Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Anonym skrev 2013-02-27 22:31:49 följande:
    Det förstod jag. Men du förstod nog inte vad jag menade

Om du får köpa gården nu för en symbolisk summa så räknas det på förskott på arv. När dina föräldrar dör så måste du lösa ut din syster, om dina föräldrar inte har motsvarande summa att ge henne. Då spelar det ingen roll om du säljer gården eller inte, utan du får fixa fram pengarna på bästa sätt du kan (via banklån tex). Din syster har rätt till sitt arv helt enkelt.
    Intressant att den andra sidan av myntet kom upp i tråden, nu är det ju inte samma hus men jag gissar att systern som tar över huset tycker att det är väldigt logiskt och fördelaktigt att göra som de gör. 
  • Anonym (Ledsen)
    PiffigaPedagogen skrev 2013-02-27 22:33:16 följande:
    Jag tycker att fet låter som att det är din bror son är bortskämd. Han vill äga huset och nyttja det som han vill. Han har ingen förståelse för att du kanske också vill det?

Finns det något annat som ligger bakom? Något bråk? Har ni haft likvärdig kontakt med era föräldrar osv.?
    Naturligtvis finns det saker som ligger bakom det hela. Min bror och jag har gjort väldigt olika val här i livet. 

Fastigheten är från början ett vanligt permanentboende i Stockholms skärgård, min mormors barndomshem. Ingen hade väl anat att det skulle bli värt så mycket pengar en dag.  
  • Anonym (Ledsen)
    jashrinah skrev 2013-02-27 22:35:11 följande:
    men hon avsäger väll sig arvet genom att inte vilja ha 50 % av gården ? 
    Tror inte att hon gör det, hon vill ju ha pengarna för gården. 
  • Anonym (Ledsen)

Tack för all peppning i tråden, jag ville nog mest veta om jag är snål och dum som tycker att hela affären är ofördelaktig (för mig). 

Jag vill ju inte framstå som girig och som hungrigt väntar på att våra föräldrar ska avlida. Jag har ett bra jobb (akademiker) men det som trots allt svider är orättvisan just nu. Klart att den orättvisan inte skulle kännas så bitter om våra föräldrar haft en i grunden sund rättvis relation till oss två barn. Nu blir det liksom en smak av gammal bitterhet i allt.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-27 22:40:56 följande:

Dina föräldrar lever. Din bror kan vara hemma länge för att han har valt den livsstilen. Du har också haft chansen att anpassa livsstilen så du hade kunnat vara hemma längre.

Varför bara halva huset? Din andel, när föräldrarna dör är 1/4... Men så ska ev. skulder och annat räknas av innan också.
    Han kan vara hemma länge för att han inte behöver betala ränta på ett lån på 2 miljoner kronor. Han får ju huset av våra föräldrar. Vi säger att om jag skulle få samma summa av våra föräldrar så skulle jag också kunna vara hemma i flera år genom att placera pengarna eller genom att jag skulle kunna betala av vårt bostadslån så att vi nästan bor gratis. 
  • Anonym (Ledsen)
    Gretha skrev 2013-02-27 22:46:46 följande:
    Föräldrarna får egentligen bestämma själva hur de vill göra. Men rättvist tycker jag absolut inte att det är, och det vill man väl vara som förälder?

Hade föräldrarna sagt att det måste säljas så får de väl sälja det till marknadsvärdet värde. Vad kommer ni/du att få i gåva?

Jag tycker att föräldrarna gör fel att ge någon en gåva. Antingen ger man alla eller ingen, oavsett vad...
    Det finns inga andra tillgångar i hemmet, inga lån heller för den delen. Våra föräldrar bor i en hyresrätt i Stockholms innerstad. Huset är värderat till 4 miljoner för 3 år sedan då min mormor avled. Min mamma är enda barnet. 
  • Anonym (Ledsen)
    bandis skrev 2013-02-27 22:50:31 följande:
    Min pappa råkade ut för exakt samma sak. Hans föräldrar hade "skrivit över" sitt boende på hans syster som en gåva, medans han fick inget. Vi i familjen uppmuntrade honom att ta kontakt med en jurist för att reda ut om man öht som förälder kan ge mer till det ens barnet oavsett om man är i livet el gnm testamente. Svaret var tydligt: Nej, det kan man inte! Man har alltid rätt till sin laglott.

