Vad gör man åt en bekant som härmar ens liv?
Jag och min fästman har, som så många andra, fastnat lite i det där med parmiddagar.
Det är ju väldigt trevligt och så, men det kan bli lite jobbigt när man alltid förväntas vilja göra saker i grupper om par. Det irriterar mig sådär lite på en låg-låg nivå och tänkte därför skapa den här tråden och kolla av ifall de här händelserna är vanliga i även era vänskaps/släkt-relationer.
Jag och min fästman går gärna ut och äter på trevlig restaurang. Senast hade vi bestämt att vi skulle gå på ett evenemang (teater/opera/bio etc) och därefter äta ute. När en bekant till oss fick reda på detta så ville mannen i sällskapet jättegärna joina oss. Eftersom det är en av min karls bästa vänner så sa jag naturligtvis ja till detta.
Eftersom vi båda bor i Stockholmstrakten så förväntas vi på något automatiskt sätt att vilja göra saker med varandra. Jag gillar dem, de är härliga och smarta människor. Vad jag inte gillar är att de liksom härmar oss på något märkligt sätt. Första gången jag märkte något var när det andra paret precis hade flyttat ihop och vid ett middagsbesök märkte jag att de hade exakt samma badrumsset av handtvål, handcreme, duschcreme i badrummet som jag har, inkl. passande handdukar. Hade de härmat mig?
Min karl hade fått en tavla i present av sina föräldrar och hängt upp den i vardagsrummet.
Ett par månader senare hade de en snarlik tavla i sitt vardagsrum.
Köper jag en snygg blus så vill tjejen veta var jag köpt den, och hon härmar min klädstil. Jag har vid något tillfälle nämnt vad mina favoritfärger i kläder är. De två nästföljande gångerna vi träffades såg vi därför ut som tvillingar.... och så vidare.
Det irriterar mig lite grann, så därför undrar jag: Har ni råkat ut för nåt liknande?