Inlägg från: Barbamamah |Visa alla inlägg
  • Barbamamah

Sommarstugan- ett syskon får allt

Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:42:02 följande:
    Tack för all peppning i tråden, jag ville nog mest veta om jag är snål och dum som tycker att hela affären är ofördelaktig (för mig).  Jag vill ju inte framstå som girig och som hungrigt väntar på att våra föräldrar ska avlida. Jag har ett bra jobb (akademiker) men det som trots allt svider är orättvisan just nu. Klart att den orättvisan inte skulle kännas så bitter om våra föräldrar haft en i grunden sund rättvis relation till oss två barn. Nu blir det liksom en smak av gammal bitterhet i allt.  

Jag har verkligen läst dina inlägg noga men förstår ändå inte. På vilket sätt motiverar dina föräldrar för er och sig själva att de väljer att behandla sina två barn så olika? Har det alltid varit så? Hur kommer det sig att de väljer att sponsra din bror istället för dig? Är han favoritbarnet på nåt sätt? Kommer han bo i huset permanent? Har det inverkat dina föräldrars beslut tror du?
  • Barbamamah
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 23:01:46 följande:
    Förlåt om jag är otydligt, Men jag har inga enkla svar på dina frågor.   Mina föräldrar vill att min bror ska ta över huset. De har inför mig sagt att de föredrar att han gör det. Han kommer primärt inte bo i huset permanent, utan ha det som fritidsboende.  Klart att det är enkelt att säga att han är favoritbarnet, men mina föräldrar uttrycker det inte så naturligtvis. Utan de uttrycker det i att min bror är en redig karl, en fin pappa som stannar hemma med sina barn, som har ett bra jobb (hantverkare) etc. Att jag stannar hemma med mitt barn i ett år, också har ett bra jobb (akademiker) är liksom inte lika bra. 

Är dina föräldrar extremt konservativa och anser på nåt vridet sätt att gårdar ska gå i arv till söner? Eller tjänar du ruggigt mycket mer än din bror? Hur kommer det att hjälpa din bror ekonomiskt med hemmafrulivet att få arva huset om han ändinte bor där permanent?
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt