Brant slänt i norrläge - skogsträdgård
Hej!
Vi flyttade till hus för två år sedan. Trädgården var då milt sagt lämnad lite åt sitt öde... Den första sommaren bodde vi in oss, såg lite hur trädgården tedde sig och vad som fanns var olika årstider och så.
Förra sommaren började vi ta tag i de rabatter som fanns närmast huset, vi anlade lite nytt, tog bort en del gammalt och har fått det lite mer strukturerat. Jag har också gjort en plan för de eftersatta buskar som behöver lite omvårdnad de närmsta åren.
I utkanterna av trädgården har vi en brant slänt, ca 20 m bred och 5 m hög. Den är så pass brant att det precis går att ta sig ned i den utan att sätta sig på baken (ca 45°). Nedanför finns en platå med ett par ekar, en del sly och några enar. I övrigt omges det av tallar och ett par mindre granar. Platån är täckt av blåbärsris. Den här platån vill jag kunna ha nytta av! Den övergår sedan i en tät skogsslänt.
Den delen av slänten jag syftar på är dock fri från blåbärsris och träd, där är det högre gräs och rönnsly som växer. Och här skulle jag vilja göra något. Slänten ligger som sagt i norrläge och får bara sparsamt med sol under kvällstimmarna.
Så, jag skulle vilja ha lite tips på lösningar eller roliga idéer för slänten. Lösningar för hur man kan göra det lättare att ta sig ned för den? Kan det gå att plantera något i slänten eller måste det ske terrassering för sådant? Finns det andra roliga saker för att göra den till ett spännande inslag?