• Anonym (Utan körkort)

Är körkort & bil en nödvändig förutsättning för att skaffa barn?!

Jag är så trött på att höra att jag och min man är helt fel ute som skaffar barn utan att ha varken körkort eller bil. Min sambo och jag är snart 30år och vi vill helt enkelt inte ha körkort. Eller körkort skadar väl inte, men vi vill inte lägga pengar på det eftersom att vi aldrig någonsin skulle få för oss att köpa en bil...
    Vi bor centralt, har gott ställt, är sånna "hurtbullar" som hellre cyklar, går eller springer istället för att åka buss mm. Vi ser inte det viktiga att ha körkort och bil helt enkelt och det stör tydligen väldigt många i våran umgängeskrets/familj.

"Tänk att ni inte kunde vänta tills ni hade ordnat upp det med körkort.. Hur ska detta gå?" 

Är det verkligen så otroligt korkat att skaffa barn utan körkort?! Inte för att era åsikter egentligen betyder något eller påverkar oss, jag är bara nyfiken på vad folket utanför våra kretsar anser..   (Det där lät otrevligare än vad jag menade.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 12:14
    Vi veckohandlar med vandringsryggsäckar som rymmer 70L vardera. - Till er som tror att veckohandla är ett problem för oss.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 16:38
    Nu måste jag bara tillägga att jag har aldrig sagt att det är bäst för alla att inte ha bil, så snälla, ni behöver inte skriva att det hade gått åt helvete om ni inte haft körkort och i eran stad funkar det inte så "ja, det är dåliigt att inte ha körkort". Försök komma ihåg vad tråden handlar om, måste det alltid spåra ur och bli på gränsen till bråk här på familjeliv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 23:14
    Jag har helt tappat greppet om vad som diskuteras här nu efter 84 nya inlägg men jag ser att det diskuteras ambulanser Vs körkort så jag lämnar över detta och lägger mig inte i mer för jag har en känsla över att jag kommer bli apförbannad!

• Svar på tråden Är körkort & bil en nödvändig förutsättning för att skaffa barn?!
  • stickkontakt
    jashrinah skrev 2013-02-27 13:49:36 följande:
    jag har aldrig varit med om att barnen är o uppfostrade , bara att föräldrarna är det^^
    Det finns väluppfostrade och vettiga föräldrar också.

Jag skulle aldrig låta min unge störa andra.
  • Tom Araya
    kitkat skrev 2013-02-27 12:50:49 följande:

Fast tråden handlar väl inte om bil vs buss. Den handlar väl om man inte kan skaffa barn om man inte har körkort. Och om man ska behöva ta påhopp från umgängeskretsen för att man inte har körkort....
    Mitt inlägg var ett medhåll och tillägg på ett inlägg som besvarade ett inlägg där det handlade om just bil vs buss i det sammanhanget att man hade barn.
    Det är väl rätt ofrånkomligt i en sådan här diskussion och inte särskilt OT.
  • beccagranen
    kitkat skrev 2013-02-27 13:08:03 följande:
    beccagranen skrev 2013-02-27 13:03:29 följande:
    Ja jag skulle skämmas över att ha föräldrar som inte har vissa grunder och självständigheten, ansvarstagandet som krävs för det. Att många anser att det är en ekonomisk faktor gör det hela än värre, att man inte kan spara ihop två månadslöner och investera i sig själv och framtid gör mig förvånad. Ändå kan man skaffa sig barn till världen.. för det här man ju råd med..
    Jag har ansvarstagandet och självständigheten att jobba, ha ett hem och sköta det själv, ha ett barn som jag sköter själv. Jag har ingen hjälp och ingen stöttning, men klarar det utmärkt ändå. Men detta räknas inte enligt dig. Enligt dig ska man kunna lägga 25000kr + bilkostnad på SIG SJÄLV. Man är sketen om man inte gör det enligt dig. Jag lägger mina pengar på mitt hem och mitt barn. Men jag är sketen för att jag inte lägger alla pengarna på mig själv.

kitkat skrev 2013-02-27 13:08:03 följande:
    beccagranen skrev 2013-02-27 13:03:29 följande:
    Ja jag skulle skämmas över att ha föräldrar som inte har vissa grunder och självständigheten, ansvarstagandet som krävs för det. Att många anser att det är en ekonomisk faktor gör det hela än värre, att man inte kan spara ihop två månadslöner och investera i sig själv och framtid gör mig förvånad. Ändå kan man skaffa sig barn till världen.. för det här man ju råd med..
    Jag har ansvarstagandet och självständigheten att jobba, ha ett hem och sköta det själv, ha ett barn som jag sköter själv. Jag har ingen hjälp och ingen stöttning, men klarar det utmärkt ändå. Men detta räknas inte enligt dig. Enligt dig ska man kunna lägga 25000kr + bilkostnad på SIG SJÄLV. Man är sketen om man inte gör det enligt dig. Jag lägger mina pengar på mitt hem och mitt barn. Men jag är sketen för att jag inte lägger alla pengarna på mig själv.

