• Anonym (Mia)

Sonens pappa köpte en Powerrade till han

Hej

Idag kom min son hem efter att ha varit hos sin pappa...
    Sonen är 5 år, fyller 6 i December...

Sonen sa, Mamma jag har en blå dricka till dig, jag vill inte ha mer...
    jag trodde de var läsken vira blåtira eller en mer eller ngt annat..

När sonen kommer ut från bilen igen har han en flaska Powerrade som han druckit av

Jag säger... DU får INTE dricka sådant...
    Varpå hans pappa säger... Det hade han sagt att han fick för dig...

Sonens farmor säger snabbt där efter... Men han har druckit mjölk till middagen

eftersom de var en massa folk i närheten ville jag inte ta och prata med dem där...

Hur hade ni reagerat??

• Svar på tråden Sonens pappa köpte en Powerrade till han
  • cj2

Det är skillnad på energydrickor och sportdrickor.

Powerrade är en sportdryck och har ingen åldersgräns rent säljsmässigt iaf.

Det är väl mest socker och vitaminer i sportdrycker,.
    I energy drycker är det ju taurin och koffein och annat som inte är bra.

men jag håller med.. en fem åring behöver ju inte få i sig en massa socker på det viset. men en gång kan inte vara farligt!

• Anonym (G)

känns som att hellre sport dryck än vira blåtira med alla färgämnen o så!

• KimPossible

Jag hade inte reagerat alls. Så länge barnet inte dricker det i mängder varje dag spelar det ingen roll om han får i sig det någon enstaka gång.

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym

hade inte gjort en stor sak av det, men hade försökt komma överränns med pappan om att han inte ska bjuda på det igen

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är inte rekommenderat för barn men i små mängder och inte regelbundet ser jag ingen anledning till att det skulle vara någon fara.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • SonjaE

Från tillverkarens webbsida:

Ingredienser: vatten, dextros, maltodextrin, surhetsreglerande medel (E330, natrium- och kaliumcitrat), arom, stabiliseringsämnen/ stabilisator (E414, E445), sötningsmedel (sukralos, acesulfam K), färgämnen (E133). Innehåller en fenylalaninkälla.

Verkar väll vara ungefär samma som i läsk.  

• Smecker

Powerade innehåller varken koffein, ginseng eller taurin. Den innehåller faktiskt mindre socker/kolhydrater än Vira Blåtira, så jag ser ingen större anledning att oroa sig.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Vapor

Jahopp då kan alla vara glada igen och ts får hitta på något annat att klandra barnets pappa för

• Anonym (..)

Inte värre än att låta dem få en dextrosol (druvsocker tablett)..

Minns att jag köpte det och delade med sonen när han var mindre och vi var och gjorde något fysiskt ansträngande. Ex gick längre skogspromenader eller vandrade upp på berg. 

• Kotthare

Förstår att du är på bråkhumör men det här ser jag verkligen inget problem med. 

• Enter Sandman

Känns inte som om det är något att starta ett bråk om, men kanske försökt komma överens med pappan om att i fortsättningen avstå från såna drycker till sonen.

• cj2
    jashrinah skrev 2013-02-25 19:12:06 följande:
    är inte powerraide en sportdryck ? 
    Jo powerrade är en sport dryck. inte energi dryck!
  • The Frasse

Powerade är en sportdryck och inte en energidryck den innehåller inte koffein eller taurin.

Den är återger de vitaminer och mineraler man blir av med när man svettas mycket under träning plus en del kolhydrater och annat.

Den liknar brustabletterna resorb.

Den är inte till för barn men han kommer nog inte att ta några skador av att dricka en. Såvida han inte är allergisk mot salter, vitaminer och kolhydrater.

• Pretorian IV

Mycket att bråka om... Är dessutom halva sockerinnehållet mot läsk.

Svar på tråden Sonens pappa köpte en Powerrade till han