• tjofräs

Men hur ska få i katten medicinen?

Kolla att jag blivit tillfrågad om jag kan försöka ge en katt medicin. Kattens ägare är på semester i två veckor och katten och kattens kattkompis är hemma själva. De har en kattvakt som är där och ger dem mat, rensar lådan och så. Kattvakten kan inte ge medicin, inte vet jag varför.
    Människorna med katterna frågade om jag kunde försöka, varannan dag ska han isåfall ha den. Nu har ägarna varit borta i en och en halv vecka och kattrackan har fått medicin EN gång.
    Detta händer: jag har med mig barnen (är ensam med dem i veckorna, så de är ju liksom med mig jämt), de är som ungar är = katten gömmer sig. Ibland hittar jag inte ens honom, han är en jädrans bra gömmare.
    Så. En gång lyckades jag trassla mig dit utan ungarna och då fick jag slåss för livet med honom typ för att ge honom tabletten. Efter det har han gömt sig när jag kommit dit.

Jag har skitdåligt samvete! Jag vet inte vad det är för medicin, men ägarna sa att gick det inte så gör det inte så mycket - men alltså en medicin har man ju av en anledning och jag vill ju inte att kisen ska bli sjuk (-are) än vad jag antar att han är.
    Ägarna kommer hem på lördag.
    Imorgon är det medicindag idag - har ni några toppentips på hur jag ska locka fram honom samt hur jag ska få i honom tabletten utan att hålla fast honom?

p.s. Jag håller med jag skulle inte heller åkt på semester och lämnat katterna hemma själva i två veckor.

• Svar på tråden Men hur ska få i katten medicinen?
  • husetsfru

Jag krossade tabletten mellan två teskedar och blandade pulvret i lite (en sked bara) blötmat. Det åt hon glatt.
    Kan du locka fram katten med mat? Typ tonfisk? 

• tjofräs

Alltså, den här katten är tusen fisförnäm och äter ing-en-ting! som den inte är van vid. Men nu när du säger det tror jag den gillar kattmjölk. Fast jag vet inte hur jag ska locka fram honom med det.

• adina01

Om katten äter rått kött, leverpastej eller något annat går det ibland att få i dem tabletterna genom att man gömmer dem i "godiset". Finns annars tablettgivare att köpa på apoteket är som en spruta som man fyller med vatten och sätter fast tabletten på, funkar bra på min katt som inte låter sig luras av tabletter gömda i goda saker.

• nemo1

Blanda med lite lite köttfärs och rulla in tabletten där. Förbannade ägare som drar iväg, vet dom om att det inte fungerar med medicineringen? Såna människor ska inte ha djur. Sen är det faktiskt lag på att katter måste ha tillsyn minst två gånger om dagen, ffa om katten är sjuk.

• auapower

Jag hade också problem att ge tabletter till mina 3 små missar. Den ena älskade leverpastej, så vi delade tabletten i mindre bitar och blandade det med leverpastej så att katten fick i sig medicinen!

Den andra gillade visst tabletten, när vi tryckte in tabletten i en korvbit så föll den ur på golvet och katten satte sig och smaskade på tabletten och lät korven vara Flört

Den tredje gav vi också tabletten i tillbehör, korv, köttbulle, leverpastej... det är upp till katten vad den tycker om, men jag rekommenderar att katten äter tabletten och tillbehöret under uppsikt av dig.

Jag skulle inte ge dig dåligt samvete om jag var kattägaren för att du inte alltid lyckats ge katten medicinen, har man sjuka djur så anser jag att man stannar hemma! Mina två katter (en blev påkörd, därför står det tre uppe i inlägget) är som mina bebisar, jag kan inte ens lämna dem för en natt! Även om jag har kattvakt, jag saknar dem på kvällen och vill åka hem om jag varit borta hela dagen! Men alla tycker olika, men som sagt; ha inte dåligt samvete! Du gör så gott du kan, hoppas för kattens skull att han/hon inte mår mycket sämre bara! {#emotions_dlg.flower}

• tjofräs

Jag ska testa era knep, bara katten kommer fram så.
    De vet att han är knepig, de har nig lite strul också.
    Katterna har tillsyn, kattvakten säger att hon är där tre ggr om dagen men nja, jag håller med om att det är en smula ansvarslöst.
    De säger att katthotell fungerar dåligt, att den ena katten mådde jättedåligt av det. Så var det kanske, who knoes.

• Regnig måndag

Eftersom kattägarna påstår att det inte spelar så stor roll så skulle jag strunta i det faktiskt, du har försökt och det är gott nog.

När mina katter ska ha medicin börjar allt med att jag tänker "tonfisk" eftersom jag skarpt misstänker att de anar så fort man bara tänker tanken medicin.. Gömma medicinen är det inte tal om. (misstänker att de var tryffelsvin i sina tidigare liv)

Sen grabbar jag dem i flykten vid lite olika tillfällen eftersom de snabbt lär sig om medicinering sker vid samma omständigheter.
    Tablettgivare har jag aldrig lyckats med så jag använder fingrarna och stoppar tabletten långt bak för att sen hålla ihop munnen på dem en stund samtidigt som jag stryker försiktigt längs med strupen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • adina01
    Regnig måndag skrev 2013-02-26 18:58:06 följande:
    Eftersom kattägarna påstår att det inte spelar så stor roll så skulle jag strunta i det faktiskt, du har försökt och det är gott nog.

När mina katter ska ha medicin börjar allt med att jag tänker "tonfisk" eftersom jag skarpt misstänker att de anar så fort man bara tänker tanken medicin.. Gömma medicinen är det inte tal om. (misstänker att de var tryffelsvin i sina tidigare liv)

Sen grabbar jag dem i flykten vid lite olika tillfällen eftersom de snabbt lär sig om medicinering sker vid samma omständigheter.
    Tablettgivare har jag aldrig lyckats med så jag använder fingrarna och stoppar tabletten långt bak för att sen hålla ihop munnen på dem en stund samtidigt som jag stryker försiktigt längs med strupen.
    Min katt har en gång i tiden brutit käken och veterinären lyckades inte få den riktigt bra igen så kattens mun är lite skev så det går liksom inte att hålla ihop munnen, tablettgivare funkar däremot bra. 
  • Regnig måndag
    adina01 skrev 2013-02-26 19:05:27 följande:
    Min katt har en gång i tiden brutit käken och veterinären lyckades inte få den riktigt bra igen så kattens mun är lite skev så det går liksom inte att hålla ihop munnen, tablettgivare funkar däremot bra. 
    Hur sjutton lyckas man med det? Jag vet inte hur många gånger jag försökt men det är som förgjort, tabletterna sprätter åt alla håll och kanter.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • tjofräs

Ja, min katt lockar jag med exakt vad som helst som går att äta, sen petar jag ner pillret i halsen på henne och så blir hon skitsur. Men den här, den är enorm (och liten som ett dammkorn när han gömmer sig ) och vill INTE bli fasthållen.

• IceJossan

Äter den godispinnar från Bilanx, Whiskas, Vitakraft etc? Sånadär mjuka. Dem kan man bryta små bitar av på typ 1 cm och öppna på sidan som en baguette och lägga in en tablettbit i och klämma igen den, då brukar det gå ner! Man får göra småbitar av tabletten så att det inte blir för stod bit i.

Annars är det skitbra att krossa tabletten, blanda i 1 cm mjukost och 3 droppar vatten. Röra ihop det itll en löst kladdig sörja, få upp det på baksidan av en sked och smeta av det frampå kattens mun och bröst.

• annaba

Gillar katten såsen/gelén som brukar finnas runt blötfoder? Prova i så fall att blanda ut den krossade tabletten i det och ge så. Kolla bara att medicinen kan delas, vissa tabletter måste ges hela. Många, men långt ifrån alla, slickar i sig utmärkt.

Funkar bra på mina tre här hemma med allt från smärtstillande till antibiotika. Alla tre f d misärhemskatter som blir superstressade av att fångas in och medicineras.

• Ella S

Krossa tabletten och blanda med en liten klick smör som du stryker ut på framtassen. Katten kommer att tvätta i sig allt för de hatar att vara kletiga! Har funkat på alla katter jag har testat på :) de blir lite förbannade för de fattar att man lurar dem :) men kan inte låta bli att slicka i sig kladdet.

• videofotografen

Jag ger min lilla minsting... hon är bara 9 månader gammal - p-piller fram till att hon ska till veterinären i början av april o jag gör så här... o har alltid gjort med mina katter när de ska få tabletter.

Det bästa är för det första att ge henne tabletten när hon ligger o sover. Då tar jag upp henne o sätter henne i mitt knä. Öppnar munnen på henne på vid gavel o trycker ner tabletten i svalget o masserar henne samtidigt på stuphuvudet.  Masserandet på struphuvudet gör att hon sväljer flera gånger efter varandra.

För mig är det aldrig några problem med att ge mina katter tabletter.

• tjofräs

Problemet jag har är väl egentligen att lokalisera katten och sen få den att våga komma fram. Hur som helst, ägarna kommer imorgon och då får de börja om medicineringen antar jag.
    Tack för bra tips, jag sparar dem för framtiden - jag har också katter som kanske behöver få medicin nån gång.

• teälskaren

videofotografen skrev 2013-03-01 12:23:05 följande:
    En sommarbild kan jag bjuda på.  Flört

OJ va lik den ljusa katten är min katt PIP,kolla här:
Svar på tråden Men hur ska få i katten medicinen?