• Anonym (klarna)

Möjlgt att spärra sitt personnummer på klarna?

Hej!

Jag har ett shoppingbehov som är större än det borde. Jag har inga ekonomiska problem. Egentligen har jag råd att shoppa, MEN vill hellre använda pengarna till anant. Att undvika handla i butiker är jag bra på, för då betalar man ju direkt på så sätt tänker jag efter innan.

Det är nätshoppingen som är min bov. Det är så lätt att klicka hem en vara och eftersom man kan välja att betala med faktura så känns det som att det är gratis... Fram tills fakturan kommer...

Så nu har jag bestämt mig för att sluta handla på faktura. Det blir en ond spiral och jag glömmer liksom bort hur myckt jag handlar för.. Det är inga stora summor, verkligen inte och jag har råd att betala fakturorna. Men jag vill ändå dra ner på det och vill försöka betala det jag köper direkt med kortet. Då ser jag med en gång hur mycket jag handlar för och kan sätta stopp om jag känener att det blir för mycket.

Så nu till min fråga. Kan man spärra sitt personnummer för fakturaköp hos klarna, hm, zalando etc..? JAg kan alltså tänka mig att handla på nätet med mitt visakort, men vill ta bort faktuafunktionen.

Eller någon som har något annat tips?

• Svar på tråden Möjlgt att spärra sitt personnummer på klarna?
  • Maria 434

Det kan jag tyvärr inte tänka mig att det går faktiskt.

Var för inte skriva ner varje inköp du gör så har du ju koll på hur mkt du verkligen shoppar och  vet du med andra ord vilka fakturor du förväntas få
    Eller så bestämmer du dig för att inte handla på faktura  

• Anonym (klarna)
    Maria 434 skrev 2013-02-25 14:50:35 följande:
    Det kan jag tyvärr inte tänka mig att det går faktiskt.

Var för inte skriva ner varje inköp du gör så har du ju koll på hur mkt du verkligen shoppar och  vet du med andra ord vilka fakturor du förväntas få
    Eller så bestämmer du dig för att inte handla på faktura  

Ja, skriva ner kanske skulle funka faktiskt. Kanske får upprätta ett exceldokument där allt står. Men det jag vill åt är också att jag ska komma i fas och inte ha skulder. och det kommer jag ju ha trots att jag då skriver ner....

Att bara bestämma mig funkar tyvärr inte. Jag gör "undantag" hela tiden och så blir det samma sak igen.
    Kanske har så bra självdiciplin.

Någon annan som haft liknande problem och kommit på någon bra lösning?
  • Ruter

Du kanske skulle försöka att ha en typ låda och när du handlar något på internet tar du den summan i pengar och lägger i den lådan Då blir det ju som i butik att du betalar på en gång:P och när fakturan kommer kan du ta av de pengarna? 

• Anonym

Det går absolut att spärra sitt personnummer hos Klarna, det gjorde jag själv senast imorse! :) Jag använder mig förvisso av Klarna konto, men detsamma borde ju gälla Klarna faktura. Har precis som du ett stort shoppingbehov men har nu insett att jag måste ta mig i kragen och sluta konsumera för pengar jag inte har. Så ring till Klarna och be dem spärra dig, det sker med omedelbar verkan och spärren ligger kvar i tre månader. Vill du efter det häva spärren måste du själv ringa och begära det, annars fortlöper spärren så att du inte kan handla via Klarna. 

• Maria 434
    Anonym skrev 2013-02-25 15:20:29 följande:
    Det går absolut att spärra sitt personnummer hos Klarna, det gjorde jag själv senast imorse! :) Jag använder mig förvisso av Klarna konto, men detsamma borde ju gälla Klarna faktura. Har precis som du ett stort shoppingbehov men har nu insett att jag måste ta mig i kragen och sluta konsumera för pengar jag inte har. Så ring till Klarna och be dem spärra dig, det sker med omedelbar verkan och spärren ligger kvar i tre månader. Vill du efter det häva spärren måste du själv ringa och begära det, annars fortlöper spärren så att du inte kan handla via Klarna. 
    Problemet är att TS bara vill spärras för fakturaköp och inte kortköp, och detta tror jag inte fungerar
  • Anonym

Men vid kortköp är ju inte Klarna inblandat, då dras ju pengarna direkt från TS bankkonto. Jag kan inte se varför hon inte skulle kunna fortsätta använda sitt kontokort efter att hon lagt en spärr hos Klarna..?

• Maria 434
    Anonym skrev 2013-02-25 15:26:00 följande:
    Men vid kortköp är ju inte Klarna inblandat, då dras ju pengarna direkt från TS bankkonto. Jag kan inte se varför hon inte skulle kunna fortsätta använda sitt kontokort efter att hon lagt en spärr hos Klarna..?

Aha så kanske det fungerar, jag gissar bara :)

Bästa är ju att TS ringer och frågar 
  • Anonym (klarna)

Ja, alltså väljer man kortbetalning så dras ju pengarna direkt från kortet så då är ju som sagt inte klarna inblandat. 

Pratade precis med klarna och det gick hur bra som helst att spärra! De sa bara att jag skulle återkomma om jag ville ta bort spärren :)

HM gick också bra att så det är nu gjort!

Dock inte Zalando men jag kunde göra en inställning på mina sidor så att kortbetalning är förvalt. Vill jag då istället betala med faktura så måste jag aktivt ändra. Inte svårt att göra men det blir ändå ett till steg, och så får jag lite mer tid att tänka en extra gång.

Funderar även på att skriva ner vad för obetalda fakturor jag har och betala direkt så att jag slipper tänka på det.

Tack anonym för tipset! Känns skönt att ha det gjort, eller vad säger du?

• Anonym

Bra gjort!

Jo verkligen, känns skönt! Förstår inte varför jag inte gjort det tidigare bara. Men nu är det gjort och det är huvudsaken! Lycka till i din gärning att konsumera mindre! Eller åtminstone att enbart konsumera för pengar du har.. :)

• Anonym (klarna)

Jag gjorde det, har nu betalt allt som låg obetalt på de olika sajterna..... Även den på H&M som hade förfallodatum först den 30:e Mars.

Ett plus är ju också att man slipper fakturaavgifterna som vissa envisas med! :)

Känns sååå skönt att vara i fas igen! Ska se till att BARA betala kontant framöver!!

Svar på tråden Möjlgt att spärra sitt personnummer på klarna?