Strategi för att eventuellt få ensam vårdnad?
Hej!
Jag har tidigare skrivit ett par trådar om min dotters mamma som inte riktigt verkar klara av sitt föräldraskap och bett om råd gällande det hela. Nu har situationen förvärrats ytterligare och jag funderar på att gå vidare och eventuellt söka ensam vårdnad. Då det inte är en liten process, så skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på tillvägagångssätt och era erfarenheter gällande liknande situationer.
Som det ser ut så är situationen följande:
Hon är helt hemlös, drar runt bland olika kompisar. Hon skiter i umgänget med sin dotter. Dyker inte upp när hon säger att hon ska göra det, vilket gör dottern otroligt ledsen. Hon har enligt relativt säkra källor (personen hon senast bodde hos) börjat att röka på ganska rejält, men exakt i vilken utsträckning och ifall det även är tyngre droger vet jag inte. Enligt samma källor så ska hon ha fått hjälp beviljad av socialen till bostad och andra nödvändigheter, men hon skiter i att gå även på dessa möten, vilket nu lett till att hon blivit av med alla sina inkomster och bidrag, samt chans till eget boende. Hon har ett gäng betalningsanmärkningar och hyresskulder, vilket är skälet till att hon inte på egen hand kan fixa eget boende. Hon ljuger helt otroligt mycket. Bland annat har hon sagt att hela hennes familj är död. Detta har jag tidigare ignorerat då det är hennes kompisar och bekanta hon ljugit om detta för (även för mig vid något tillfälle). Men nu har hon även sagt till vår dotter att dotterns mormor är död, trots att hon i allra högsta grad är levande enligt ratsit och birthday.se De umgängen som hon faktiskt dyker upp till, är hon i 95% av fallen sen till, allt från 10 minuter till 4 timmar sen. I snitt har hon träffat sin dotter 3 gånger i månader under en sexmånaders-period. Det skulle ha varit fler gånger, om det inte vore för att hon helt enkelt inte dykt upp flertalet gånger, samt ställt in umgänge vid ett gäng andra tillfällen. Hon går sällan att få tag på. Jag ringer, smsar och skriver på facebook. Signaler går fram, jag får leveransrapport och på facebook ser jag att hon är online, samt läser. Men hon svarar helt enkelt inte, om det inte gäller ngt som "gynnar henne", exempelvis att dottern är magsjuk och att hon därför inte behöver ta sig ner till skolan för att hämta dottern just den dagen. Vid fråga varför hon inte svarar så påstår hon att tekniken felar, hon påstår att hon inte ser just mina inkommande samtal, sms eller att något har kommit fram till henne på facebook, något jag finner högst otroligt då det varit hennes standardbortförklaring i många, många år. Har även med egna ögon sett henne ignorera samtal från folk hon helt enkelt inte känner för att prata med, så det är ett mönster. Dottern har själv nu sagt att hon inte vill ha umgänge med sin mor mer än en gång i veckan på grund av att modern nästan aldrig dyker upp. (Dottern är 9 år) Det finns egentligen mer grejer, men det här är några av de större sakerna i det hela.
Gift sedan några år och äger min bostad. Har utöver dottern även ett gemensamt barn med min fru. För tillfället arbetslös efter varsel, men nytt jobb blir inga större problem att få och jag söker aktivt. Bra ekonomisk situation, inga anmärkningar och buffert på banken. Inga lån utöver CSN, bil och bostad är betalda. Dottern har eget rum, med alla bekvämligheter hon kan tänkas behöva. Dottern får uppmärksamhet och kärlek i massor, från både mig, min fru och våra släktingar. Behöver aldrig oroa sig för något så länge vi finns tillgängliga och känner trygghet med oss. Inget belastningsregister.
Min plan hittills ser ut som så att jag ska försöka få henne att gå med mig till Familjerätten för samarbetssamtal.
Fungerar inte detta så är nästa steg att söka ensam vårdnad.
Vad kan en vårdnadstvist tänkas kosta på ett ungefär? Hur utdragen kan den bli i mitt fall? Jag har hemförsäkring och kommer bara behöva betala 20% av beloppet om jag drar in advokat.
Om jag inte drar in en advokat, hur fungerar det då? Vad ska man tänka på?
Jag har under de senaste 7 månaderna fört anteckningar över precis hur kontakten mellan mig och modern, samt modern och dottern har sett ut. Skrivit upp precis allt, även saker som är till hennes fördel (som att hon faktiskt kommit i tid någon gång här och där när hon hämtat dottern). Jag har mina samtalslistor färdiga att skriva ut där man kan se att jag ringer och ringer och ringer, utan att få svar mer än någon gång då och då.
Jag förstår däremot att det jag antecknat kan se ut mer som "hörsägen" eller vad man ska kalla det och undrar lite hur jag ska kunna bevisa för familjerätten/tingsrätten att det faktiskt är såhär det ser ut.
Om jag berättar för dem att hon pysslar med droger, kommer de då tvinga henne att göra ett urinprov? Kan det slå tillbaka på mig själv på något sätt?
Vad gör man om hon ljuger om mig, påstår att jag gör dottern illa eller dylikt?
Vilka vittnen skulle man kunna ha nytta av? Dotterns farmor och farfar och släktingar? Kan de anses vara för partiska? Vi har några gemensamma vänner, som sett och hört mycket av allt som pågått under alla dessa åren och som jag vet skulle kunna vittna till min fördel. Skol- och fritidspersonal tror jag inte har sett så mycket av allt det här som pågått nu ganska länge, men om man pratar med dem, kan det vara till hjälp?
Får socialen samköra sina olika utredningar? Den kontakten hon redan har med dem på grund av sin boendesituation samt ekonomiska situation, skulle den kunna vara till min fördel? Eller måste de bortse från den av någon anledning?
Kan man göra en orosanmälan till soc om henne och dvs då mitt egna barn, för att man är orolig över ur umgänget dem emellan ser ut? I dagsläget är jag livrädd att mamman ska ta vår dotter och "försvinna". Hon har tidigare åkt iväg långt bort med dottern och inte svarat i telefon på flera dagar så att jag inte ens vetat om vart dottern befinner sig eller hur hon mår. Nu befinner hon sig i en ganska desperat situation och jag är rädd att hon ska göra om det, fast än värre då.
Om man startar någon slags rättslig process, hur mycket drar de in dottern i det hela? Jag vill gärna skydda dottern från allt detta i mesta möjliga utsträckning och har länge gjort allt jag kunnat för att dottern inte ska märka av sin mors nonchalanta beteende.
Tacksam för svar!