• Jellybeanbaby

Vad gör man åt en bekant som härmar ens liv?

Jag och min fästman har, som så många andra, fastnat lite i det där med parmiddagar.
    Det är ju väldigt trevligt och så, men det kan bli lite jobbigt när man alltid förväntas vilja göra saker i grupper om par. Det irriterar mig sådär lite på en låg-låg nivå och tänkte därför skapa den här tråden och kolla av ifall de här händelserna är vanliga i även era vänskaps/släkt-relationer.

Jag och min fästman går gärna ut och äter på trevlig restaurang. Senast hade vi bestämt att vi skulle gå på ett evenemang (teater/opera/bio etc) och därefter äta ute. När en bekant till oss fick reda på detta så ville mannen i sällskapet jättegärna joina oss. Eftersom det är en av min karls bästa vänner så sa jag naturligtvis ja till detta.

Eftersom vi båda bor i Stockholmstrakten så förväntas vi på något automatiskt sätt att vilja göra saker med varandra. Jag gillar dem, de är härliga och smarta människor. Vad jag inte gillar är att de liksom härmar oss på något märkligt sätt. Första gången jag märkte något var när det andra paret precis hade flyttat ihop och vid ett middagsbesök märkte jag att de hade exakt samma badrumsset av handtvål, handcreme, duschcreme i badrummet som jag har, inkl. passande handdukar. Hade de härmat mig?

Min karl hade fått en tavla i present av sina föräldrar och hängt upp den i vardagsrummet.
    Ett par månader senare hade de en snarlik tavla i sitt vardagsrum.

Köper jag en snygg blus så vill tjejen veta var jag köpt den, och hon härmar min klädstil. Jag har vid något tillfälle nämnt vad mina favoritfärger i kläder är. De två nästföljande gångerna vi träffades såg vi därför ut som tvillingar.... och så vidare.

Det irriterar mig lite grann, så därför undrar jag: Har ni råkat ut för nåt liknande?

(.^_^.)
  • Svar på tråden Vad gör man åt en bekant som härmar ens liv?
  • Jellybeanbaby
    bandicoot skrev 2013-03-04 18:41:21 följande:
    Konstigt att du är emot personer som härmar, när du själv härmar andra. Candyboot... *Fnys* Det har du tagit från mitt användarnamn.
    men lol. Det är ett hommage. En hyllning! Skrattande
    orka
  • bandicoot
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-04 19:19:56 följande:
    Tack.
  • bandicoot
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-04 19:19:56 följande:
    Era bekanta hyllar troligtvis er?
  • TheMerryOne

Först vill jag bara säg att ni verkar vara förebilder för dessa personer,vilket ni ska ta vara på... Ni har ett bra förhållande thats it.

För det andra så förstår jag inte varför ni låter deras "jobbiga" beteende ta över ditt humör. antingen har de problem i deras och försöker åstadkommanågot vilket ni inte borde göra till era problem heller så F* that liksom.;)

För det tredje, Säg som det är till dem iställetför att prata skit om dem så hä öppet.

Sedan, är de så pass omtyckta av er att ni skulle vilja chansa o vara ärlig o ta risken att de faktiskt försvinner från era liv eller släpp det o ha era trevliga middagar

Jag o min sambo har likadant, men jag låter inte det röra mitt humör..De går göra deras grejj osv.
    Senaste var att de har varit tillsammans i 5år, o jag o min sambo i 2. De andra paret har Aldrig pratat om förlovning barn osv för han tycker inte om det. Så, när jag o min sambo prata om det o förlova oss så ska de nu faktiskt också göra det..För att engligt henne så var vi hennes ideal av förhållanden. Så Ja, vi skaffa katt o de har katt, de vill skaffa hund nu när vi har hund.Hon vill fokusera på familj när hon bara varit för karrier,men jag har psyket för att ha balans i båda.Jag ser detpositivt, att vårt förhållande kan inspirera några andra. :)            

• Dixie

Vi har en i vår bekantskap som är så, men jag tänker att det måste bero på att jag har så bra smak och hon vill vara som mig!

• mangochutney

Nu var det ett tag sen tråden var aktiv men jag blev så glad när jag hittade någon som reagerar på samma sätt som mej så jag måste skriva.
    Jag förstår precis vad du känner, skillnaden är bara att min efterapande person är en kollega på jobbet istället. Jag vet inte varför jag blir så arg och irriterad men det är dessa känslor som kommer fram.
    Denna person tar efter allt möjligt och jag tycker det känns så obehagligt att någon faktiskt observerar så mycket av det jag gör och säger och sedan tar efter det. Det värsta är att jag tror att hon inte själv förstår att det är på det viset. Det gäller hur och var jag lägger saker på kontoret till mina rutiner på lunchen till kläder jag har på mej.
    Det mest irriterande är att jag har upptäckt att hon rotar runt på mitt kontor när jag inte är där. Och jag har sett att hon har kopierat och sparat sånt som jag har skrivit men som hon inte har något med att göra.
    När hon kommer in på mitt rum ställer hon sig gärna så nära datorn hon bara kan och försöker då läsa på skärmen. Det är väldigt irriterande.
    Jag har jobbat med många olika människor på olika platser men aldrig känt så här.

