• Anonym (Råd sökes)

Strategi för att eventuellt få ensam vårdnad?

Hej!
    Jag har tidigare skrivit ett par trådar om min dotters mamma som inte riktigt verkar klara av sitt föräldraskap och bett om råd gällande det hela. Nu har situationen förvärrats ytterligare och jag funderar på att gå vidare och eventuellt söka ensam vårdnad. Då det inte är en liten process, så skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på tillvägagångssätt och era erfarenheter gällande liknande situationer.

Som det ser  ut så är situationen följande:

Hon är helt hemlös, drar runt bland olika kompisar. Hon skiter i umgänget med sin dotter. Dyker inte upp när hon säger att hon ska göra det, vilket gör dottern otroligt ledsen. Hon har enligt relativt säkra källor (personen hon senast bodde hos) börjat att röka på ganska rejält, men exakt i vilken utsträckning och ifall det även är tyngre droger vet jag inte. Enligt samma källor så ska hon ha fått hjälp beviljad av socialen till bostad och andra nödvändigheter, men hon skiter i att gå även på dessa möten, vilket nu lett till att hon blivit av med alla sina inkomster och bidrag, samt chans till eget boende. Hon har ett gäng betalningsanmärkningar och hyresskulder, vilket är skälet till att hon inte på egen hand kan fixa eget boende. Hon ljuger helt otroligt mycket. Bland annat har hon sagt att hela hennes familj är död. Detta har jag tidigare ignorerat då det är hennes kompisar och bekanta hon ljugit om detta för (även för mig vid något tillfälle). Men nu har hon även sagt till vår dotter att dotterns mormor är död, trots att hon i allra högsta grad är levande enligt ratsit och birthday.se De umgängen som hon faktiskt dyker upp till, är hon i 95% av fallen sen till, allt från 10 minuter till 4 timmar sen. I snitt har hon träffat sin dotter 3 gånger i månader under en sexmånaders-period. Det skulle ha varit fler gånger, om det inte vore för att hon helt enkelt inte dykt upp flertalet gånger, samt ställt in umgänge vid ett gäng andra tillfällen. Hon går sällan att få tag på. Jag ringer, smsar och skriver på facebook. Signaler går fram, jag får leveransrapport och på facebook ser jag att hon är online, samt läser. Men hon svarar helt enkelt inte, om det inte gäller ngt som "gynnar henne", exempelvis att dottern är magsjuk och att hon därför inte behöver ta sig ner till skolan för att hämta dottern just den dagen. Vid fråga varför hon inte svarar så påstår hon att tekniken felar, hon påstår att hon inte ser just mina inkommande samtal, sms eller att något har kommit fram till henne på facebook, något jag finner högst otroligt då det varit hennes standardbortförklaring i många, många år. Har även med egna ögon sett henne ignorera samtal från folk hon helt enkelt inte känner för att prata med, så det är ett mönster. Dottern har själv nu sagt att hon inte vill ha umgänge med sin mor mer än en gång i veckan på grund av att modern nästan aldrig dyker upp. (Dottern är 9 år) Det finns egentligen mer grejer, men det här är några av de större sakerna i det hela.
    Min egna livssituation:
    Gift sedan några år och äger min bostad. Har utöver dottern även ett gemensamt barn med min fru. För tillfället arbetslös efter varsel, men nytt jobb blir inga större problem att få och jag söker aktivt. Bra ekonomisk situation, inga anmärkningar och buffert på banken. Inga lån utöver CSN, bil och bostad är betalda. Dottern har eget rum, med alla bekvämligheter hon kan tänkas behöva. Dottern får uppmärksamhet och kärlek i massor, från både mig, min fru och våra släktingar. Behöver aldrig oroa sig för något så länge vi finns tillgängliga och känner trygghet med oss. Inget belastningsregister.
    Det jag nu undrar är hur går man till väga rent praktiskt för att eventuellt få ensam vårdnad? 

