• Anonym

Sommarstugan- ett syskon får allt

Tittij skrev 2013-02-28 14:14:11 följande:
    Måste ha missat nåt i diskussionen.

Kan nån förklara för mig hur en sommarstuga kan göra att brodern har möjlighet att vara hemma 6 år och TS bara ett år???

Han får ju inga pengar bara för att han får en sommarstuga, så länge han inte säljer den.

Jag håller med om att det är mycket orättvist, och jag hade blivit väldigt sårad. Dock kan jag inte få ihop hur han kan avra hemma 6 år utan att jobba bara pga tillgång till en sommarstuga?
    Som jag förstod det så är det ett året-runt-hus i skärgården som brodern kan bo i utan lån.
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:16:24 följande:
    Du ska väl inte diktera upp villkor för hur dina föräldrar vill dela upp sin egendom mellan sina barn bara för att du tycker det är orättvist att din bror får vara hemma med sina barn längre.

Tycker du resonerar omoget Obestämd
    Såklart ska ts inte bry sig om att hennes bror får 3 miljoner i present. Vem skulle göra det?
  • Anonym
    Tittij skrev 2013-02-28 14:18:02 följande:
    TS skrev nånstans att han inte skulle bo i huset, utan ha det som ett semesterboende.
    Har jag fattat fel?
    Jag det kanke hon sa, men då blir det väl en indirekt konskevens av att han skulle köpa huset att han inte kan vara hemma. Men det betyder ju inte att ts föräldrar måste ge honom kåken heller.
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:26:14 följande:
    Det är väl klart att det skulle kännas orättvist men vem är hon att börja diktera upp hur det ska gå till. Hon får ju respektera sina föräldrar. Det finns garanterat en anledning till att de gör som de gör, något som inte framkommer här. 
    Det måste inte alltid finnas en anlednig. Och även om det finns det så tycker jag inte man ger ett barn 3 miljoner och den andre ingenting.
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:32:19 följande:
    Kanske, kanske inte. Oavsett.. hennes föräldrars stuga = deras val. 
    Ja, det är deras val. Men valet får konsekvenser. I detta fallet att det blir en kil mellan ts och hennes föräldrar och mellan ts och brodern.

Jag hade inte valt så när det gäller mina barn.
  • Anonym
    Anonym (^~) skrev 2013-02-28 14:36:16 följande:
    Då får ts naturligtvis acceptera deras val. respektera det är en annan sak.

Jag skulle aldrig respektera eller tolerera sådan orättvisa. För mig personligen skulle sådan respektlöshet vara slutet på den relationen.

Men visst, jag skulle acceptera deras beslut precis som de skulle få acceptera mitt att flytta dem ut ur mitt liv.
    Jag håller med. Jag tror det skulle bli mycket svårt att umgås med en sådan familj i famtiden.
  • Anonym

När barnen är små så ska man som förälder vara rättvis,lika mycket saft i glasen osv,när barnen blir vuxna då verkar det inte spela någon roll om ett barn får en sommarstuga värd 4 mille och det andra barnet inte får något. Då ska man inte vara rättvis längre tydligen. Då kan man ju börja favorisera redan när barnen är små då. Det ena barnet får 3 liter saft för sig själv och det andra får ett halvt glas.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-28 14:54:02 följande:
    När barnen är små så ska man som förälder vara rättvis,lika mycket saft i glasen osv,när barnen blir vuxna då verkar det inte spela någon roll om ett barn får en sommarstuga värd 4 mille och det andra barnet inte får något. Då ska man inte vara rättvis längre tydligen. Då kan man ju börja favorisera redan när barnen är små då. Det ena barnet får 3 liter saft för sig själv och det andra får ett halvt glas.
    Ja, visst är det konstigt. Genom hela uppväxten så lär föräldrarna barnen att det ska vara rättvist (inom rimliga gränser), men sen så är barnen bortskämda om de reagerar på orättvisa??

• Anonym

Hade känt mig utesluten ur familjen.Jag hade inte haft någon fortsatt kontakt.Deras val

mycket tråkig situation för dig Ts.Jag förstår att du känner dig jätteledsen.
    Jag förstår inte hur ens familj kan vara så grym    

• Anonym

Jag hade tyckt det var jättetufft om mina föräldrar gjorde så mot mig. Har de alltid favoriserat din bror?

Det känns så TOKIGT som de gör. Personligen skulle jag överväga att ha distans ett tag till dem och se hur de reagerar. Om detta påverkar ditt liv negativt måste du göra ett val, om du vill ha dem att förmörka din tillvaro eller om du mår bättre av att inte ha ¨å mkt kontakt. Bara du kan avgöra. Du kan ju aldrig påverka deras val eller beslut, däremot själv sätta mål och en ribba för vad du klarar av att hantera. Inga lätta val. Ibland om det varit mkt konstigt i ens familj har man utvecklat ett medberoende. Typ anpassat sig till något onormalt, tills du till slut inte ser hur tokigt det är. Detta känns lite så. Vilket overkligt konstigt beslut av dina föräldrar att ta och att din bror inte heller ser vad det kan göra med alla relationerna inom er familj.

Lycka till var rädd om dig och din familj! Var stolt över det ni byggt upp, du och din man. Jämför er inte. Fundera allvarligt över hur du vill ha kontakt med din ursprungsfamilj om de gör som de gjort mot dig.    

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt