• ALLIEVERDO

Har elgiganten rätt att göra så här eller lurar dom mig???

JAg köpte en telefon tidigt juldagsmorgon efter kall kö ute till mellandagsrean. Redan från dag 1 har den krånglat och den har gått igenom alla möjliga fel. Det har lyckats

försvinna några och komma nya efter lagning på verkstad. jättebra lagning verkligen när det

kommer nya efter besöket. efter verkstadsbesök nr två är ingen skillnad gjord och jag får återigen krångla mig dit för att

skicka in den. bor inte i orten och har fått krångla maaaassor. kan inte ens gå in på hur

många samtal och krångel jag haft med både samsung och elgiganten.

Iaf till frågan nu. Om jag ÄNTLIGEN FÅR bevisat att telefonen inte är lagbar och jag ska byta den så kommer

man till rea problemet. För att byta telefon häver de köpet mot samsung och får då tillbaka pengarna för köpet.

Telefonen kostade på rean 2222kr. Då får jag dom pengarna för kunna gå in i butiken igen

och köpa den ny igen. MEN nu är ju rean över och telefonen kostar ca 3000. Jag anser ju självklart att jag inte ska behöva betala nypris. det är ju inte mitt fel att

telefonen varit kass från dag 1. jag har fått gå igenom massa krångel, massa resor och inte ens haft telefon,kamera,larm,påminnelser eller nåt som jag akut köpte den för, pga min dåvarande telefon var dålig. Konsumetrådet på kommunen säger ju att elgiganten ska stå för det för det inte är mitt fel att en rea telefon var dålig. jag ska ha samma förutsättning. Elgiganten nekar och säger det räcker för dom att bara ge tillbaka summan pengar så är skadan uppklarad.. i h*lvete heller. jag har ju fortfarande ingen telefon och allt krångel jag stått ut med.

Någon som vet eller har varit med om liknande och kan ge mig exempel och bevis mot dom? Konsumentrådgivaren skulle kolla upp detta också.

• Svar på tråden Har elgiganten rätt att göra så här eller lurar dom mig???
  • Maltex

Om du bevisar att det är fel på telefonen (den har ju varit på lagning så mycket så jag tycker redan att det är bevis) Så har du rätt till en likadan! Jag har också köpt mina telefoner där, och efter reparationer kommer andra fel. Nej, jag gillar inte deras "reparationsservice" alls. Visst försökte dem, och klagade aldrig, men det kom bara fler problem!! Iofs köpte jag inga telefoner för över 2000 där, så då kan man väl räkna med att de inte är bäst. För att komma tillbaka till ämnet så är svaret JA, du har rätt till en ny likadan telefon!

• Gizmo

Tror tyvärr att El-Giganten har rätt. Om telefonen du köpte på rean kostade 2222kr kan du inte få en likadan som nu kostar 3000kr.
    El-G är skyldiga att ge dig en likvärdig telefon som är värd vad telefonen du köpte. Alltså 2222kr!

• ALLIEVERDO
    Arg skrev 2013-02-27 17:54:08 följande:
    Tror tyvärr att El-Giganten har rätt. Om telefonen du köpte på rean kostade 2222kr kan du inte få en likadan som nu kostar 3000kr.
    El-G är skyldiga att ge dig en likvärdig telefon som är värd vad telefonen du köpte. Alltså 2222kr!

Det är ju helt idiotiskt. varför ska jag få en annan telefon när jag köpte en dyr telefon som bör fungera? denna krånglade ju från dag 1. då kan de ju sälja massa b telefoner och lura folk eg om de har rätt att göra så att man sen måste köpa en dyrare iaf..
    rean borde de sluta med för den är missledande såfall 
  • Maltex

H*n ska alltså få en likgiltig, men eftersom hon inte kan få en likgiltig för 788 kr så har hon antagligen rätt till en likadan.

• jassikan

Det blir nog svårt att få som du vill i detta fall:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

"Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

Men du kan visserligen ha rätt till visst skadestånd, å andra sidan har de rätt att göra nyttoavdrag.

Kan ni inte komma överens så är det bara ARN kvar, men då behöver du en viss mängd bevis. ARN samlar inte in bevis själva, de tittar endast på ärendet och det som inkommit.

• Tom Araya
    Arg skrev 2013-02-27 17:54:08 följande:
    Kostar den tretusen spänn är den väl värd tretusen spänn, det är ju samma telefon som såldes på rean.
    REA-priser har aldrig varit norm för vad grejer är värda som nya i butik.
  • emma enhörning

Du ska ha rätt till en likadan!! Har den dessutom utgått ska du få nästkommande modell!!! Så var det i alla fall rör tvååriga sedan när jag var i branschen... Det med nästa modell var det få som visste, då fick de betala mellanskillnaden :(

• ALLIEVERDO
    emma enhörning skrev 2013-02-28 07:07:01 följande:
    Du ska ha rätt till en likadan!! Har den dessutom utgått ska du få nästkommande modell!!! Så var det i alla fall rör tvååriga sedan när jag var i branschen... Det med nästa modell var det få som visste, då fick de betala mellanskillnaden :(

jassikan skrev 2013-02-28 03:04:24 följande:
    Det blir nog svårt att få som du vill i detta fall: www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt.../ "Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren." Men du kan visserligen ha rätt till visst skadestånd, å andra sidan har de rätt att göra nyttoavdrag. Kan ni inte komma överens så är det bara ARN kvar, men då behöver du en viss mängd bevis. ARN samlar inte in bevis själva, de tittar endast på ärendet och det som inkommit.           

Jag anser inte de mister på det. Kan de rea ner priset typ 800 så kan de ju göra samma sak nu typ. De mister knappast på affären för då skulle de inte haft rea. De går ju säkert ändå plus från inköpspriset. Sen handlar det ju om hur de behandlas sina kunder. Det är ju inte mitt fel att just rea varan är kass. Ska de göra så här så får de ju skriva lapp på rean att är ert köp kasst från dag ett synd. Ni får först skicka in den hundra ggr så rean hinner ta slut och sen köpa den till originalpris. Idiotiskt. Aldrig varit med om liknande. En bekant pratade med en kompis som jobba Elgiganten annan ort. Han blev paff. Det va ju självklart kunden bara skulle byta.
  • jannej

Säljaren har rätt att bestämma om de ska reparera , leverera en ny eller återbetala summan.
    Prishöjning från Samsung kan ligga bakom så de inte vill ge dig en ny telefon.
    Just mellandagsrean kan ju giganten ha fått en specialdelal från Samsung.
    Antar att det är Galaxy 2 du pratar om , köpte en själv som fungerar utmärkt

• ALLIEVERDO
    jannej skrev 2013-02-28 08:38:22 följande:
    Säljaren har rätt att bestämma om de ska reparera , leverera en ny eller återbetala summan.
    Prishöjning från Samsung kan ligga bakom så de inte vill ge dig en ny telefon.
    Just mellandagsrean kan ju giganten ha fått en specialdelal från Samsung.
    Antar att det är Galaxy 2 du pratar om , köpte en själv som fungerar utmärkt

Japp det är det. jag har precis sutttit och läst konsumentköpslagen igen och även ett vunnet exempel som är mycket mer invecklat än detta egentligen. Så eg har inte elgiganten nåt att säga till om. jag ska ha en utbytt mobil till en fungerade eg.

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet.

Häva köpet  
    Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.   För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Skadestånd  
    Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:

utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
     •prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,

Svar på tråden Har elgiganten rätt att göra så här eller lurar dom mig???