Min plan hittills ser ut som så att jag ska försöka få henne att gå med mig till Familjerätten för samarbetssamtal. 
    Fungerar inte detta så är nästa steg att söka ensam vårdnad.

Vad kan en vårdnadstvist tänkas kosta på ett ungefär? Hur utdragen kan den bli i mitt fall? Jag har hemförsäkring och kommer bara behöva betala 20% av beloppet om jag drar in advokat.
    Om  jag inte drar in en advokat, hur fungerar det då? Vad ska man tänka på?

Jag har under de senaste 7 månaderna fört anteckningar över precis hur kontakten mellan mig och modern, samt modern och dottern har sett ut. Skrivit upp precis allt, även saker som är till hennes fördel (som att hon faktiskt kommit i tid någon gång här och där när hon hämtat dottern). Jag har mina samtalslistor färdiga att skriva ut där man kan se att jag ringer och ringer och ringer, utan att få svar mer än någon gång då och då.
    Jag förstår däremot att det jag antecknat kan se ut mer som "hörsägen" eller vad man ska kalla det och undrar lite hur jag ska kunna bevisa för familjerätten/tingsrätten att det faktiskt är såhär det ser ut.
    Om jag berättar för dem att hon pysslar med droger, kommer de då tvinga henne att göra ett urinprov? Kan det slå tillbaka på mig själv på något sätt?
    Vad gör man om hon ljuger om mig, påstår att jag gör dottern illa eller dylikt?
    Vilka vittnen skulle man kunna ha nytta av? Dotterns farmor och farfar och släktingar? Kan de anses vara för partiska? Vi har några gemensamma vänner, som sett och hört mycket av allt som pågått under alla dessa åren och som jag vet skulle kunna vittna till min fördel. Skol- och fritidspersonal tror jag inte har sett så mycket av allt det här som pågått nu ganska länge, men om man pratar med dem, kan det vara till hjälp?

Får socialen samköra sina olika utredningar? Den kontakten hon redan har med dem på grund av sin boendesituation samt ekonomiska situation, skulle den kunna vara till min fördel? Eller måste de bortse från den av någon anledning?

Kan man göra en orosanmälan till soc om henne och dvs då mitt egna barn, för att man är orolig över ur umgänget dem emellan ser ut? I dagsläget är jag livrädd att mamman ska ta vår dotter och "försvinna". Hon har tidigare åkt iväg långt bort med dottern och inte svarat i telefon på flera dagar så att jag inte ens vetat om vart dottern befinner sig eller hur hon mår. Nu befinner hon sig i en ganska desperat situation och jag är rädd att hon ska göra om det, fast än värre då.

Om man startar någon slags rättslig process, hur mycket drar de in dottern i det hela? Jag vill gärna skydda dottern från allt detta i mesta möjliga utsträckning och har länge gjort allt jag kunnat för att dottern inte ska märka av sin mors nonchalanta beteende.

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Strategi för att eventuellt få ensam vårdnad?
  • Kjell2

Anlita en familjerättsjurist! Med försäkkring lär det landa på kring 10 000 kr för dig.

• Mariana 580

Tag kontakt med familjerätten först, där lämnar du även in en orosanmälan. Därefter kommer även en utredning göras, kan ta ca 3 månader.
    Hennes kontakt på socialtjänsten berör inte en vårdnads/umgängeskontakt på socialtjänsten.
    Om det inte går att komma överens på familjerätten, går man vidare med att kontakta advokat, som skickar en stämning om att du begär ensam vårdnad.

Mitt råd till dig ar att begära tillfällig ensam vårdnad, vilket brukar gå fort.
    Hon kan även gå med på att avskriva sig vårdnaden.

Har du andra frågor kan du fråga dem på familjeenheten på socialtjänsten hur du skall göra och vad som änder i olika senarion.

lycka till!

