Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!

simplaste kalla såsen gör du på 

2 dl creme fraiche

thai sweet chilisås  enligt tycke o smak

blanda ihop  - servera!  passar till precis allt  - från sallader , fisk, kyckling, köttbullar, varmkorven eller varför inte på en macka med lite skinka?

Knäck ett ägg i dom stuvade makaronerna så får du en enkel smaksensation och en mer krämig konsistens.

När jag bakar mjuka kakor typ sockerkaka, kladdkaka osv så  använder jag riktigt hårt smör att smöra med och så mjölar jag bakformen. Vanligt vetemjöl eller kakao beroende på kaka.  Blir gott och du slipper den hårda tråkiga ytan som kan bli av skorpsmulor. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

till efterrättspajer brukar jag ha muscovadosocker i pajdegen, blir en god kolaaktig smak och pajbottnen får en knäckig konsistens. 

• Nyfiken gul

mitt egentligen ganska självklara tips får väldigt många matgäster att brista ut i ett "åh gott "  eller ett förvånat "jaha!" 

tipset?

Använd äkta vara i maten du lagar!

Riktigt smör, riktig grädde, full fet creme fraiche, standardmjölk .

det ÄR tydlig  skillnad på konsistens och smak i slutresultatet.

Var inte så rädda för att reda av en sås med riktig grädde och var inte rädd för att baka med riktigt smör osv. 

Nej du behöver inte koka en kycklingfile i 2 liter grädde - men en matsked grädde i såsen gör stor skillnad. 

• Nyfiken gul

Piffa till en tråkig sallad med att grovhacka ner skivad saltgurka eller smörgåsgurka.  

Funkar även bra i en matsallad som tex pastasallad.  Gott, knaprigt och lite annorlunda. 

Svar på tråden Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!