• ica
    andermajambrella skrev 2013-02-27 21:31:23 följande:

Spegelbeteende? hm..jag har en sån person omkring mig med..jag blir så förbannad på henne för hon har ett otroligt bekräftelsebehov. Hon ska framstå i ALLT,å då menar jag allt!  Inte nog med att hon får det,bekräftelse alltså,hon ska knycka mina intressen oxå..

När det här uppdagades så blev jag svinarg, sen mer ledsen för att hon tog udden av min egen lust att hålla på med en viss grej som jag bestämt mig för och som jag älskade..

Nu har jag mer landat i frågan Varför jag blir så jävla arg! Varför kan jag bara inte släppa det å hålla på med mitt???  Det gick så långt att jag inte ville ha henne som vän på fb för det jag skrev copade hon på sitt sätt...

Stört!

Jag var ut för det för länge sedan. Och jag såg helt enkelt till att den personen fick veta saker jag gjort eller köpt sist. Jag valde att inte berätta saker för henne. När jag köpt nya gardiner fick inte hon se dem förrän butiken slutat sälja dem osv.
  • mangochutney

Jag försöker också göra på det viset. Men tyvärr hämmar det ju ens sätt att vara. Att jag måste vara på min vakt för vad jag säger och gör. Känns i alla fall skönt att höra att jag inte är ensam. Jag känner mej ibland lite dum att såna här saker blir något som jag går och irriterar mej och blir arg på. 

• asta66
    mangochutney skrev 2014-10-27 13:17:18 följande:

Jag försöker också göra på det viset. Men tyvärr hämmar det ju ens sätt att vara. Att jag måste vara på min vakt för vad jag säger och gör. Känns i alla fall skönt att höra att jag inte är ensam. Jag känner mej ibland lite dum att såna här saker blir något som jag går och irriterar mej och blir arg på. 

Stryp informationen om dig och ditt liv till personen ifråga. Ju minder personen vet desto mindre går det att härma dig.
  • Skepparen

Vad man gör om man är lite halvbegåvad sådär är väl att man tar det som en komplimang? De/hon ser upp till er/dig, på gott och ont.

• Icewolf

Min före detta barndomsvän var exakt sådär. Hon skulle härma precis allt. Från mina hobbies, till vad jag gillade o.s.v. Nu i efterhand så antar jag att hon såg upp till mig och ville kanske vara som mig. Men det var ju ändå ganska irriterande att inte kunna ha en egen stil och personlighet. Jag har även ritat sedan barnsben och brukade rita tillsammans med min vän då och då. Allt som ofta så skulle hon härma min stil (när vi tecknade) och kopiera detaljer. När jag väl konfronterade henne så nekade hon alltid, trots det var ganska självklart att hennes teckning såg ut som min.

En "kul" grej var att vi båda hatade smink i tidig tonår, men efter ett tag, så började jag testa att använda kajal lite då och då och började gilla det. Då började hon också, fast jag visste att hon hatade det. Och när man frågade henne ifall hon inte brukade hata smink, så sa hon: "Jag har aldrig hatat smink..." på ett sådär barnsligt sätt. Oftast försökte jag bara ignorera hennes beteende, men ibland kunde det vara störigt.

Hon var även duktig på att "sno" synpynkter från mig. För exempel, vi pratar om något specifikt och jag berättar om en synpunkt, sen kunde hon sno den helt och hållet och säga det till andra som om det var hon som kom med synpunkten först. Sedan sitter man där helt snopet när alla håller med henne.

Jag sa upp bekantskapen för några år sedan, då hon började hänga runt med min familj och sprida lögner om mig. Dock så har jag kollat in hennes Facebook profil då och då. Det lustiga är att hon har ju en pojkvän och hon gör och har gjort allt det som hon innan avskydde. Skaffat tatuering (hon sa att hon aldrig skulle skaffa det, p.g.a. nålskräck), hon lyssnar på en massa hårdrock trots hon hatade det innan och skaffat piercing m.m. Visst, människor förändras hela tiden. Men jag tror att hon har en annan att se upp till/härma nu, hennes pojkvän nämligen, haha.

• mangochutney

Tack för förståelse och råd. Ja, det bästa måste vara att inte delge mer än nödvändigt. Men det som är svårare att dölja, att hon tar efter hur jag beter mej eller vad jag har på mej, det får jag försöka ignorera. Annars blir jag nog tokig.  
    Det värsta är att jag har så svårt att vara respektfull mot en person som har så lite egen personlighet. Och dessutom är rätt trög i största allmänhet.
    Vad gör man för att hantera såna känslor? Och vad gör man för att stå ut?

Jag vet att hon har mycket vänner/bekanta och jag brukar undra om de känner av samma saker eller om det är bara jag.

• dirty88

Typ det roligaste jag läst. Det här kan du ha kul med om du vill. Börja göra konstigare och konstigare saker och se om personen gör likadant. 

Vilken jävla jackpott

• mangochutney

Nu har jag ändrat lite på min klädstil, både för att jag hade lust till det men även för att se vad som händer med henne.
    Och gissa vad som händer. Då tittar hon på mej. Och jag menar verkligen tittar, uppifrån och ner, hur tydligt som helst. Vad är det för fel på människan?

• asta66
    dirty88 skrev 2014-11-17 22:02:10 följande:

Typ det roligaste jag läst. Det här kan du ha kul med om du vill. Börja göra konstigare och konstigare saker och se om personen gör likadant. 

Vilken jävla jackpott

Så frestande.
Svar på tråden Vad gör man åt en bekant som härmar ens liv?