• Anonym (Råd sökes)
    Kjell2 skrev 2013-02-26 12:22:15 följande:
    Anlita en familjerättsjurist! Med försäkkring lär det landa på kring 10 000 kr för dig.
    Är på jakt efter en sådan nu, verkar lite trixigt att få tag på i mina trakter, men jag borde kunna hitta en sådan tillslut tycker jag. 
    Mariana 580 skrev 2013-02-26 12:32:57 följande:
    Tag kontakt med familjerätten först, där lämnar du även in en orosanmälan. Därefter kommer även en utredning göras, kan ta ca 3 månader.
    Hennes kontakt på socialtjänsten berör inte en vårdnads/umgängeskontakt på socialtjänsten.
    Om det inte går att komma överens på familjerätten, går man vidare med att kontakta advokat, som skickar en stämning om att du begär ensam vårdnad.

Mitt råd till dig ar att begära tillfällig ensam vårdnad, vilket brukar gå fort.
    Hon kan även gå med på att avskriva sig vårdnaden.

Har du andra frågor kan du fråga dem på familjeenheten på socialtjänsten hur du skall göra och vad som änder i olika senarion.

lycka till!
    Var i kontakt med familjerätten tidigare idag, mest för att höra mig för lite. Men ska ringa dem imorgon och se till att få en ordentlig tid med dem. 

Ett problem är att om jag lyckas få med henne till familjerätten, så är chansen väldigt stor att hon sitter där och säger att "Men självklart ska jag sköta detta schema nu, komma i tid och alltid svara i telefon", men sedan skita fullständigt i det efteråt ändå. Vad händer i sådana fall? Hur bevisar jag för familjerätten att hon inte "sköter sig"?

Tillfällig ensam vårdnad, det har jag tidigare inte hört talas om faktiskt. Hur fungerar en sådan?
    Mamma7603 skrev 2013-02-26 12:50:13 följande:
    Ta kontakt med familjerätten.
    Orosanmälan till soc hade jag gjort med.
    Japp, ska prata med dem igen!

Tack för era svar!

• Kjell2
    Anonym (Råd sökes) skrev 2013-02-26 19:01:22 följande:
    Ett problem är att om jag lyckas få med henne till familjerätten, så är chansen väldigt stor att hon sitter där och säger att "Men självklart ska jag sköta detta schema nu, komma i tid och alltid svara i telefon", men sedan skita fullständigt i det efteråt ändå. Vad händer i sådana fall? Hur bevisar jag för familjerätten att hon inte "sköter sig"?

Ni ser till att umgängesschemat fastställs, med tider platser mm och hur ni hanterar lov mm.

Sen för du dagbok över hur och när överlämning sker. När det blir större avsteg eller upprepat kontaktar du FR.

Därfter är det upp till. Vil du ta det igen till FR för att få ett nytt schema, låt allt vara eller ta det till domstol. Allt detta kan en advokat hjälpa dig med.

• Anonym (Råd sökes)
    Kjell2 skrev 2013-02-26 19:06:24 följande:

Ni ser till att umgängesschemat fastställs, med tider platser mm och hur ni hanterar lov mm.

Sen för du dagbok över hur och när överlämning sker. När det blir större avsteg eller upprepat kontaktar du FR.

Därfter är det upp till. Vil du ta det igen till FR för att få ett nytt schema, låt allt vara eller ta det till domstol. Allt detta kan en advokat hjälpa dig med.

Dagbok över hur umgänget ser ut för jag redan sedan snart ett år tillbaka. Tack så jättemycket för dina svar! Får hoppas att jag får med henne till FR och att allt blir åtminstone bättre än det är nu, för dotterns skull.
  • Mariana 580
    Anonym (Råd sökes) skrev 2013-02-26 19:01:22 följande:
    Är på jakt efter en sådan nu, verkar lite trixigt att få tag på i mina trakter, men jag borde kunna hitta en sådan tillslut tycker jag. 

Var i kontakt med familjerätten tidigare idag, mest för att höra mig för lite. Men ska ringa dem imorgon och se till att få en ordentlig tid med dem. 

Tillfällig ensam vårdnad, det har jag tidigare inte hört talas om faktiskt. Hur fungerar en sådan?

