• Bibbidi

Sommarstugan- ett syskon får allt

Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:13:29 följande:
    Det finns inga övriga pengar att kompensera mig med. 

Jag känner mig rutten som tänker att när mina föräldrar inte längre finns så måste min bror kompensera mig. Vem vill tänka så?
    Har du pratat med dina föräldrar?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:19:51 följande:
    Ja, vi har haft många långa diskussioner om detta. 

För mig är det som svider mest att min bror kommer kunna får vara hemma med sina barn väldigt länge, medan jag måste ta ut 5 dagar i veckan med fp och börja jobba redan om ett år. Min bror menar att det är ju otur för mig med det går inte att lösa på något annat sätt.

Mitt förslag var att föräldrarna skulle skänka bort halva huset till min bror alternativt ge honom halva huset som förskott på arv och sedan låta honom köpa "min" halva för marknadsvärdet. Men ingen av dem ville det pga skatteskäl och just att brodern inte vill ha lån som gör att han måste börja jobba när hans fp är slut.  
    Har du talat om för dina föräldrar att din bror kommer att få betala pengar till dig sen?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:25:36 följande:
    Ja. 

Vår relation är väldigt negativt påverkad just nu. De tycker att jag är en bortskämd barnunge.  
    Låt dem tycka det då. 

Det de gör är inte rätt.

Sen tycker jag att du ska tala om för dina föräldrar att det kommer att räknas som förskott på arv, och att din bror kommer att få betala dig i framtiden om ni inte löser det rättvist nu. Sen ska du också säga att det de gör försämrar din relation med din bror, fråga om det är det de vill. Och varför de tycker att det är rätt att din bror ska bli så favoriserad som han nu faktiskt blir.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:29:33 följande:
    På grund av att min bror inte vill. Han vill äga och utnyttja huset som han vill, han vill inte dela huset med mig. 
    Säg att du måste han betala dig - för det måste han förr eller senare ändå.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    jashrinah skrev 2013-02-27 22:30:08 följande:
    gården skall jag inte ta över den dagen mina föräldrar dör utan tidigare :)
    Kommer också räknas som förskott på arv, även om du tar över gården tidigare.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    jashrinah skrev 2013-02-27 22:34:07 följande:
    aven om hon avskriver sig rätten till halva gården ?   

hur mycket måste man betala för att det inte skall räknas som det ?  
    Ja, det har jag för mig. Men kolla upp med en jurist (?) eller liknande för att vara helt säker.
    Bättre vara helt säker nu än sen stå där med skägget i backen. 

Aktuellt marknadsvärde. 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt