Inlägg från: Knyttan |Visa alla inlägg
  • Knyttan

Bojkotta ICA

Åh jag ska gå och handla lite extra på ICA nu!

• Knyttan
    JTA skrev 2013-02-27 19:29:20 följande:
    Nej det är svårt att vara specifik om Mazettis svenskhetshatande krönika. Den handlar ju inte om någonting annat alls, så en sammanfattning blir lika lång som krönikan själv. 

Jag är av åsikten att man är svenskfientlig om man argumenterar för att det inte finns någonting "svenskt" (där citationstecknen ofta är en del av retoriken, se rubriksättningen) samtidigt som man tvärsäkert definierar andra kulturer och nationaliteter, i Mazettis fall italiensk, och anser dem viktiga att bevara och främja.  Om man drar saken till sin spets är naturligtvis alla kulturer ett resultat av andra kulturers påverkan, på ett eller annat sätt. Men finns inte svenskheten på grund av detta faktum, så finns inte italienarna heller. Och inte kurderna, samerna, islam eller någonting annat. Nihil. 

Det Mazetti och dessvärre tämligen många andra uttrycker är bara intellektuellt oärligt, eller med andra ord korkat.  
    Du har fått en hel del om bakfoten. Det finns massvis med saker som är svenska. Problemet är att vissa har problem med att dessa svenska saker (så som schottis, polska, kåldolmar, julgran, folkdräkt och kurbitsmåleri) inte har uppstått ur ett totalt vakuum någonstans längs Dalälven.
    All kultur uppstår av ett tankeutbyte mellan olika idéströmningar. Det finns ingen "ren" svensk kultur lika lite som det finns någon "ren" italiensk" kultur (Italien är ju f.ö inte ens 200 år gammalt så det är ju ens frågan om Mazettis förfader egentligen utvandrade från Italien...).

Så problemet uppstår när man vill försöka hävda någon slags särart baserat på ett kulturarv... för det kulturarvet är ju uppblandat av hundratals beståndsdelar från andra kulturer och traditioner... Det hindrar inte att man kan gilla svenska saker ändå, som julafton, sill och dalahästar. Men man ska vara försiktig med att argumentera för någon slags isolationism grundat i kulturarvet, för om Sverige i alla tider hade varit helt sängt för invandring så hade vi inte HAFT någon schottis, julgran eller ens skriftspråk...

• Knyttan
    Thomas66 skrev 2013-02-27 21:45:56 följande:

Du har aldrig tänkt tanken/ eller förstått, att vi har varit lite duktiga här ( tror att han som la grunden för din lilla mus til din dator och gpsen kommer från min lillastad ) Eller typ lite andra bra företag, tex Volvo Skania, Astra, Eriksson, lite världsledande inom telecom. Kanske världens ledandne land inom teknologi, och lite idrott per capita. Har du inte förstått det tycker jag faktisk synd om dig.
    Oj glömde jag bort att Sverige är världens bästa land? Ja då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att något jag har skrivit skulle kunna tolkas på det sättet... Speciellt om det skulle kunna antydas att allt fantastiskt som finns i Sverige inte har frambringats av folk som kan redovisa tvättäkta arisk stamtavla tillbaka till Snorre Sturlason. Fantastiska tekniska uppfinningar och idrottsprestationer förekommer ju knappt någon annanstans i världen, det har du sååå rätt i. Håller med dig om att det är synd om dem som inte fattar det!
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-27 21:37:31 följande:
    Svarade du verkligen på rätt inlägg här? Jag ser ingenting som motsäger vad jag skrev, och jag håller väl i stort med vad du skriver. 

Om det nu ändå missuppfattats: Mitt problem är framför allt att vissa hävdar att inget svenskt finns, samtidigt som de bejakar andra kulturer, etniciteter och nationer som om de hade en precis definition.  
    Nej du är inte precis kristallklar...

Så att man gillar inslag från flera olika kulturer innebär att man förnekar att det finns en svensk kultur? Är det så du menar? Då får jag nog beg to differ...

Och att man skulle förneka att Sverige som nation finns, det är ju snudd på efterblivet, eller? Jag har aldrig stött på någon som påstår att Sverige inte finns. De flesta nationer har väl rätt precisa definitioner, så varför skulle det vara ett problem? Fast det är klart, nu när hästar inte finns, så vad vet man...
  • Knyttan
    FMGA skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Bojkott eller inte. Vi handlar oftast på Ica - och jag är rätt förtjust i tanken på slippa möta järnrörsfolket där - ständigt muttrande PK, PK, PK och så att chokladbollarna minsann kallas negerbollar på äran och hjältarnas språk.
    Hahahaha!
  • Knyttan
    Thomas66 skrev 2013-02-28 08:47:01 följande:

Bäst vet jag inte, men det har varit ett rätt bra land för ett barn att växa upp i. Du vet bra företag, duktiga arbetare= pengar till Sverige. Vilket då innebär att man kan/ kunde ha en bra skola, och även lite idrottshallar till ungdomen där alla är välkomna.Tyckter bara att det är lite synd att du inte har förstått att vi har det lite bättre än många andra länder, så tacka dina släktingar bakåt i tiden för det.
    Jag har iofs rest tillräckligt mycket i världen för att veta att vi har det väldigt bra i Sverige när det gäller vissa saker, och väldigt dåligt när det gäller vissa andra. Sverige är långt i från ett perfekt land, och om du inte fattar det så är det nog mer synd om dig än det är om mig. Det jag däremot INTE fattar är vad ditt inlägg har med mitt första inlägg att göra, när jag någonsin har sagt att det skulle vara dåligt att växa upp i Sverige (med alla idrottshallar och skolor som man ju inte heller hittar i något annat land i världen Obestämd) och över lag vad sjutton du svamlar om?

Sverige ÄR ett bra land att växa upp i. Har jag sagt något annat? Det innebär ju inte att det finns massa andra ställen som är bra att växa upp i av andra anledningar än att det finns tillgång till bra idrottsanläggningar...
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-28 20:46:05 följande:
    Vad är det för visa saker som är bra i Sverige? Och vad tänker du på som är väldigt dåligt?
    Byråkratin, inskränktheten, vet-bäst-mentaliteten, vädret (ca 9 månader av 12), avundsjukan och att man förväntar sig att staten ska ställa upp och fixa allt åt en är saker som är ganska dåliga med Sverige.

Bra grejer är till exempel att vi har ett samhälle som bygger på att alla hjälps åt, att vi har högt förtroende för det gemensamma, att svenskar ofta är rätt toleranta och liberala människor... så ungefär.
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-28 22:33:00 följande:
    Byråkratin - nej, den är relativt effektiv.
    Nej det är den inte, den är oerhört stelbent och fyrkantig.
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-28 23:42:04 följande:
    Jo, den är relativt effektiv. Tio gånger fler än vad du kan säga.
    Stjärnstopp?

Och det vet du för du har jämfört den med flera andra länders? För att du har väldigt mycket erfarenhet av svensk byråkrati på olika nivåer? För att du själv arbetar på myndighet?

Svar på tråden Bojkotta ICA