Japp, ska prata med dem igen!

Tack för era svar!

Det är något son socialtjänsten kan besluta, då det är för ostabilt hos dn andre föräldern och ert barn far illa.

Jag vet hur svårt det är med alla löften som ges. Många gånger så lyssnar soc och ger chanser, det enda du kan göra i det fallet är att kräva att "utredningen" skall hållas öppen och att en uppföljning skall ske.
    För sköter hon sig inte (vilket verkar vara fallet) så har de mer koll och kan agera tidigare.

Men en utredning bör göras ASAP. Då kollar de (neutralt) hur de 2 olika hemförhålladena ser ut, de besöker varje förälder och talar med barnet.

Tillfällig ensam vårdnad kan ges i dessa fall, då det är vårdnadstvist och baserat på hur oroligt/otryggt det är hos den andre föräldern.

Dock måste man se skillnad på vårdnaden och umgänge, umgänge är nästintill omöjligt att neka. Dock kan man sätta upp "regler" som skall följas. Och det även i samråd med socialtjänst och i senare skede - även domstolsbeslutat.

Vårdnaden handlar mest om pappersarbete, konton i barnets namn, flytt av skolor osv.

Om den andre föräldern inte skriver på nödvändiga papper för skola, hem och sjukvård. Då skapar det problem.
    Samma om bankkonton öppnas i barnets namn, är det kontot inte låst tills barnet fyller 18, så kan båda vårdnadshavare ta ut pengar därifrån. Annat alternativ är att båda föräldrarnas underskrift skall ges vid uttag- vilket i er situation inte är så optimalt.
  • Anonym (Råd sökes)
    Mariana 580 skrev 2013-02-28 10:20:41 följande:
    Det är något son socialtjänsten kan besluta, då det är för ostabilt hos dn andre föräldern och ert barn far illa.

Jag vet hur svårt det är med alla löften som ges. Många gånger så lyssnar soc och ger chanser, det enda du kan göra i det fallet är att kräva att "utredningen" skall hållas öppen och att en uppföljning skall ske.
    För sköter hon sig inte (vilket verkar vara fallet) så har de mer koll och kan agera tidigare.

Men en utredning bör göras ASAP. Då kollar de (neutralt) hur de 2 olika hemförhålladena ser ut, de besöker varje förälder och talar med barnet.

Tillfällig ensam vårdnad kan ges i dessa fall, då det är vårdnadstvist och baserat på hur oroligt/otryggt det är hos den andre föräldern.

Dock måste man se skillnad på vårdnaden och umgänge, umgänge är nästintill omöjligt att neka. Dock kan man sätta upp "regler" som skall följas. Och det även i samråd med socialtjänst och i senare skede - även domstolsbeslutat.

Vårdnaden handlar mest om pappersarbete, konton i barnets namn, flytt av skolor osv.

Om den andre föräldern inte skriver på nödvändiga papper för skola, hem och sjukvård. Då skapar det problem.
    Samma om bankkonton öppnas i barnets namn, är det kontot inte låst tills barnet fyller 18, så kan båda vårdnadshavare ta ut pengar därifrån. Annat alternativ är att båda föräldrarnas underskrift skall ges vid uttag- vilket i er situation inte är så optimalt.
    Jag har nu fått en tid för ett samarbetssamtal, så nu hoppas jag på att detta leder till något bra. Eller åtminstone bättre.

Du verkar ha erfarenhet av detta, har du något tips att ge gällande vad man eventuellt kan behöva ha med sig eller så? Jag har en "dagbok" som förts i nästan ett år med anteckningar gällande hur umgänget och kontakten har sett ut, sedan kan jag skriva ut mina samtalslistor där man lätt ser hur ofta hon inte svarar i telefon när jag ringer. Är detta något som kan vara av intresse för de på familjerätten?

