• FMGA

Bojkotta ICA

JTA skrev 2013-02-27 10:57:35 följande:
    Intressant att så många här anser näthat vara helt ok eller till och med läsvärt.
    Nja, intressant att du anser att Mazettis artikel är ett uttryck för näthat.

Ett gott exempel på varför ni  "sverigevänner" har så svårt att förstå debatten kring näthat.
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 11:34:46 följande:
    "Er" starka sida? 

Du har nog en poäng här. Man kanske skall försöka hålla isär hat och hot. Mazetti hatar uppenbarligen SDare, men hotar ingen. 

Anyway, Mazettis krönika och händelserna kring den är ett väldigt bra exempel på hur man nu försöker definiera "näthat". Mazetti uttrycker sig hätskt och kränkande om en hel grupp människor. Skulle jag skriva om dig här på FL att du är en inavlad idiot, eller att muslimer är inavlade idioter, skulle jag bli avstängd på stört.

Kommentarerna på krönikan blev förstås indignerade, med konsekvensen att de raderades. Krönikan fick stå kvar. Och Mazetti inbjöds till debatt om näthatet.

Jag har läst igenom ganska många av kommentarerna. Jag hittade inga hot där. Har du gjort det? 

Det man kan lära sig av det här exemplet är att redaktionellt material inte kan vara näthat. Men att protester mot kränkande benämningar i det redaktionella materialet inte är välkomna.

Jag gissar även att kränkningarna måste komma från vänster för att vara accepterade och protesterna från höger/nationalistiskt håll för att vara "näthat". 
    Mazetti hatar uppenbarligen SD:are.

Hur vet du det?

Bara för att ni "sverigevänner" sällan förmår att förstå skillnaden mellan person och åsikt behöver inte andra lida av den oförmågan.

Min gissning är att Mazetti avskyr åsikterna som representeras av SD och dess megafon avpixlat, men att hon inte hatar människorna bakom åsikterna. 
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 12:28:41 följande:
    I artikeln: Allt svenskt kommer utifrån, finns inga äkta svenska traditioner, mångkultur är ett nödvändigt villkor för musik, alla har någon droppe utländskt blod i sig och kan därför inte räknas som svenskar, funnes det några äkta svenskar skulle de vara inavlade idioter. Etc. Ett enda långt brinnade hattal mot allt som kunde kallas svenskt. Saknar sin like på den här sidan trettiotalet. 
    Eller också kan man tycka om vårt land för vad det är, mer än för vad man önskar att det borde vara.

Dilemmat för er så kallade sverigevänner är att ni krampaktigt söker det genuint svenska - och när det påtalas att vi alltid tagit emot influenser utifrån och att det genuint svenska är en chimär, så uppfattar ni detta som svenskfientlighet.

Likt Mazetti har jag italiensk påbrå. Likt Mazetti, skulle jag tro, innebär detta inte på något vis att jag uppfattar mig som mindre svensk än någon annan. 

Ur mitt perspektiv hatar de så kallade sverigevännerna det land de bor i, samtidigt som de drömmer sig bort till något som aldrig funnits. 
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 12:54:29 följande:
    Snälla FMGA, sluta tilltala mig med "ni". Det är ett utländskt påfund. "Du" duger bra, och vill du vara traditionell så är det tredje person som gäller: JTA, fru JTA eller bara frun. Herrn går också bra. S'il Vous plaît. 

Om det inte var pluralis majestatis du använde. Det är naturligtvis helt ok.

Jag söker inte det svenska krampartat. Men jag tillstår att mitt sökande är tämligen trevande. Fisken är den siste att upptäcka vattnet.

Vad jag framför allt irriterar mig över är hyckleriet, eller idiotierna. Det finns inget svenskt, det är rent farligt att tala om nationalitet för då utesluter man per definition de som inte identifierar sig som svenskar. Svensk är den som har svenskt pass, punkt. Sedan kan man vara kurd, italienare, same eller vad fan som helst, väldefinierat, självklart, icke det minsta ifrågasatt. Det är hyckleri och det visas enkelt genom att fråga om vi inte i konsekvensens namn borde ta bort grundlagens skrivning om att främja religiösa, etniska och språkliga grupper. Då blir gruppens definition plötsligen väldigt viktig även för den mest inbitne antinationalist. 
    På väg ut i solen, så svaret blir inte majestätiskt bara kort.

