• slamkrypare

Hur långt tillbaka i tiden ska man ta med i CV?

Jag har jobbat i stort sett konstant sen jag gick ut gymnasiet 1996 och har egentligen aldrig sökt jobb formellt förut. Nu har dock livet stökat till sig lite, jag började plugga men hoppade av "av familjeskäl" och står nu inför denna nya erfarenhet.

Jag tänkte söka ett jobb nu, ett butiksjobb. Här och var läser man olika CV-tips, tex att bara ha med det senaste man gjort och/eller bara det som är relevant för det jobb man söker osv, så jag funderar lite på hur jag ska göra.
    De senaste 13 åren har jag arbetat på kontor, visserligen med kundkontakt emellanåt men det var redan etablerade kunder och inget serviceyrke på det sättet. Den senaste erfarenhet jag har av liknande yrke, dvs daglig kontakt med kunder som kommer in till min arbetsplats, var för 15 år sen (1998). Är det relevant att ta med denna anställning i CV:t trots att det var så länge sedan? Det företaget har dessutom lagts ner för flera år sen, så det finns inga referenser att få tag på därifrån.
    Om jag nu tar med den anställningen, bör jag då ha med allt jag har gjort sedan dess också? Det är knappast intressant för en arbetsgivare i butik att tex veta att jag har en nischad utbildning för mitt tidigare jobb eller att jag har läst sommarkurser inom data på universitetet, samtidigt som det kanske inte ser snyggt ut med för många hål i tidslinjen.
    Och för att dra det vidare, under gymnasiet jobbade jag också extra inom ett serviceyrke. Det är ännu längre tillbaka i tiden, men är även det i så fall värt att upp?

Har ni några tips att ge, eller tänker jag för mycket?

Svar på tråden Hur långt tillbaka i tiden ska man ta med i CV?