Japp, skillnaden på umgänge och vårdnad tror jag mig ha koll på. Jag vill hemskt gärna att dottern har umgänge med sin mor, för dottern avgudar ändå sin mor och jag anser att även om hon för det mesta är en ganska pissig förälder så har dottern ändå ett behov av sin mamma. Jag önskar bara att hennes mamma insåg det också. Gällande umgänget skulle jag gärna se att det utökas till och med, för dotterns skull. Men att det sker under lite mer ordnade former och inte ständigt slutar i tårar för dottern då modern inte dyker upp.
    Hur jag ska få mamman att sluta att ljuga för dottern däremot vet jag inte och antar att familjerätten knappast kan hjälpa till med dessvärre.

Nu vet jag däremot inte hur jag vill att umgänget ska se ut ändå, eftersom mamman inte har någon bostad, så  vet jag inte riktigt vart de skulle ta vägen under tiden de har umgänge.. och det är också ganska obehagligt att inte riktigt ha koll på vart ens barn befinner sig, även om det bara är några timmar det rör sig om.

Ensam vårdnad vill jag väl mest ha eftersom det redan blivit strul då hon inte skrivit på papper i tid gällande exempelvis adressändring och sådant (genom att göra sig okontaktbar), vilket har lett till lite problem tidigare. Men mest för att jag helt enkelt är rädd att hon ska sticka iväg med dottern någonstans.. och så länge vi har gemensam vårdnad så har mamman "rätt" att bara sticka iväg med vår dotter och jag skulle inte kunna få någon direkt hjälp att leta reda på henne.

• Mariana 580
    Anonym (Råd sökes) skrev 2013-02-28 11:50:54 följande:
    Jag har nu fått en tid för ett samarbetssamtal, så nu hoppas jag på att detta leder till något bra. Eller åtminstone bättre.

Du verkar ha erfarenhet av detta, har du något tips att ge gällande vad man eventuellt kan behöva ha med sig eller så? Jag har en "dagbok" som förts i nästan ett år med anteckningar gällande hur umgänget och kontakten har sett ut, sedan kan jag skriva ut mina samtalslistor där man lätt ser hur ofta hon inte svarar i telefon när jag ringer. Är detta något som kan vara av intresse för de på familjerätten?

Japp, skillnaden på umgänge och vårdnad tror jag mig ha koll på. Jag vill hemskt gärna att dottern har umgänge med sin mor, för dottern avgudar ändå sin mor och jag anser att även om hon för det mesta är en ganska pissig förälder så har dottern ändå ett behov av sin mamma. Jag önskar bara att hennes mamma insåg det också. Gällande umgänget skulle jag gärna se att det utökas till och med, för dotterns skull. Men att det sker under lite mer ordnade former och inte ständigt slutar i tårar för dottern då modern inte dyker upp.
    Hur jag ska få mamman att sluta att ljuga för dottern däremot vet jag inte och antar att familjerätten knappast kan hjälpa till med dessvärre.

Nu vet jag däremot inte hur jag vill att umgänget ska se ut ändå, eftersom mamman inte har någon bostad, så  vet jag inte riktigt vart de skulle ta vägen under tiden de har umgänge.. och det är också ganska obehagligt att inte riktigt ha koll på vart ens barn befinner sig, även om det bara är några timmar det rör sig om.

Ensam vårdnad vill jag väl mest ha eftersom det redan blivit strul då hon inte skrivit på papper i tid gällande exempelvis adressändring och sådant (genom att göra sig okontaktbar), vilket har lett till lite problem tidigare. Men mest för att jag helt enkelt är rädd att hon ska sticka iväg med dottern någonstans.. och så länge vi har gemensam vårdnad så har mamman "rätt" att bara sticka iväg med vår dotter och jag skulle inte kunna få någon direkt hjälp att leta reda på henne.

Bra att du fått en tid!

Ja, jag har lång erfarenhet med soc osv. Men tyvärr har jag inte någon direkt solskenshistoria att bjuda på. Jag har ännu en gång fått satt bollen i rullning och tagit kontakt med soc ang min son.
    Men vår situation är väldigt annorlunda i jämförelse.

