Velouria skrev 2013-05-27 12:01:28 följande:
"Jävla viting" är ju inte så fint, nej. Men "vitlök" är inte jämförbart med "negerboll". Ordet "vit" i vitlök syftar inte på något folk eller hudfärg, medan "neger" gör det.
Jo, jag drog det till det yttersta... men pepparkaksgubbar å stjärngossar e fan inte riktat mot någon etnicitet... Men de försöks tas bort.
Varför lägga sådan energi på en godsaks gamla namn??? Inte en kokbok (så vitt jag vet) använder det namnet sedan flertalet år tillbaka.
Vad man i hem å hushåll kallar det är ju aldrig rasistiskt riktat... Folk som vägrar äta en chokladboll pga. sitt gamla nam - är däremot rasistiska många gånger....
Samma som i diverse hundratals rap-videos inte är riktat illa... men i en rap-video har de en "normaliserande" faktor... vad är skillnaden???
Att man är av en annan hudfärg än mörk och använder ordet - är ju i sin tur "rasistiskt".
Finländare kallas - Finnar
Svenskar kallas Svenne
Norrmän kallas - norrbaggar.
osv. osv.
Jag kan nog sätta mitt liv på spel att det finns flertalet "Hat ord" kopplade till just vår hudfärg, samma med andra etniciteter...
Men inget är så "hatiskt" som en n*gerboll...
Folk kallar vänner och flickvänner för horor - CP:n och andra namn - som en kärleksförklaring....
Är det ingen som har tänkt på att det är inte orden som har betydelse - utan tanken och meningen - bakom den som säger det som innehar betydelsen???
Jag kan säga "lilla gumman" till dig nu... och du skulle bli tokig.. men det är inte ett skällsord...