• Tom Araya

Sexleksaker - vad/vilket material, glidmedel och rengöring?

Jag vill ha tips och råd (även att DU får tips och råd) kring sexleksaker av typen plug, stav och dildo vad det gäller material, glidmedel och rengöring.

-Vilka material har vilka fördelar och nackdelar?

-Hur och med vad rengörs leksaker i olika material?

-Vilka glidmedel passar de olika materialen?

-Kan man under förvaring behandla med något som får materialet att behålla skicket längre?

-Om man inte vill köpa de dyra glid- och rengöringsmedel sexshopen säljer och rekommenderar (eller om de är slut) utan istället vill handla dessa på Ica, Apoteket m.fl. Vad ska man då välja till vilket material?
    Fungerar tvål, handdiskmedel, såpa o.s.v?

Jag köpte ett trepack pluggar från Martinshop i julklapp till den tjej jag dejtade då, jag trodde de var i sillikon men de visade sig vara i gummi. www.martinshop.se/3-x-anal-buttplug.html

-Nackdel/fördel med gummi i jämförelse med sillikon (förutom eventuell latexallergi)?

-Hon klagade på att en av dem vid ett tillfälle var torr, mjölig och lite hård/spröd på ytan. Hon hade rengjort den med tvål och ljummet vatten. Vad kan vara fel och hur ska det undvikas?

• Svar på tråden Sexleksaker - vad/vilket material, glidmedel och rengöring?
  • EllinorE

Jag säger att läkarsilicon är det som gäller!!!
    Fantastiskt material som är snällt mot tunna slemhinnor.
    Gummi är inte tal om för min del, det är som kvinnan sa till dig, känns torrt och konstigt!
    Hade en gummidildo en gång - funderade inte ens på att föra in den då jag redan utanpå kroppen kände obehag.

Skulle aldrig för mitt liv använda glidmedel utan köper alltid barnängens barnolja på ica.
    Inte nog med att det inte torkar som glidmedel gör utan håller en fuktig genom hela akten, det är dessutom bra för huden också!

Rengöring nyttjar jag samma olja som jag använt under akten som slutbehandling -  men tar alltid tvål och vatten och tvättar den först. Och om det är tillhörande batterier så tar jag ut dom, annars laddar de ut väldigt fort!

:) Det va mina erfarenheter!

• Tom Araya

Fan vad bra tips! Du verkar veta vad du snackar om.

Vet du var man hittar liknande som den jag köpte i gummi fast i silikon?

• EllinorE

Ska väl inte säga att jag är proffsig när det gäller, men har haft lite olika sorter och de flesta har ju väldigt tunn och ömtålig hud där nere. Skäms
    Skulle bara tillägga också att de finns leksaker i glas och pvc-plast  som också går bra så länge det inte finns "sömmar" längs kanterna (de är oftast de som skär och gör ont). Tycker inte man skall köpa glas/pvc utan att ha sett och klämt på dem. Medan läkarsilicon (som känns som sammet när man har på oljan!) inte finns någon risk med alls! Man känner igen de med läkarsilicon genom att de ofta ser matta ut i ytan medan de med vanlig silicon (som du skall undvika) ofta är genomskinliga Glad

www.amorspilar.se/beautiful-behind-black-p-1240.html

Hittade massor genom att googla analplugg :) kolla bara i detalj-infon så hittar garanterat massor :D

• Tom Araya
    EllinorE skrev 2013-02-28 11:04:15 följande:
    Ska väl inte säga att jag är proffsig när det gäller, men har haft lite olika sorter och de flesta har ju väldigt tunn och ömtålig hud där nere. Skäms
    Skulle bara tillägga också att de finns leksaker i glas och pvc-plast  som också går bra så länge det inte finns "sömmar" längs kanterna (de är oftast de som skär och gör ont). Tycker inte man skall köpa glas/pvc utan att ha sett och klämt på dem. Medan läkarsilicon (som känns som sammet när man har på oljan!) inte finns någon risk med alls! Man känner igen de med läkarsilicon genom att de ofta ser matta ut i ytan medan de med vanlig silicon (som du skall undvika) ofta är genomskinliga Glad

www.amorspilar.se/beautiful-behind-black-p-12...

