• Colisa

Sommarstugan- ett syskon får allt

Anonym (samma sits) skrev 2013-02-28 10:10:25 följande:

Jag tror att det som ges bort, säljs bort innand e dör inte räknas med alls så nej, bordern måste inte ersätta TS på något vis.
    Dock, om brodern sen i sin tur säljer sommarstugan för 4 miljoner, så får han skatta för mellanskillnaden... Inte så kul att skatta på en vinst på 3.9 milj..  Med dagens uträkning är det 858 000 kr. Iofs får han mycket kvar ändå.

Jo, det är ju just sådant som räknas som förskott på arv. Det är alltså något som annars skulle ärvts som en arvinge får i förskott, dvs innan föräldrarna dör. Man kan skriva i gåvobrev att en gåva inte ska ses som förskott vid arv, men det finns något som kallas förstärkt laglottsskydd, vilket innebär att om en gåva hindrar att en arvinge får ut sin laglott kan den gå tillbaka efter föräldrarnas död och räknas in i dödsboet precis som om den aldrig givits. Vet inte om det kan tillämpas i detta fallet, men det skulle kunna vara så. lawline.se/answers/1684

Jag tycker också TS ska kontakta en jurist.
  • Colisa

Ja, när jag läser sånt här blir jag glad att jag är enda barnet.

• Colisa
    Anonym skrev 2013-02-28 08:14:40 följande:
    Man får ge bort vad man vill.
    Hon fick betala efter att de dött antar jag för föräldrarna får ge bort vad de vill och mottagaren behöver inte betala för det eller ge syskon kompensation förrän ev. efter föräldrarnas död.

Nej, men är föräldrarna förståndiga och vill lösa det rättvist är det ju bättre att man ordnar det hela innan. Då kan föräldrar ta hänsyn till hur barnen vill ha det och försöka se till att alla blir nöjda, och det syskon som tagit över något behöver inte oroa sig över att ev. behöva ersätta sitt syskon senare. Vissa saker går kanske inte att dela helt rättvist, men om man pratat i genom det och gjort vad man kan brukar det ändå gå att få till en lösning som alla kan acceptera.

Som förälder är det väl också skönt att veta att det hela är ordnat och att inget oförutsett kommer att inträffa efter ens bortgång för att man klantat sig. Annars kan det ju i värsta fall bli så att det barn man ville vara snäll mot bara får problem i framtiden, kanske blir tvunget att lösa ut syskon för pengar det inte har och tvingas sälja det där stället som skulle finnas kvar i släkten. Det orättvist behandlade syskonet ser kanske ingen anledning att vara snäll då. Och så har man delat upp kommande generationer i två släktgrenar som hatar varandra.
  • Colisa
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 11:23:56 följande:
    Mina föräldrar säger nu att det ska bli ett förskott på hans arv- men jag kommer inte få några pengar och min bror har redan köpt huset av dem för 100 000 kr. De menar att han får lösa ut mig den dagen de är avlidna. 

Vilken kass lösning. Dels för dig som får vänta och inte kan dra nytta av arvet på samma sätt som han, och om jag var din bror skulle jag inte heller tycka det var så kul att ha en miljonutgift liggande i framtiden. Man vet ju inte vad som händer, om han kan få lån då osv. Generellt sätt är det värdet vid gåvotillfället som räknas. Tänk om huset skulle brinna upp, då är det inte lätt att låna några miljoner på det för att ersätta dig... Jag skulle inte vilja ha den osäkerheten om jag var han.
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt