• Anonym (Gravid v. 26)

Graviditetspenning?

Jag undrar vilka "krav" som måste uppfyllas för att beviljas graviditetspenning. Vad är tillräckligt fysiskt ansträngande (måste det ex innebära tunga lyft etc?)

Jag jobbar som säljare, 75%. Kan till stor del undvika tunga lyft och har väldigt hjälpsamma och förstående arbetskamrater. Dock blir det långa dagar då jag står och går väldigt mycket, vilket redan börjar kännas av i v. 26. Det blir endast korta stunder som jag har möjlighet att sitta ner och vila (dvs 2 gånger om dagen, under lunch och en kort rast på eftermiddagen). Det är även väldigt stressigt till och från och jag får hemskt mycket sammandragningar när det är som värst. Har även en hel del problem med foglossning redan nu.

Jag tänker arbeta så länge det bara går, men undrar alltså om det är någon mening alls att jag ansöker om graviditetspenning eller om jag måste ta av mina FP-dagar alternativt sjukskrivas om det blir värre.  

• Svar på tråden Graviditetspenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Man kan alltid göra en ansökan, det är en handläggare som bedömer om graviditetspenningen godkänns.
    Får man avslag så kan man ansöka om föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning.

Sänder en länk där man kan läsa mer om graviditetspenning, det står även en del på beskrivningen till ansökan om graviditetspenning www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Försäkringskassan

Hej,

Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels graviditetspenning.