Hittade massor genom att googla analplugg :) kolla bara i detalj-infon så hittar garanterat massor :D
    Tack för tipsen Ellinor!

Det jag tänkte på var inte pluggar i sillikon i allmänhet för det hade jag kunnat söka upp själv utan just detta med 3 pack i olika storlekar för det var väldigt uppskattat.
  • Minxx
    Tom Araya skrev 2013-02-28 22:32:02 följande:
    Leksaker i sk "Jelly" då (vad det nu är)?
    Jag har fått höra att man inte ska använda Jelly. De är billiga men materialet är poröst och därför svårt att rengöra.
    Jag tycker silikon-glidmedel är bra, det torkar inte ut, men det är ett problem när leksaken också är i silikon för då kan man inte använda den sortens glid. 
  • EllinorE
    Tom Araya skrev 2013-02-28 22:32:02 följande:
    Leksaker i sk "Jelly" då (vad det nu är)?
    Som Minxx sa, Jelly är inget vidare, fast jag vet inte tekniskt sett dess kvalité dock är det många gånger "sömmar" och liknande. Känns dessutom billigt kan tilläggas! :)

• Tom Araya
    Anonym (Härligt!) skrev 2013-03-01 21:44:12 följande:
    Lite info om olika material som används i sexleksaker.
    Suss
    Tack!
    Skitbra sida men de har glömt några material.
  • Lis Alm

Vill man ha ett material som man vet att man aldrig kan bli allergisk mot så ska man välja silikon.

Alla mjuka leksaker typ silikon, jelly, cyberskin osv ska du alltid göra rent med rengöringsmedel för sexleksaker.
    Använder du tvål eller handsprit, så kan de innehålla någon form av olja? om så är fallet, så kan det förstöra dina produkter. Olja löser upp sexleksaker och kondomer.
    Är det en produkt i hårdplast så kan du använda vad du vill.

På silikon ska man inte ha silikonglid enligt kemin. Undantaget: är denna: lustjakt.se/details/eros_toy_silicone_glide.  I övrigt kan du ha silikonglid till alla material.
    Vattenbaserat kan du ha till alla produkter.

-Kan man under förvaring behandla med något som får materialet att behålla skicket längre?
    Ja, behandla dina jellyprodukter med silikonglid, så torkar de inte ut och spricker. Utan håller sig mycket längre.

• Tom Araya

Jag efterlyste komplett, vetenskaplig och objektiv fakta i detta ämne och kunde inte finna mer lämpliga instanser att ta fram och presentera sådan än Apoteket (det statliga) och RFSU. Döm om min förvåning och besvikelse över RFSU och deras svar: att de var förhindrade till detta p.g.a. av de leverantörer de har till sin egen försäljning av dylika produkter. Då ska de fan inte ha en spänn från stat eller landsting för sitt arbete med information kring sex och samlevnad. Skrikandes

• Tom Araya
    Lis Alm skrev 2013-03-04 21:03:08 följande:

Vill man ha ett material som man vet att man aldrig kan bli allergisk mot så ska man välja silikon.

Alla mjuka leksaker typ silikon, jelly, cyberskin osv ska du alltid göra rent med rengöringsmedel för sexleksaker.
    Använder du tvål eller handsprit, så kan de innehålla någon form av olja? om så är fallet, så kan det förstöra dina produkter. Olja löser upp sexleksaker och kondomer.
    Är det en produkt i hårdplast så kan du använda vad du vill.

På silikon ska man inte ha silikonglid enligt kemin. Undantaget: är denna: lustjakt.se/details/eros_toy_silicone_glide.  I övrigt kan du ha silikonglid till alla material.
    Vattenbaserat kan du ha till alla produkter.

Ja, behandla dina jellyprodukter med silikonglid, så torkar de inte ut och spricker. Utan håller sig mycket längre.