Tag med dagboken- men mest för att själv kunna komma ihåg datum och händelser.
    Akta dig för pajkastning, det blir lätt att diskutionen går över till du vs henne. Håll fokus på barnet och ducka för personliga påhopp, gå inte in i enskillda detaljer, om det inte är essentiellt för samtalet.

Va lugn!
    Det är absolut inte farligt på dessa möten, nervositeten kan vara hemsk ibland, men visar sig onödig i slutändan - mitt tips vid nervositet, prata hjärtligt med handläggaren påvägen till det rum ni ska till, eller om ni väntar på kaffe.

Är du orolig att nervositeten skall ta över, skriv ner en punktlista på det du tycker är absolut det viktigaste att ta upp. - det viktigaste först och mata sedan nedåt- det brukar oftast avsättas ca 1-max2 timmar för ett möte. Tiden kommer rusa iväg.
    Att ha ett litet block med stödord är ett väldigt bra hjälpmedel.
    Samma med att kunna skriva ner vad ni kommer överens om, även om det endast innefattar en tid för nästa samtal/möte.

Socialtjänsten brukar vara duktiga med det, och de brukar även skicka hem ett utrag från deras anteckningar, men jag har lärt mig att alla är olika människor, och det som sägs och det som uppfattas kan vara helt olika - så egna noteringar är väldigt bra.

-Våga ringa efter samtalets slut, man kommer ofta på saker när man gått därifrån. Våga ringa och fråga isåfall.

- lyssna på vad den andre föräldern säger, fastna inte i dina egna tankar om vad du själv vill säga (där kommer stödanteckningarna in) Det är "självklart" men ack så lätt att man får svårt att lyssna.

Håll er till samtalsämnet, dyrbara minuter går åt om man skall förklara tex. sin systers, svågers , bryllings inverkan på uppväxten för 3 år sedan. Är det irrelevant? -strunta i det- annars korta ner det :P

Ang, umgänget, fundera på om det finns någon lokal/plats som soc kan bistå med för deras träffar.
    Är det lämpligt att barnet har övernattningar när hon inte har eget boeende? Om det skall vara det, fundera över om det finns någon ni gemensamt känner er trygga med? tex, familjemedlemmar på hennes sida kanske?
    Det handlar mycket om att enas och komma fram till en lösning som alla kan trivas med.

Är du orolig för droger? För då kan socialtjänsten ibland/i vissa fall bistå med provtagnign inför varje träff. Det får ni isåfall ansöka om.

Du kan inte få mamman att sluta ljuga, tyvärr. Du får helt enkelt finnas där som en klippa för din dotter när det blir lögner.

- det du kan göra är att när det är helt säkert att det skall bli en träff (då det närmar sig så pass så du vet att mamman inte ställer in, typ dagen före?)- meddela din dotter att mamma kommer.
    Då står du som en bariär mellan lögner och din dotter, dock kan nackdelen då oxå vara att det blir för hastigt på för dottern.

• Anonym (Råd sökes)
    Mariana 580 skrev 2013-02-28 19:20:12 följande:
    Bra att du fått en tid!

Ja, jag har lång erfarenhet med soc osv. Men tyvärr har jag inte någon direkt solskenshistoria att bjuda på. Jag har ännu en gång fått satt bollen i rullning och tagit kontakt med soc ang min son.
    Men vår situation är väldigt annorlunda i jämförelse.

Tag med dagboken- men mest för att själv kunna komma ihåg datum och händelser.
    Akta dig för pajkastning, det blir lätt att diskutionen går över till du vs henne. Håll fokus på barnet och ducka för personliga påhopp, gå inte in i enskillda detaljer, om det inte är essentiellt för samtalet.

Va lugn!
    Det är absolut inte farligt på dessa möten, nervositeten kan vara hemsk ibland, men visar sig onödig i slutändan - mitt tips vid nervositet, prata hjärtligt med handläggaren påvägen till det rum ni ska till, eller om ni väntar på kaffe.

