• Anonym (Gravid v. 26)

Graviditetspenning?

Jag undrar vilka "krav" som måste uppfyllas för att beviljas graviditetspenning. Vad är tillräckligt fysiskt ansträngande (måste det ex innebära tunga lyft etc?)

Jag jobbar som säljare, 75%. Kan till stor del undvika tunga lyft och har väldigt hjälpsamma och förstående arbetskamrater. Dock blir det långa dagar då jag står och går väldigt mycket, vilket redan börjar kännas av i v. 26. Det blir endast korta stunder som jag har möjlighet att sitta ner och vila (dvs 2 gånger om dagen, under lunch och en kort rast på eftermiddagen). Det är även väldigt stressigt till och från och jag får hemskt mycket sammandragningar när det är som värst. Har även en hel del problem med foglossning redan nu.

Jag tänker arbeta så länge det bara går, men undrar alltså om det är någon mening alls att jag ansöker om graviditetspenning eller om jag måste ta av mina FP-dagar alternativt sjukskrivas om det blir värre.  

• Svar på tråden Graviditetspenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Man kan alltid göra en ansökan, det är en handläggare som bedömer om graviditetspenningen godkänns.
    Får man avslag så kan man ansöka om föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning.

Sänder en länk där man kan läsa mer om graviditetspenning, det står även en del på beskrivningen till ansökan om graviditetspenning www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Försäkringskassan

Hej,

Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels graviditetspenning.

Du kan bara få graviditetspenning om inte din arbetsgivare kan omplacera dig till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete. Det första du måste göra är alltså att minst en månad i förväg anmäla till din arbetsgivare att du vill bli omplacerad på grund av att du är gravid.

På följande länk hittar du information om graviditetspenning, på sidan finns även de blanketter som du behöver.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Jag kan inte svara på om du kommer få graviditetspenning eller inte, det är en bedömning som handläggande kontor kommer att göra.

Hälsningar

Jane, handläggare

• Anonym (Gravid v. 26)

Men vad anses med "fysiskt ansträngande" ? Stress påverkar ju mig fysiskt just nu, och även det faktum att jag måste stå och gå mycket under arbetsdagen vilket blir väldigt jobbigt för rygg och höfter med tiden.

Alla är vi ju olika och jag förstår att en bedömning behöver göras för varje enskild individ. Har läst en hel del på hemsidan men tycker inte att det framgår riktigt vad som anses vara definitionen av just "fysiskt ansträngande". 

• Försäkringskassan

Hej igen, 

När du ansöker om graviditetspenning så är det viktigt att du beskriver hela din arbetsdag väldigt tydligt och hur dina arbetsuppgifter påverkar dig och din graviditet.
    Vad som menas med fysiskt ansträngande är i regel som vi skrivit i tidigare svar till exempel tunga lyft, många lyft, riskfulla arbetsuppgifter med mera.
    Det är svårt att säga exakt vad det kan vara, det är en bedömning som görs av handläggare när du skickat in din ansökan och dina egna ord har stor betydelse för det är de vi utgår ifrån i bedömningen bland annat.

För att få med så mycket som möjligt kan man skriva ett separat papper med beskrivning och skicka med som bilaga.

Hälsningar
    Petra, handläggare 

Svar på tråden Graviditetspenning?