Anonym skrev 2013-03-01 16:07:50 följande:
Pratar vi rättvisa så nej. Det är inte rättvist att ge till ett barn och inte till det andra.
Men visst har föräldrarna rätt att göra som de vill, men de är naiva om de inte förstår att detta för alltid påverkar relationen med sin dotter.
Men då utgår man från att grunden i en bra relationen baseras på att man ska ha rätt att få saker/pengar/egendom av sina föräldrar.
Skulle min bror få mer än mig så skulle jag säkert känna att det var orättvist men inte ifrågasätta mina föräldrar, det skulle kännas gnidet. MEN att det skulle överskugga kärleken till mina föräldrar eller min bror känns småaktigt och egoistiskt. Inte tusan skulle jag börja förakta min mamma för att hon väljer att ge min bror mer än mig.
Tycker att många här drar detta till sin spets:"Får jag inte lika mkt som min bror så kommer jag börjar förakta mina föräldrar."
"Får jag inte lika mkt som min bror är det orättvisa och det är att betrakta som mental misshandel"
Är inte detta tankesätt ganska ytligt och man glömmer familjen som enhet och fokuserar enbart på egendom och personlig vinning?