hundpuss skrev 2013-02-28 10:24:25 följande:
Börja med att införa fasta mattider, det ger mycket. Blöt upp fodret, ex ger du 1 dl foder så ta ½ dl varmt vatten och låt stå tills det absorberats. Det tar fram dofter.
Man behöver inte "barf:a" hela vägen, det finns alternativ som gör det lättare, tex om man utgår från bra färskfoder kan man komplettera med rivna morötter, kokt torsk/kyckling eller liknande.
Två stora märken vad gäller färskfoder är Bravo och Nordic, vissa finns hos välsorterade djuraffärer andra har egna försäljningsställen/ hemkörning.
Många hävdar att färskfoder är dyrare än torrfoder, men jag tycker det ger så mkt mer tillbaka att det är värt varenda krona. Har du dessutom en liten hund så kan den foderkostnaden inte bli alltför hög.
Vill du ha lite intressant läsning om hundfoder kan jag rekomendera att läsa dessa artiklarna:
www.hundisverige.se/2013/01/28/hur-v%C3%A4lje...
www.hundisverige.se/2013/02/26/ge-din-hund-na...!-15784235
www.hundisverige.se/2012/12/05/proteinets-bio...
Annars är de bästa tipsen jag kan ge dig: kom ihåg att hundar är köttätare. De flesta fodersorter (såväl billiga som dyrare i djuraffär) innehåller ofta extremt höga halter ceralier. Ju mer ceralier, desto större mängd krävs för att ge mättnadskänsla = "dyrare" foder blir billigare i längden.
Djuraffärer har inte alltid all kunskap, de hävdar ofta att deras produkter är det bästa och att man absolut itne ska handla hundmaten på Ica, men jag har själv råkat ut för att när man ställer mer ingående frågor så står de som frågetecken, de har tyvärr inte alltid särskilt omfattande kunskap om foder.
Min hund får Pro plan adult mini (uppblött med färska grönsaker/rivna morötter i) till frukost och färskfoder till middag. Hade jag haft större frys hade han fått färskfoder även till frukost.
Läs gärna artiklarna, de är väldigt intressanta och kan kanske ge dig lite nya synvinklar.
Tack för mycket info av de du har skrivit samt länkarna.