JTA skrev 2013-02-28 14:52:08 följande:
Det var detta jag tänkte på men dåligt formulerade. Bäst lämpad är den grupp som karaktäriseras av förmåga till anpassning. Snart nog har individerna i denna grupp anpassat sig, i olika riktningar, så pass mycket att de inte längre kan räknas som grupp. Vad det nu var som gjorde att de räknades som grupp - kultur, språk, etnicitet - är nu borta. Men evolutionär framgång räknas i spridning av gener snarare än memer.
Hm? Den associationen går mig förbi. Du får uttrycka dig enklare, jag är ju kanske inavlad.
Mhm, men kanske lite mer som att man älskar sin alzheimerdrabbade partner för den lyckliga historia av samvaro som man trots allt haft. Och som man gärna skulle vilja ha tillbaka - kanske kommer det en bot innan det är för sent? 2014?
Min uppfattning är att FOLK har en benägenhet att tilldela andra gruppidentiteter i tid och otid. Politisk hemvist är knappast signifikant.
Hur kom du fram till att en ICA-bojkott skulle vara en konsekvens av den benägenheten? Tankekedjan "redaktionellt material som hatar svenskar" > ICA-kuriren > Schibsted > ICA är väl inte så långsökt. Konsumentmakt behöver inte heller vara perfekt utövad, man kan tycka detta är droppen efter köttfärserier och annat.
Just det, evolutionär utveckling på gruppnivå innebär diversifiering och så småningom kan gruppen ha utvecklats till något helt annat än vad den var vid första observationstillfället. Jag minns att jag var rätt förtjust i Röda Drottningens hypotes, tagen från Alice i Spegellandet, d v s att den/de som inte förändras hamnar på evoutionens soptipp, förr eller senare. Eller som Röda drottningen säger: Du måste springa fortare för att kunna stanna kvar på samma ställe.
Associationen som gick dig förbi. Nja, den gick nog mig förbi också, noterade jag innan jag skickade inlägget, utan att idas ändra iofs. Förmodligen syftade jag på att du har fel fokus, en slags tänkt svenskhet som du projicerar Mazettis text på när du antyder att hon gör sig skyldig till näthat eller om det var svenskhat du skrev.
Assciationer är överhuvudtaget bedrägliga. Funderar lite över din Schibstedtsassociation. Den vore kanske relevant om järnrörsfolket hade förslagit en bojkott av SvD efter att Linderborg skrivit något i Aftonbladet. Samma huvudägare men olika dotterbolag, precis som med Ica och Ica-Kuriren som bägge ingår i Hakongruppen men är självständiga företag. IcaKuriren ägs förövrigt av Forma Publishing.
Beträffande din alzheimerjämförelse så ligger det betydligt närmare tillhands för mig att tilldela järnrörsfolket den nedsatta kognitiva förmågan medan jag däremot kan se på vårt land med kritiska ögon samtidigt som jag gillar Sverige.
Apropå associationer skulle jag vilja påstå att vi riktiga Sverigevänner påminner om exempelvis fotbollssupporters som håller på sitt lag i med- som motgång medan järnrörsfolket bara gnäller om att det var bättre för när man spelade på stubbåkern och ingen i laget var babbe.
Bojkott eller inte. Vi handlar oftast på Ica - och jag är rätt förtjust i tanken på slippa möta järnrörsfolket där - ständigt muttrande PK, PK, PK och så att chokladbollarna minsann kallas negerbollar på äran och hjältarnas språk.