• Tom Araya

Vasektomi (manlig sterilisering) - smak, lukt och konsistens på sperman?

Jag har under några år funderat på sterilisering men har några frågetecken som jag inte hittar svar på.
    Kunskaperna i ämnet verkar minst sagt bristfälliga.

Sperma består ju hos en normal, fertil man av spermier och sekret och de kommer båda från två olika håll: prostata och sädesblåsorna.
    sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desv%C3%A4tska

Vid sterilisering kapas sädesledarna varpå spermier inte leds fram utan sädesvätskan består då enbart av sekret.

Detta påverkar färg och konsistens till att bli tunnare och mer genomskinlig, ungefär så det kan bli när man ejakulerat ett flertal gånger under en kort tid.

Rimligtvis borde detta även påverka lukt och smak.
    Lukt och smak lär även gå att påverka genom kost och andra vanor men frågan är om det främst är spermierna eller sekretet  som påverkas eller har det större betydelse var vätskan kommer ifrån (prostatan eller sädesblåsorna)?

Detta är för mig en viktig fråga då oralsex är oerhört viktigt för mig men det har varit likaså hos många av de tjejer/kvinnor jag varit med.

Jag har kollat detta med vården och RFSU men ingen har den kunskap jag eftersöker som svar på mina frågor.

Du som har erfarenheter eller teorier om detta eller har tips om var jag kan hitta/kan söka informationen kan väl skriva något i tråden.

• Svar på tråden Vasektomi (manlig sterilisering) - smak, lukt och konsistens på sperman?
  • linjes

Vart ingen skillnad när min fd man steriliserade sig på varken smak lukt el konsistens

• Tom Araya
    linjes skrev 2013-02-28 06:23:59 följande:
    Vart ingen skillnad när min fd man steriliserade sig på varken smak lukt el konsistens
    Det låter osannolikt då sekretet är genomskinligt och gulaktigt medan det är spermierna som ger tjockare konsistens och det vitare/mjölkaktigare utseendet.
  • linjes
    Tom Araya skrev 2013-02-28 06:28:36 följande:
    Det låter osannolikt då sekretet är genomskinligt och gulaktigt medan det är spermierna som ger tjockare konsistens och det vitare/mjölkaktigare utseendet.

Då får du tro det men så var det iaf,det är självklart olika för alla.
  • Anonym (Intresserad)

Min man funderar också på detta så hade varit kul att höra om fler erfarenheter.

• Tom Araya
    linjes skrev 2013-02-28 06:34:02 följande:

Då får du tro det men så var det iaf,det är självklart olika för alla.
    Jag märker ju själv skillnaden på färg och konsistens beroende på om jag ejakulerat flera gånger under ett dygn eller om det gått några dagar sedan senast.

Lukt och smak kan jag dock inte uttala mig om utan kan i högre grad tro dig på orden om du nu har erfarenhet av det.
    I sådant fall borde det vara så att sekretet i sig har störst betydelse för smak och lukt medan spermierna i så fall är mer neutrala.
  • Simon 681

Spekulation:  Sekretet borde rimligtvis ha mest betydelse för smak och lukt. Lite som relationen mellan pastabitarna och minestronesoppan eller köttbitarna i grytan. Smaken skall enligt uppgift även ändras om man dricker massor med ananasjuice och det borde rimligtvis vara så att molekyler från något smakämne hamnar i och blandas med sekretet, snarare än att de fastnar på spermierna. Slutligen är massan av spermierna endast någon procent av den totala satsen, så om inte spermierna i sig smakar skitstarkt så är det rimliga antagandet att lukten kommer från resten av satsen.

Ett experimet du kan göra hemma kan ju vara att lukta på en utspädd sats (fjärde runken) och jämföra med en likadan efter ett kopiöst intag av ananasjuice. För att vara riktigt säker borde du i forskningen namn, som de säger "Get high on your on supply"  

• Justus

Nej, jag har inte heller fått nån reaktion på att det skulle smaka annorlunda. Det verkar som att kosten har betydligt mer betydelse för smak och lukt.

• Anonym

Spermierna utgör en så liten del av ejakulatet att deras frånvaro knappt märks. Den enda reaktionen jag fått är att sperman möjligen är mindre klibbig.

• Anonym (frugan)

Ingen skillnad alls.

• Anonym (en fru till)

Nej,ingen skillnad alls på vare sig mängd, konsistens, utseende, smak eller lukt.
    Det finns ju "natursterila" män också, men det är heller inget som syns på sperman. Spermierna finns ju bara på mikronivå.

• Tom Araya
    Anonym (en fru till) skrev 2013-02-28 10:25:43 följande:
    Nej,ingen skillnad alls på vare sig mängd, konsistens, utseende, smak eller lukt.
    Det finns ju "natursterila" män också, men det är heller inget som syns på sperman. Spermierna finns ju bara på mikronivå.
    Men det syns ju hur sperman tunnas ut om man kommer flera gånger under ett dygn.
    Det borde väl ha med sammansättningen att göra!?
  • HasseA
    Tom Araya skrev 2013-02-28 10:36:25 följande:
    Men det syns ju hur sperman tunnas ut om man kommer flera gånger under ett dygn.
    Det borde väl ha med sammansättningen att göra!?
    Det kan väl lika gärna ha med tillverkningen av nytt sekret att göra, som tillverkningen av nya spermier?

Jag fick förklarat för mig att mängden spermier är så liten, knappt nån procent, att det inte blir någon som helst skillnad. Och det är min erfarenhet också. Skillnaden mellan spruten beror på hur tätt det är mellan dem, inte på spermier eller ej. Likadant nu som före operationen.

Inte ens 1 % av ett rätt starkt färgningsmedel lär förändra färgen på tex vatten speciellt mycket. Inte heller 1% av nåt med helt annan konsistens.

För övrigt var operationen enkel, och det är otroligt skönt att ha det gjort, att inte behöva lita på - eller använda -andra preventivmedel, alla med sina olika dåliga sidor. 
  • Bagarn01

Tjenare Chefen. ;)
    Jag gjorde ju min operation för 1 1/2 vecka sedan, å jag har inte märkt nån skillnad. Möjligtvis att det blivit lite mer "sticky". Kan dock bero på att man inte fick komma 1:a veckan, ( vilket va jää ligt svårt att hålla sej ifrån, när man e beroende av vår älskade bildtråd) så det lagrats upp i prostatan.
    Smaken kan jag dock inte hjälpa dej med ;)

• HannaS86

Jag har haft sex med några som är steriliserade och har inte märkt någon skillnad på färg, smak, lukt eller utseende jämfört med "normalt" (men kan inte jämföra med tidigare då jag enbart träffat dem efter de steriliserat sig). Diskuterade det nyligen med ett kk som är steriliserad sedan några år och han sa att det inte är någon skillnad alls jämfört med innan.

• Tom Araya

Tack för alla inlägg. Jag börjar mer och mer tro på att det inte spelar någon roll, vilket får det att mer luta åt sterilisering nu.

Men fortsätt gärna skriva.

• MrC
    Tom Araya skrev 2013-02-28 17:44:49 följande:
    Tack för alla inlägg. Jag börjar mer och mer tro på att det inte spelar någon roll, vilket får det att mer luta åt sterilisering nu.

Men fortsätt gärna skriva.
    Nu har det gått nästan ett år. Hur gick det då?
    -Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
Svar på tråden Vasektomi (manlig sterilisering) - smak, lukt och konsistens på sperman?