Inlägg från: Thomas66 |Visa alla inlägg
  • Thomas66

Bojkotta ICA

Moonis skrev 2013-02-27 13:59:28 följande:
    Tror getterna slaktade så också förresten, lite osäker. Nu hade min pappa vapen också (militär) men har för mig att han inte sköt först.
    Men ni änvände väl slaktmask ?
  • Thomas66
    Moonis skrev 2013-02-27 15:59:35 följande:
    Ok. har aldrig hört talas om att man slaktar en tjur med bara kniv
  • Thomas66
    Hallonröd skrev 2013-02-27 16:36:16 följande:

Precis och varför tror du det är så? Vad är Avpixlat, Exponerat etc. för sidor?!
    Tror att det va avpixlat ( inte säker ) som visade bilder på dom fyra män som misshanlade och rånade en gravid kvinna. Vilket innebar att två greps, det tycker jag är bra.
  • Thomas66
    Knyttan skrev 2013-02-27 19:47:58 följande:
    Du har fått en hel del om bakfoten. Det finns massvis med saker som är svenska. Problemet är att vissa har problem med att dessa svenska saker (så som schottis, polska, kåldolmar, julgran, folkdräkt och kurbitsmåleri) inte har uppstått ur ett totalt vakuum någonstans längs Dalälven.
    All kultur uppstår av ett tankeutbyte mellan olika idéströmningar. Det finns ingen "ren" svensk kultur lika lite som det finns någon "ren" italiensk" kultur (Italien är ju f.ö inte ens 200 år gammalt så det är ju ens frågan om Mazettis förfader egentligen utvandrade från Italien...).

Så problemet uppstår när man vill försöka hävda någon slags särart baserat på ett kulturarv... för det kulturarvet är ju uppblandat av hundratals beståndsdelar från andra kulturer och traditioner... Det hindrar inte att man kan gilla svenska saker ändå, som julafton, sill och dalahästar. Men man ska vara försiktig med att argumentera för någon slags isolationism grundat i kulturarvet, för om Sverige i alla tider hade varit helt sängt för invandring så hade vi inte HAFT någon schottis, julgran eller ens skriftspråk...

Du har aldrig tänkt tanken/ eller förstått, att vi har varit lite duktiga här ( tror att han som la grunden för din lilla mus til din dator och gpsen kommer från min lillastad ) Eller typ lite andra bra företag, tex Volvo Skania, Astra, Eriksson, lite världsledande inom telecom. Kanske världens ledandne land inom teknologi, och lite idrott per capita. Har du inte förstått det tycker jag faktisk synd om dig.
  • Thomas66
    puss skrev 2013-02-27 21:32:08 följande:
    Men vad spelar det för roll att lucia var italiensk och julgranen tysk?
    Alla har väl fattat att dessa högtider är sen länge allmänt vedertagna som svenska.

Eftersom vi gillar granar till julen , så va vi säkert nacister innan det fanns nacister.
  • Thomas66
    Knyttan skrev 2013-02-28 00:11:02 följande:
    Oj glömde jag bort att Sverige är världens bästa land? Ja då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att något jag har skrivit skulle kunna tolkas på det sättet... Speciellt om det skulle kunna antydas att allt fantastiskt som finns i Sverige inte har frambringats av folk som kan redovisa tvättäkta arisk stamtavla tillbaka till Snorre Sturlason. Fantastiska tekniska uppfinningar och idrottsprestationer förekommer ju knappt någon annanstans i världen, det har du sååå rätt i. Håller med dig om att det är synd om dem som inte fattar det!

Bäst vet jag inte, men det har varit ett rätt bra land för ett barn att växa upp i. Du vet bra företag, duktiga arbetare= pengar till Sverige. Vilket då innebär att man kan/ kunde ha en bra skola, och även lite idrottshallar till ungdomen där alla är välkomna.Tyckter bara att det är lite synd att du inte har förstått att vi har det lite bättre än många andra länder, så tacka dina släktingar bakåt i tiden för det.
  • Thomas66
    Knyttan skrev 2013-02-28 20:26:41 följande:
    Jag har iofs rest tillräckligt mycket i världen för att veta att vi har det väldigt bra i Sverige när det gäller vissa saker, och väldigt dåligt när det gäller vissa andra. Sverige är långt i från ett perfekt land, och om du inte fattar det så är det nog mer synd om dig än det är om mig. Det jag däremot INTE fattar är vad ditt inlägg har med mitt första inlägg att göra, när jag någonsin har sagt att det skulle vara dåligt att växa upp i Sverige (med alla idrottshallar och skolor som man ju inte heller hittar i något annat land i världen Obestämd) och över lag vad sjutton du svamlar om?

Sverige ÄR ett bra land att växa upp i. Har jag sagt något annat? Det innebär ju inte att det finns massa andra ställen som är bra att växa upp i av andra anledningar än att det finns tillgång till bra idrottsanläggningar...

Vad är det som är väldigt dåligt här? Nämn gärna något annat land per capita som har byggt upp så många företag och levererat så många idrottsmän. Nu bryr inte jag mig om idrott, men förstår att det beror på att man har stöttat barnen ( och lagt skattepengar till det ). Sedan måste jag fråga ang ditt kultur intresse, vad är det som tilltalar dig från mellanöstern? från Turkiet? från Somalia?
  • Thomas66
    Kofot skrev 2013-03-01 07:56:48 följande:

Ok och det är relevant på vilket sätt då?

Det är väl bra att folk får se vad det är för tomte som skriver, sedan vet jag inte om man ska skratta eller gråta.
Svar på tråden Bojkotta ICA