Vasektomi (manlig sterilisering) - smak, lukt och konsistens på sperman?
Jag har under några år funderat på sterilisering men har några frågetecken som jag inte hittar svar på.
Kunskaperna i ämnet verkar minst sagt bristfälliga.
Sperma består ju hos en normal, fertil man av spermier och sekret och de kommer båda från två olika håll: prostata och sädesblåsorna.
sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desv%C3%A4tska
Vid sterilisering kapas sädesledarna varpå spermier inte leds fram utan sädesvätskan består då enbart av sekret.
Detta påverkar färg och konsistens till att bli tunnare och mer genomskinlig, ungefär så det kan bli när man ejakulerat ett flertal gånger under en kort tid.
Rimligtvis borde detta även påverka lukt och smak.
Lukt och smak lär även gå att påverka genom kost och andra vanor men frågan är om det främst är spermierna eller sekretet som påverkas eller har det större betydelse var vätskan kommer ifrån (prostatan eller sädesblåsorna)?
Detta är för mig en viktig fråga då oralsex är oerhört viktigt för mig men det har varit likaså hos många av de tjejer/kvinnor jag varit med.
Jag har kollat detta med vården och RFSU men ingen har den kunskap jag eftersöker som svar på mina frågor.
Du som har erfarenheter eller teorier om detta eller har tips om var jag kan hitta/kan söka informationen kan väl skriva något i tråden.