Jag här aldrig uttryckt att man är "sekten" utan körkort. Däremot anser jag att körkort är något grundläggande, precis som skolgång och självständighet. Alla här vi olika kriterier för vad man borde ha med sig in i vuxenlivet. Som jag tidigare nämnt så här jag förståelse för att alla här olika stort behov av bil, vissa kanske inte alls just nu. Men som jag också skrev så kan det komma tillfällen i livet där barnen kan komma i behov av att föräldrarna här tillgång till bil, och jag vill inte att mina barnnska påverkas av min egna lathet av att inte skaffa körkort. Och att inte ha körkort pga ekonomiska skäl tycker jag är förargligt, kan man inte åstadkomma en såpass liten besparing så tycker jag inte heller att man häär det grunläggande i föräldraskap, som en stabil ekonomi.
  • Dr Mupp
    Wittra skrev 2013-02-27 13:31:29 följande:
    50 tusen låter helt orimligt dyrt...finns intensivkurser på cirka 10 tusen ( i vår trakt iaf) bil kan kosta mellan se20 - 25 tusen...om man inte är kräsen
    Vi räknade 20 000 för intensivkurs och 30 000 för bil (ca 10 år gammal 7 sitsare)
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    jashrinah skrev 2013-02-27 13:38:46 följande:
    haha jag hatar när folk åker tåg långa sträckor med småbarn , det är inte trevligt att hamna bredvid en barnfamilj med skrikande ungar som tar upp hela bordet med pennor och andra leksaker som flyger hej vilt och hamnar överallt , det kladdas med mat och av någon anledning förväntas man alltid att byta plats med ungen brevid för denne vill ju ha fönsterplatsen , och gör man inte det får man fan aldrig komma ut från sin plats för då har barnet somnat och får inte väckas under några omständigheter, så man får gott sitta där kissnödig som satan i 3 h. 
    och bättre blir det inte av att bebisen använder blöjan och mamman verkar inte vara medveten om att det stinker ner hela kupen ....för att inte tala om idioterna som bokar tyst avdelning med en spädis som gråter och skriker hela vägen mellan stockholm och malmö medans föräldrarna tar på sig hörlurar -_-  
    Och just därför hatar jag att resa långt med kollektivtrafiken, man vet att barnen kommer tröttna och när de är uttråkade så låter de och man vet att de andra inte är roade. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • YokohamaNr2

Nu svarar jag bara på TS då jag bara har läst den och sista sidan

Nej det är klart det inte är en nödvändighet att ha körkort, själv är jag glad att jag tog när jag var ung och slipper den grejen nu, så jag kan självklart förstå att det känns som en onödig utgift. Vi bor i London och innan barn bodde vi rätt centralt och hade aldrig bil, vi gjorde som ni och handlade med stora ryggsäckar mm. När vi fick barn och flyttade till förorten skaffade vi bil och den underlättar livet tycker jag nu.

För oss var det så att vi visste att så fort vi skaffade bil skulle vi bli så vana att ha så att det skulle bli svårt att leva utan och så blev det vi använder den väldigt sällan, ingen av oss kör till jobb eller skola. Den används till handling, utflykter på helgerna och semestrar och kostar nog bra mer än vad det smakar men som sagt skulle aldrig vara utan nu

Jag tycker ni ska köra på som ni gör och sen är det väl bara att ändra sig om ni känner att det finns ett behov när barnet kommer. Kanske bara en av er kan ta kortet

• Mariohn

Om man är en såndär jobbig jäkel som ber alla andra om skjuts hela tiden är det verkligen orimligt. Jag hatar att köra runt ungar. Nu verkar TS ta sig runt själv så då kan väl folk skita i vilket. Jobbigt kan det kanske bli när barnen blir större och behöver skjuts? 

• Englia

Svårt att tänka mig hur man klarar sig utan bil med barn. Tänk på semestern, ska man ta bussen med full packning, ungar och vagnar dit man ska?

När barnen vill hälsa på kompisar en bit bort där kanske inte bussen går, hur gör man då? Cyklar, i 20 minusgrader?

Handla möbler eller andra större saker, hemkörning?

Hade ett kompispar som deklarerade att de klarade sig så bra utan bil, sen tiggde de skjuts överallt och ville få hjälp att köpa sitt nya Ikea kök mm.

Jag tycker körkort hör till allmänbildningen och visar att personen i fråga har lite driv och vilja att klara sig själv.

• Kajsagumman

Haha, vilken rolig diskussion  

Visst kan det vara en fördel att ha bil och körkort. Men det är ju självklart inget kriterie för att vara en bra förälder! Finns säkert många föräldrar med körkort och bil som kommer vara värre föräldrar än TS av helt andra orsaker. 

• Anonym

Har en släkting som har körkort men ingen bil för att hon "inte behöver", däremot lånar hon jämt sin mammas.
    Nu får hon ju det för hennes mamma är en otroligt snäll människa men jag kan ju tycka att man bör ta sitt ansvar och betala för sig då mamman är pensionär och hon själv är över 50 år och jobbar heltid.

Svar på tråden Är körkort & bil en nödvändig förutsättning för att skaffa barn?!