• Anonym (Aina)

Hur stor är chansen att få ensam vårdnad när barnet är 14 år?

Min dotter har bott heltid hos mig över 1 år. Hon vill inte ha med sin pappa att göra och har kanske träffat honom 7 gånger under detta år. Hon själv har nu oxå anmält honom för misshandel och sexuella övergrepp och vi väntar nu på att rättegången ska ske. 
    Om han nu frias hur stor är chansen att han får behålla sin gemensamma vårdnad över henne efter att jag har stämt honom på enskild vårdnad. Hon vill ju själv att jag ska ha enskild.
     Hon vet redan att hon själv bestämmer om hon vill träffa honom igen eller inte men hon vill inte att han ska ha makten över henne när de gäller pass, föräldramöte med skolan osv. Jag förstår henne totalt. Gör en domare de?

• Svar på tråden Hur stor är chansen att få ensam vårdnad när barnet är 14 år?
  • Anonym

Har ingen erfarenhet av detta men skulle tro att dom lägger stor vikt vid dotterns vilja då hon är så pass stor som 14 år. Jag tror barns ord väger ganska mkt från 12 år och uppåt i såna sammanhang? Det är vad jag hört iaf

• hellokill3r
    Anonym skrev 2013-02-25 21:12:40 följande:
    Har ingen erfarenhet av detta men skulle tro att dom lägger stor vikt vid dotterns vilja då hon är så pass stor som 14 år. Jag tror barns ord väger ganska mkt från 12 år och uppåt i såna sammanhang? Det är vad jag hört iaf

Det gäller endast umgängesfrågor, inte vårdnadsfrågor. Var själv 17 år i ungefär (inte utsatt för övergrepp dock) samma sits för bara fem år sen och "barnet" har öht inget att säga till om gällande vårdnadshavare tyvärr, endast umgänge
  • Anonym (Aina)

Man kan ju hoppas att han blir dömd. Borde inte vara så svårt att få enskild vårdnad då. Kanske ska prova med att skicka en blankett efter rättegången oavsett hur de går så får man hoppas att han skriver under vårdnaden direkt. 
    Man kan ju tycka att sådant borde gå automatiskt ifall han blir dömd men inte då. Snedvriden värld vi lever i. 

• hymafr

Kanske det är jag som inte riktigt förstår - men varför spelar det egentligen någon roll om han har kvar vårdnaden?Pass kan ni ju få i vilket fall som helst - nekar han till det så riskerar han vårdnaden enbart pga det.

• Anonym (samma)

Är i samma situation som du Enligt min advokat så krävs det samarbete mellan vårdnashavarna för att gemensam vårdndad skall vara aktuell.. Om vårdnadshavarna inte alls kan samarbeta (vilket torde vara svårt i er situation) är gemensam vårdnad inte ett alternativ.

• Anonym (Aina)

hymafr, pass kan vi inte få då de krävs en underskrift utav honom. Nu har jag ingen lust att ta kontakt med honom eller flickan själv om just en ubderskrift då han har våldtagit och misshandlat henne i flera år. Han har oxå rätten att kliva in på hennes skola och vara med på kvartsamtal eftersom han är vårdnadshavare. Min dotter vill absolut inte sitta i samma rum som honom igen. Jag kan dra upp massor med exempel. Hon är LIVRÄDD för honom.

• Anonym (Aina)

Lärarna kan inte heller förbjuda honom att uppsöka henne i skolan eftersom han har all rätt i världen att hälsa på, komma på möten eller rent ut sagt hämta henne direkt från lektion. Hon vill känna sig trygg. Därav att jag har enskild vårdnad och informeras ensam och kan ta beslut ensam så hon skyddas från sin far.

• hymafr
    Anonym (Aina) skrev 2013-02-26 21:23:09 följande:
    hymafr, pass kan vi inte få då de krävs en underskrift utav honom. Nu har jag ingen lust att ta kontakt med honom eller flickan själv om just en ubderskrift då han har våldtagit och misshandlat henne i flera år. Han har oxå rätten att kliva in på hennes skola och vara med på kvartsamtal eftersom han är vårdnadshavare. Min dotter vill absolut inte sitta i samma rum som honom igen. Jag kan dra upp massor med exempel. Hon är LIVRÄDD för honom.

Ja, det låter ju som om det t o m skulle kunna vara aktuellt med besöksförbud, men sånt kanske inte är så lätt att få.

När det gäller pass så vet jag att jag läst här på FL att det finns de som fått ut pass trots att den andra föräldern nekat. Ring och kolla med polisen.  
Svar på tråden Hur stor är chansen att få ensam vårdnad när barnet är 14 år?