Är du orolig att nervositeten skall ta över, skriv ner en punktlista på det du tycker är absolut det viktigaste att ta upp. - det viktigaste först och mata sedan nedåt- det brukar oftast avsättas ca 1-max2 timmar för ett möte. Tiden kommer rusa iväg.
    Att ha ett litet block med stödord är ett väldigt bra hjälpmedel.
    Samma med att kunna skriva ner vad ni kommer överens om, även om det endast innefattar en tid för nästa samtal/möte.

Socialtjänsten brukar vara duktiga med det, och de brukar även skicka hem ett utrag från deras anteckningar, men jag har lärt mig att alla är olika människor, och det som sägs och det som uppfattas kan vara helt olika - så egna noteringar är väldigt bra.

-Våga ringa efter samtalets slut, man kommer ofta på saker när man gått därifrån. Våga ringa och fråga isåfall.

- lyssna på vad den andre föräldern säger, fastna inte i dina egna tankar om vad du själv vill säga (där kommer stödanteckningarna in) Det är "självklart" men ack så lätt att man får svårt att lyssna.

Håll er till samtalsämnet, dyrbara minuter går åt om man skall förklara tex. sin systers, svågers , bryllings inverkan på uppväxten för 3 år sedan. Är det irrelevant? -strunta i det- annars korta ner det :P

Ang, umgänget, fundera på om det finns någon lokal/plats som soc kan bistå med för deras träffar.
    Är det lämpligt att barnet har övernattningar när hon inte har eget boeende? Om det skall vara det, fundera över om det finns någon ni gemensamt känner er trygga med? tex, familjemedlemmar på hennes sida kanske?
    Det handlar mycket om att enas och komma fram till en lösning som alla kan trivas med.

Är du orolig för droger? För då kan socialtjänsten ibland/i vissa fall bistå med provtagnign inför varje träff. Det får ni isåfall ansöka om.

Du kan inte få mamman att sluta ljuga, tyvärr. Du får helt enkelt finnas där som en klippa för din dotter när det blir lögner.

- det du kan göra är att när det är helt säkert att det skall bli en träff (då det närmar sig så pass så du vet att mamman inte ställer in, typ dagen före?)- meddela din dotter att mamma kommer.
    Då står du som en bariär mellan lögner och din dotter, dock kan nackdelen då oxå vara att det blir för hastigt på för dottern.

Jag har läst igenom det du har skrivit flera gånger nu, jättebra tips verkligen, tack så jättemycket!! Suger åt mig allt som en svamp och ska definitivt ha allt detta i åtanke!

Ang någonstans de kan vara så får jag fundera ett slag, släktingar som bor långt bort och sådär, men något vettigt borde man kunna lura ut. Hon kanske har någon bra idé om jag pratar med henne om det dessutom. Är dock lite rädd för att hon kommer att tycka att hon kan hänga här med dottern och det känner jag mig inte helt bekväm med. Delvis för att vi i familjen blir tvungna att stanna hemma i sådana fall, eftersom jag inte vill lämna henne ensam hos oss, men också för att det blir lite olustigt rent allmänt att ha henne springandes i här hemma även när vi är hemma.. svårt att slappna av och leva som vanligt.

Gällande droger ska jag definitivt fundera också, vill ogärna att hon har dottern när hon är påverkad av något. Vet ju dessvärre inte hur utbrett hennes bruk är eller exakt vad hon pysslar med.

Tyvärr går det aldrig att säga att "imorgon kommer hon/kommer hon inte" för hon kan säga dagen innan umgänge att det är helt säkert att hon kommer, för att sedan på själva umgängesdagen vägra svara i telefon och inte dyka upp. Annars hade det varit bra! Ibland kan hon även säga samma dag att hon kommer, för att sedan helt enkelt inte dyka upp. 

Tack så jättemycket återigen. Många bra tips! 
Svar på tråden Strategi för att eventuellt få ensam vårdnad?