Ditt svar låter som svaren man får från försäljare...

Är den objektiv och vetenskapligt baserad?

Vad är den industriella beteckningen på materialet som i sexleksakshandeln benämns jelly och cyberskin?

Det här med rengöring och rengöringsmedel tvekar jag på. Vi har ju olika typer av plast och gummi i byttor och köksredskap som diskas med handdiskmedel, skulle det vara skadligt för materialet?

Innehåller inga glidmedel någon form av olja?
  • Anders 386

Många säljare av sexleksaker är jättedåliga på att ge en ordentlig beskrivning av materialet.
    Nåt som jag alltid väljer bort är "Jelly" och PVC, men jag tror det finns många olika varianter som säljarna har dålig koll på. Jelly kan lukta skitäckligt i vissa billiga leksaker. Ibland står det "gummi", men allvarligt talat tror jag inte att gummi (latex) används i sexleksaker längre. Man kallar det gummi bara för att det har liknande egenskaper.
    TPE (Ett slags "syntetiskt" gummi) heter ett material som jag tror är ok och som vi har i en billig dildo som är jättebra. Helt luktfritt.

Mina favoriter utan tvekan är TPE eller silikon. Båda är luktfria, lätta att rengöra och bra glid.

• HasseA
    Lis Alm skrev 2013-03-04 21:03:08 följande:

Jag har länge funderat över detta med "olja". Vad menar man egentligen? Menar man rapsolja, solrosolja, olivolja? Skulle de alla vara så lika så att de löser upp vissa material? Eller avses egentligen olja som i bensin? Som finns i vaselin.

Ja, jag har inget svar. Men att petroleum-baserade produkter, som vaselin, kan lösa upp plaster/gummi eller liknande känns rätt logiskt. Men varför skulle olja från raps/solros/oliv göra det? Så olika växter? Skulle de ha sån gemensam struktur? Jag tvivlar lite faktisk. Jag är rädd för att någon kopplat ihop dessa olika oljor i någon text, och sen sprider det sig till alla andra siter.

Jag har länge tänkt utföra ett test, lägga en kondom (som sägs lösas upp av "olja") i olika oljebad, och se vad som händer. Men jag har inte gjort det än.
  • Anders 386
    HasseA skrev 2015-09-03 14:32:41 följande:
    Jag har länge funderat över detta med "olja". Vad menar man egentligen? Menar man rapsolja, solrosolja, olivolja? Skulle de alla vara så lika så att de löser upp vissa material? Eller avses egentligen olja som i bensin? Som finns i vaselin.

Ja, jag har inget svar. Men att petroleum-baserade produkter, som vaselin, kan lösa upp plaster/gummi eller liknande känns rätt logiskt. Men varför skulle olja från raps/solros/oliv göra det? Så olika växter? Skulle de ha sån gemensam struktur? Jag tvivlar lite faktisk. Jag är rädd för att någon kopplat ihop dessa olika oljor i någon text, och sen sprider det sig till alla andra siter.

Jag har länge tänkt utföra ett test, lägga en kondom (som sägs lösas upp av "olja") i olika oljebad, och se vad som händer. Men jag har inte gjort det än.
    Jag har exakt samma fundering angående "olja". Vi har faktiskt använt kokosolja till både silikon och TPE? - och det skulle verkligen förvåna mig om materialet har påverkats. Iaf har jag svårt att tänka mig att silikon skulle påverkas av en växtolja - det låter väldigt underligt. (Petroleumbaserad olja vet jag inte, den skulle jag i vilket fall som helst inte använda som glidmedel.)
    Jag tror som du att man inte har riktigt koll utan bara fortsätter med samma rekommendationer utan att egentligen ha det vetenskapligt bevisat. Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir det lätt en sanning. ( Som det där att man inte ska bada efter maten eller att det är farligt att äta mättat fett, det är bara myter som baserar sig på antaganden.)
Svar på tråden Sexleksaker - vad/vilket material, glidmedel och rengöring?