Först en fråga: Så du ogillar alltså att jag ger dig en grupptillhörighet?

Och ett svar. Visst finns det något svenskt. Det vi har här och nu - och det tycks vara rätt mångfacetterat och föränderligt.

Utom sportlovet förstås. Det måste vara genuint svenskt att föräldrar tar ledigt under barnens sportlov. 
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 13:07:44 följande:
    Snabb puck innan rusning till bussen:

Så då tycker även du att det är skumt att vi skall främja gruppidentiteter baserade på religion, etnicitet och språk? Allt förändras ju, vad är det som skall främjas? 

Skrev jag att jag inte vill tillhöra en grupp? Det märkte jag aldrig. Men ja, det stämmer nog. Om den inte är väldigt löst definierad, som att vara svensk. 

Förmågan att anpassa sig är en viktig överlevnads/evolutionär strategi. Bäst lämpade är de grupper som anpassar sig så att de till slut inte längre kan identifieras som grupper.  
    Evolution på gruppnivå. Nu är det länge sen jag läste evolutionslära, men om man inte enbart diskuterar koralldjur eller Volvox så hamnar man nog lite snett om man glömmer att grupper består av enskilda individer och att evolutionen verkar på individnivå.

Det blir lite som ditt inledningsinlägg där du anser att Mazettis artikel är ett uttryck för näthat - och kanske att de reaktioner den gav upphov till var ett uttryck för  kärlek till nationen.

Jag är lite facinerad av den speciella form av kärlek den här gruppen tillägnar den svenska nationen. Den ger liksom en helt ny dimension till begreppet kärlek som påminner om ett partnerförhållande där den ena parten bara ser fel och brister med den andra, men trots detta tror sig älska den den andra skulle ha kunnat vara om hen inte varit den hen är. 

Beträffande gruppidentiteter så är min uppfattning att subjektet är viktigast, d v s om identiteten är vald eller tilldelad. När jag beskriver dig som "sverigevän" (med ironiska citationstecken) blir du tilldelad en gruppidentitet som inte nödvändigtvis stämmer med din egen uppfattning om din tillhörighet.

Min uppfattning är att "sverigevänner" har en benägenhet att tilldela andra gruppidentiteter i tid och otid. Och att detta stark bidrar till att "sverigevännernas" resonemang präglas av yta polerad med befängdhet.  

Som t ex förslaget om bojkott av Ica på grund av Mazettis artikel i Icakuriren.  
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-28 14:52:08 följande:
    Det var detta jag tänkte på men dåligt formulerade. Bäst lämpad är den grupp som karaktäriseras av förmåga till anpassning. Snart nog har individerna i denna grupp anpassat sig, i olika riktningar, så pass mycket att de inte längre kan räknas som grupp. Vad det nu var som gjorde att de räknades som grupp - kultur, språk, etnicitet - är nu borta. Men evolutionär framgång räknas i spridning av gener snarare än memer. 

Hm? Den associationen går mig förbi. Du får uttrycka dig enklare, jag är ju kanske  inavlad.

Mhm, men kanske lite mer som att man älskar sin alzheimerdrabbade partner för den lyckliga historia av samvaro som man trots allt haft. Och som man gärna skulle vilja ha tillbaka - kanske kommer det en bot innan det är för sent? 2014? 

Min uppfattning är att FOLK har en benägenhet att tilldela andra gruppidentiteter i tid och otid. Politisk hemvist är knappast signifikant. 

Hur kom du fram till att en ICA-bojkott skulle vara en konsekvens av den benägenheten? Tankekedjan "redaktionellt material som hatar svenskar" > ICA-kuriren > Schibsted > ICA är väl inte så långsökt. Konsumentmakt behöver inte heller vara perfekt utövad, man kan tycka detta är droppen efter köttfärserier och annat. 
    Just det, evolutionär utveckling på gruppnivå innebär diversifiering och så småningom kan gruppen ha utvecklats till något helt annat än vad den var vid första observationstillfället. Jag minns att jag var rätt förtjust i Röda Drottningens hypotes, tagen från Alice i Spegellandet, d v s att den/de som inte förändras hamnar på evoutionens soptipp, förr eller senare. Eller som Röda drottningen säger: Du måste springa fortare för att kunna stanna kvar på samma ställe.

Associationen som gick dig förbi. Nja, den gick nog mig förbi också, noterade jag innan jag skickade inlägget, utan att idas ändra iofs. Förmodligen syftade jag på att du har fel fokus, en slags tänkt svenskhet som du projicerar Mazettis text på när du antyder att hon gör sig skyldig till näthat eller om det var svenskhat du skrev.

Assciationer är överhuvudtaget bedrägliga. Funderar lite över din Schibstedtsassociation. Den vore kanske relevant om järnrörsfolket hade förslagit en bojkott av SvD efter att Linderborg skrivit något i Aftonbladet. Samma huvudägare men olika dotterbolag, precis som med Ica och Ica-Kuriren som bägge ingår i Hakongruppen men är självständiga företag. IcaKuriren ägs förövrigt av Forma Publishing.

Beträffande din alzheimerjämförelse  så ligger det betydligt närmare tillhands för mig att tilldela järnrörsfolket den nedsatta kognitiva förmågan medan jag däremot kan se på vårt land med kritiska ögon samtidigt som jag gillar Sverige.
    Apropå associationer skulle jag vilja påstå att vi riktiga Sverigevänner påminner om exempelvis fotbollssupporters som håller på sitt lag i med- som motgång medan järnrörsfolket bara gnäller om att det var bättre för när man spelade på stubbåkern och ingen i laget var babbe.

Bojkott eller inte. Vi handlar oftast på Ica - och jag är rätt förtjust i tanken på slippa möta järnrörsfolket där - ständigt muttrande PK, PK, PK och så att chokladbollarna minsann kallas negerbollar på äran och hjältarnas språk.
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-28 21:00:55 följande:
    Alltså, alzheimer tog jag som exempel på någon/något som ändrat karaktär, blivit oigenkännligt. Som Sverige enligt dem som du nedlåtande och generaliserande kallar järnrörsfolket. Lite grann av näthat här va?

Vilket får mig att återigen undra om du har någon intressant definition av näthatsbegreppet. Det är ju rätt populärt just nu, och många vill ha det definierat så att det ringar in några andra.

Gruppen, ja. Och individen. Ju mer jag tänker på det desto mindre förstår jag bakgrunden till grundlagens skrivning att grupper definierade av kultur, språk och etnicitet bör främjas. Varför inte låta kulturerna påverka varandra, gifta sig med varandra, så att någonting nytt och nyttigt för människan uppstår? Det är väl ändå det som är vitsen med mångkultur, om det nu finns någon. Istället väljer man att försöka odla olika gruppidentiteter så att de riskerar att bli bestående och efterblivna istället för att anpassas och utvecklas. Det låter ju rent reaktionärt. Samtidigt, om man konfronterar någon som annars är tydligt positiv till mångkulturen slår denne reflexmässigt bakut när saken kommer på tal - det är ju JÄTTEVIKTIGT att främja andra kulturer! Men va fan ... varför?

Som jag uppfattar saken så är det nästan bara kritiker av mångkultur som talar om den i termer av enklaver som i väldigt liten utsträckning påverkar varandra och påverkas av vissa grundläggande värderingar i Sverige. Överhuvudtaget är det väl främst kritiker som ältar begreppet mångkultur.

Finns det verkligen folk som anser att de som kommer hit ska få möjlighet att odla sina forna gruppidentiteter utan att det samtidigt ska ske en successiv anpassning till Sverige? Själv köper jag iallafall inte avpixlats version av det politiskt korrekta Sveriges sätt att förhålla sig till invandring och invandrare.

Och apropå  din metafor för något som förändrats till oigenkännlighet. Har du aldrig slagits av paradoxen att järnrörsfolket ständigt rotar efter det ursprungliga, det  som ska skyddas mot förändringar samtidigt som de förfasas över en religion som krampaktigt håller fast vid urkunderna.

Det är klart att Sverige och vi som bor här kommer att förändras. Själv roas jag av tanken att det så småningom blir uppenbart för järnrörsfolket och reaktionära muslimer hur oerhört mycket de har gemensamt  i fråga om kvinnosyn, värnandet av det traditionella, individen kontra kollektivet - eller gruppidentiteter om man så vill. Du vet, det där med att fiendens fiende kan bli en vän.
Svar på tråden Bojkotta ICA