• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • sverker11

Nu vet jag inte om denna varit upp i tråden: tinypic.com/view.php&s=5
    Det är en tårta som heter negerhuvud som tydligen är hämtad från någon äldre kokbok. Jag undrar om den skulle bli rumsren ens om man döpte om den till chokladhuvud.

• LunaLunatic
    sverker11 skrev 2013-05-26 22:13:00 följande:
    Nu vet jag inte om denna varit upp i tråden: tinypic.com/view.php?pic=21cweuw&s=5
    Det är en tårta som heter negerhuvud som tydligen är hämtad från någon äldre kokbok. Jag undrar om den skulle bli rumsren ens om man döpte om den till chokladhuvud.
    Den var creepy.

Dock grymt sugen på choklad/negerbollar nu. Synd att jag saknar kakao, smör och socker... 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Mariana 580

Vitlök då?? ska vi ändra det ordet??? "jävla viting" är ju lika illa.

Visst, det är en oändlig debatt om den jädra bollen, men den är ju god - använd i alla positiva samanhang... vad är problemet?

Jag säger väl chokladboll - då jag inte orkar med allt trassel med de som är så lättstötta. Finns större och allvarligare problem, som inte ens får hälften så mycket uppmärksamhet som denna otroligt populära godask...

Men om vi skall leka denna leken : ordet "blivit" är extremt rasistisk och bör inte få användas mer! - lycka till me det!

• Velouria
    Mariana 580 skrev 2013-05-27 11:26:12 följande:
    Vitlök då?? ska vi ändra det ordet??? "jävla viting" är ju lika illa.

Visst, det är en oändlig debatt om den jädra bollen, men den är ju god - använd i alla positiva samanhang... vad är problemet?

Jag säger väl chokladboll - då jag inte orkar med allt trassel med de som är så lättstötta. Finns större och allvarligare problem, som inte ens får hälften så mycket uppmärksamhet som denna otroligt populära godask...

Men om vi skall leka denna leken : ordet "blivit" är extremt rasistisk och bör inte få användas mer! - lycka till me det!
    "Jävla viting" är ju inte så fint, nej. Men "vitlök" är inte jämförbart med "negerboll". Ordet "vit" i vitlök syftar inte på något folk eller hudfärg, medan "neger" gör det.
    Fus Ro Dah
  • Mariana 580
    Velouria skrev 2013-05-27 12:01:28 följande:
    "Jävla viting" är ju inte så fint, nej. Men "vitlök" är inte jämförbart med "negerboll". Ordet "vit" i vitlök syftar inte på något folk eller hudfärg, medan "neger" gör det.
    Jo, jag drog det till det yttersta... men pepparkaksgubbar å stjärngossar e fan inte riktat mot någon etnicitet... Men de försöks tas bort.

Varför lägga sådan energi på en godsaks gamla namn??? Inte en kokbok (så vitt jag vet) använder det namnet sedan flertalet år tillbaka.
    Vad man i hem å hushåll kallar det är ju aldrig rasistiskt riktat... Folk som vägrar äta en chokladboll pga. sitt gamla nam - är däremot rasistiska många gånger....
    Samma som i diverse hundratals rap-videos inte är riktat illa... men i en rap-video har de en "normaliserande" faktor... vad är skillnaden???
    Att man är av en annan hudfärg än mörk och använder ordet - är ju i sin tur "rasistiskt".

Finländare kallas - Finnar
    Svenskar kallas Svenne
    Norrmän kallas - norrbaggar.
    osv. osv.
    Jag kan nog sätta mitt liv på spel att det finns flertalet "Hat ord" kopplade till just vår hudfärg, samma med andra etniciteter...
    Men inget är så "hatiskt" som en n*gerboll...

Folk kallar vänner och flickvänner för horor - CP:n och andra namn - som en kärleksförklaring....

Är det ingen som har tänkt på att det är inte orden som har betydelse - utan tanken och meningen - bakom den som säger det som innehar betydelsen???

Jag kan säga "lilla gumman" till dig nu... och du skulle bli tokig.. men det är inte ett skällsord...
  • Juronjaure

Kan inte fatta att den här diskussionen fortsätter. Hur svårt kan det vara att byta namn på en bakelse när bakelsens namn inte anses vara PK längre? Världen förändras!!!

Håll ni kvar vid negerbollen om ni vill, och gå i träskor och skicka snigelpost istället för mail. Men negerbollen kommer vara borta när vår generation dör ut, tro mig!

• oOOo  oOOo
    Juronjaure skrev 2013-05-27 14:50:54 följande:
     Men negerbollen kommer vara borta när vår generation dör ut, tro mig!
    Förmodligen, speciellt om de inför fett och kolhydratskatt. Ingen kommer ha råd med skiten.
  • Plopps80

Men jag avskyr pk får man säga negerboll då? Vägrar säga snippa och hen och beblandar mig inte med pk människor.

• Juronjaure
    Plopps80 skrev 2013-05-27 15:39:07 följande:
    Men jag avskyr pk får man säga negerboll då? Vägrar säga snippa och hen och beblandar mig inte med pk människor.
    Det är klart att du FÅR säga det, men var beredd på att folk kan bli förbannade. Du får säga vad du vill, yttrandefrihet...
  • shelbyeleanore

Har alltid hetat Negerboll för mig, dock är jag lite försiktig med att ta upp det bland folk där människor kan ta åt sig.
    Oavsett vad man tycker att det heter så lär man kunna behärska sig och respektera andra.
    Så bland folk som kan ta åt sig heter den Chokladboll :) 

Svar på tråden Negerboll..