kom krypandes. Vi satte oss i en fruktansvärt ondcirkel. Vår riktiga kärlek tog slut första gången vi sa att det var slut och så tror jag det är för de flesta som gör slut en gång. Man gör slut av en anledning och det är sällan det blir bättre. Det slutar bara med att man blir beroende av varandras närhet. Sen finns det självklart undantag, men jag tror det är ytterst sällan man kan hitta tillbaka tillvarandra, i alla fall på det sättet man önskar. 

Det är en fruktansvärt knivig situation och jag hoppas det löser sig för dig! 

• Nora1981
    Mandy88 skrev 2013-02-25 15:40:02 följande:
    Hej! Jag var tidigare i ett "av och till förhållande" i 5 år, nu har jag lyckligtvis tagit mig ur det. Till en början när jag gjorde slut 2-3 gånger kom han ALLTID krypandes efter en andra chans och skulle bättra sig jadda jadda. Och det gjorde han, till en början. Sen fortsatte det så i ungefär 2 år. Tills han tillslut inte kröp tillbaka vilket gjorde att JAG kom krypandes. Vi satte oss i en fruktansvärt ondcirkel. Vår riktiga kärlek tog slut första gången vi sa att det var slut och så tror jag det är för de flesta som gör slut en gång. Man gör slut av en anledning och det är sällan det blir bättre. Det slutar bara med att man blir beroende av varandras närhet. Sen finns det självklart undantag, men jag tror det är ytterst sällan man kan hitta tillbaka tillvarandra, i alla fall på det sättet man önskar. 

Det är en fruktansvärt knivig situation och jag hoppas det löser sig för dig! 

Du slog nog huvudet på spiken... man vill helt enkelt inte vara ensam och då är det lätt att ramla tillbaka på ett "säkert kort"....
  • Mandy88
    Nora1981 skrev 2013-02-25 17:15:05 följande:

Du slog nog huvudet på spiken... man vill helt enkelt inte vara ensam och då är det lätt att ramla tillbaka på ett "säkert kort"....
    Precis! Sen är det väldigt lätt att falla tillbaka för att man har oftast haft en bra och underbar period i förhållandet, då tror man att man kan hitta det igen, den har ju trots allt funnits där en gång i tiden. Och tyvärr är det oftast den så kallade "Nykära" perioden som man suktar efter, men som ytterst sällan går att hitta igen eftersom man inte kände varandra fullt ut under den tiden .. 
Svar på tråden Går det bli kär i sin partner igen?