• trollet

fler hemtjänstpersonal/usk som är gravida?

Hej!
    Jobbar inom hemtjänsten som undersköterska och är idag 9+0. Tänkte kolla hur det var med er andra, om ni fått bli avstängda under graviditeten eller om ni fått gå hem med Hp i vecka 32? Det är ju mycket spring och ibland ganska tungt och stressigt, så visste hoppas jag kunna jobba ganska länge, men eftersom detta är min första graviditet har jag ju noll koll. Sen så går jag just nu på ett vikariat och väntar på att få veta om jag får en fast anställning, så har ju verkligen inte tänkt avslöja min graviditet innan/o jag får tjänsten..

• Svar på tråden fler hemtjänstpersonal/usk som är gravida?
  • Masken84

Jag jobbade inom hemtjänsten tills jag var i månad 7. Cyklade hela vintern och gick hem i slutet av januari och födde i mars. Fick inte gå tidigare. Det var riktigt jobbigt och tungt och man var konstant rädd att ramla ute oavsett om man gick eller inte.

Det fanns i get värre än att städa, handla åt andra då för man var helt slut i kroppen då jag fick krämpor!

• trollet
    Masken84 skrev 2013-02-25 16:24:45 följande:
    Jag jobbade inom hemtjänsten tills jag var i månad 7. Cyklade hela vintern och gick hem i slutet av januari och födde i mars. Fick inte gå tidigare. Det var riktigt jobbigt och tungt och man var konstant rädd att ramla ute oavsett om man gick eller inte.

Det fanns i get värre än att städa, handla åt andra då för man var helt slut i kroppen då jag fick krämpor!
    men hur vågade du cykla, eller hade du inget "val"? Jag har valt att gå istället för att cykla, då det känts för riskabelt. Ställde dina arbetskompisar upp för dig, så att ni typ kunde byta insatser? hur gick dialogen mellan dig och din chef när du berättade om din graviditet?
  • Masken84

Cyklade där det var bart och gick där det var snö. Njae asså jag gick på långvik och mina arbetskamrater var väl inte mycket att hänga i julgranen men det gick och chefen ska vi inte prata om.

Han lovade mig fast anställning innan jag berättade i 6 månaden då var jag tvunrn då mina arbetskläder ej passade längre sen fick jag inte förlängt om vi säger så!!

Så man får passa sig!

Fick min son i mars -12 och nu väntar jag nr2 i augusti :)

• trollet
    Masken84 skrev 2013-02-25 16:50:21 följande:
    Cyklade där det var bart och gick där det var snö. Njae asså jag gick på långvik och mina arbetskamrater var väl inte mycket att hänga i julgranen men det gick och chefen ska vi inte prata om.

Han lovade mig fast anställning innan jag berättade i 6 månaden då var jag tvunrn då mina arbetskläder ej passade längre sen fick jag inte förlängt om vi säger så!!

Så man får passa sig!

Fick min son i mars -12 och nu väntar jag nr2 i augusti :)
    Usch va tråkigt! typsikt vilka dumma chefer det finns!! mina kollegor är däremot väldigt bra, men eftersom det nu finns en till gravid som typ får det att låta som en sjukdom och har klagat över allt och alltid försöker bråka sig till bilar, så är jag lite rädd att de ska tro att ag ska bli sån och döma mig i förväg.. och hon  började typ klaga i 5-6 veckan,,
  • BinaBurner

Jag hade foglossning från v 15 så från v 20 var jag deltidssjukskriven med enbart administrativa sysslor. På så vis kunde jag jobba till v 38. Hemtjänstjobb är ju sjukt tungt, med eller utan foglossning och vi kollegor brukar på så många vis vi kan försöka underlätta för dem som börjar bli höggravida. Andra på mitt jobb som inte haft foglossning eller sånt har jobbat till 7:e månaden och sen fått havandeskapspenning

• trollet
    BinaBurner skrev 2013-02-25 17:09:46 följande:
    Jag hade foglossning från v 15 så från v 20 var jag deltidssjukskriven med enbart administrativa sysslor. På så vis kunde jag jobba till v 38. Hemtjänstjobb är ju sjukt tungt, med eller utan foglossning och vi kollegor brukar på så många vis vi kan försöka underlätta för dem som börjar bli höggravida. Andra på mitt jobb som inte haft foglossning eller sånt har jobbat till 7:e månaden och sen fått havandeskapspenning
    var det typ planering som du fick göra då?
  • BinaBurner
    trollet skrev 2013-02-25 17:13:23 följande:
    var det typ planering som du fick göra då?
    Ja, bland annat.
  • klarabella87

Jag jobbade till vecka 32 när jag jobbade på hemtjänst. Cyklade gjorde jag till vecka 20 nånting, sen blev det promenader eller t-banan. 

Fick HP beviljat utan problem 2 månader innan BF. Hade dock gärna jobbat någon/ngr veckor till. Var ganska smidig =)

• HS1978

jag har ringt idag till VC. hoppas på en sjukskr till sem! har varit hemma i helgen. mått så dåligt! yrsel, kräks 24h om dygnet å zzzzzz. Bara tanken på stressa runt hos vårdtagare med alla städningar, trasiga hissar, tunga inköp osv osv gör mig gråtfärdig! hade även sååå ont igår att jag e nojig! så jag fick tid på em hos gyn. Är ännu mera nojjig nu. Tänk om bebisen inte mår bra?

• madelenee

Jag är i v 33 (32+0) idag, och jag jobbar fortfarande inom hemtjänsten. Väntar på att min ansökan om graviditetspenning ska bli godkänd (om den nu blir det). Skickade in för snart över 6 veckor sen och väntar fortfarande. Men vill inte gå hem förrän jag vet att jag får, men det börjar bli sjukt tungt nu. Speciellt som vi är dåligt med personal under sommaren, så man måste jobba mer än vad man har på schemat..

• Hallonfrossa

Jag jobbar i hemtjänsten och är sjukskriven 50% för foglossning, och den blir ju inte mindre så tror jag kommer få gå hem lagom till 5månaden eller så, har inget körkort heller och har lång väg att ta mig på cykel till arbetet, var svårt att cykla förra året i snö och rusk och nu blir det ju inte lättare.

Svar på tråden fler hemtjänstpersonal/usk som är gravida?