Sommarstugan- ett syskon får allt
För att svara på TS - din laglott kan aldrig tas ifrån dig, så den summan måste du få. Förhoppningsvis blir den högre om huset ökar i värde.
När det kommer till att din bror får allt, är det väldigt svårt att säga. Jag kan inte se i TS vad de har för anledning till att göra så. Men det kan uppstå situationer där man kan förstå att de valt att göra så. Det beror på hur tidigare stöd till barnen har sett ut, vem som tidigare fått mest hjälp, kanske ett av barnen har alltid strulat, varit otrevlig, etc. Kanske ett av barnen enbart hälsar på / vill veta av sina föräldrar när barnet behöver något, ignorerar dem annars. Det känns som att du är väldigt materialistisk, jämför väldigt noggrannt.
Jag känner faktiskt ett par som har gjort så att dottern kommer att få allt eftersom alltsedan brodern gifte sig (ca 25 år sedan) har det varit strul. Frun har hållit barnen ifrån farföräldrarna, de hälsade aldrig på, när föräldrarna ville hälsa på hos brodern var det aldrig lämpligt, de träffade barnbarnen typ 4 gånger under hela deras uppväxt. Nu när de är gamla och krassliga och bor på ålderdomshem kommer frun och de vuxna barnen med chokladask och blomma och hintar om hur dyrt allt är för ungarna (vuxna nu) och att det och det och det skulle sitta fint. Brodern skäms för mycket, han är aldrig med.
Så, jag vill bara säga att enbart baserat på din TS går det inte säga om det är rätt eller fel. Har du frågat dina föräldrar varför de gör så?