Jag ifrågasätter fö väldigt stark såna typer av favoriseringar. Det betyder ju krasst att flera generationer nedåt blir drabbade, och inte bara syskonen som deg konkret handlar om. Varför ska vissa barnbarn få en fett arv att se fram emot i form av en fastighet, medans de andra inte får det (för att deras mormor etc varit dum i huvudet). Sånt här gör mig sjukt förbannad. Tycker du ska kontakta jurist omedelbart. Er relation verkar ju ändå vara förstörd iom detta, så om de blir arga så är det inte mer än rätt. Lycka till!
    Som jag förstår så kan de skänka bort allt, men jag kan efter deras död kräva min laglott, min bror måste då kompensera mig. Läste en gång juridik en termin, men det är nästan 15 år sedan. Men så har jag förstått det. 

Det sorgliga är att de liksom rycker på axlarna  och menar att "nu är det såhär". 

Vad är då en relation till dem värd? De har ju goda sidor de som alla andra, men det här svider verkligen.  
  • Anonym (Ledsen)
    Barbamamah skrev 2013-02-27 22:52:49 följande:

Jag har verkligen läst dina inlägg noga men förstår ändå inte. På vilket sätt motiverar dina föräldrar för er och sig själva att de väljer att behandla sina två barn så olika? Har det alltid varit så? Hur kommer det sig att de väljer att sponsra din bror istället för dig? Är han favoritbarnet på nåt sätt? Kommer han bo i huset permanent? Har det inverkat dina föräldrars beslut tror du?
    Förlåt om jag är otydligt,

Men jag har inga enkla svar på dina frågor.  

Mina föräldrar vill att min bror ska ta över huset. De har inför mig sagt att de föredrar att han gör det. Han kommer primärt inte bo i huset permanent, utan ha det som fritidsboende. 

Klart att det är enkelt att säga att han är favoritbarnet, men mina föräldrar uttrycker det inte så naturligtvis. Utan de uttrycker det i att min bror är en redig karl, en fin pappa som stannar hemma med sina barn, som har ett bra jobb (hantverkare) etc. Att jag stannar hemma med mitt barn i ett år, också har ett bra jobb (akademiker) är liksom inte lika bra. 
  • Anonym (Ledsen)
    bandis skrev 2013-02-27 23:01:39 följande:
    Då får dina föräldrar helt enkelt belåna huset med 2 milj. (Borde inte vara några problem om det är värderat till 4, och eftersom de inte har några andra lån), och ge de pengarna till dig. Antingen gör dem det, eller din bror. Enkelt. Men du ska ha två miljoner, helst nu, så ni kan släppa detta och du kan gå vidare i ditt liv.
    Jag kan ju inte låta bli att undra på vilket grovt sätt du annars kan ha sårat dem på tidigare i livet, om detta är den bästa "hämnden" de kan komma på, för de kan ju inte bara vara så genuint missunnsamma...??
    Jag tror inte de hämnas något. Jag tror inte heller att de förstår hur orättvist det faktiskt blir- även om jag talat om det för dem flera gånger. Mitt förslag var ju att min bror får köpa huset för 2 miljoner och får sin laglott (andra hälften av huset) redan nu. 

Men då skulle våra föräldrar få betala skatt på husets värdeökning, vilket de inte vill. 
  • Anonym (Ledsen)

Som sagt,

Tack för alla era inlägg, jag ville mest ventilera och se andras åsikter om det hela. Liksom lite kvitto på att jag inte är helt konstig som reagerar som jag gör.

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt