• sötmysan

ont i ljumske/blygdben. någon som vet?

hej, tänkte höra om någon har någon aning vad jag råkat ut för.

har haft ont i vänster ljumske lite nu och då efter att jag fick barn för 2,5år sedan,   inget ihållande så jag har inte tänkt så mycket på det. men i julas förändrades smärtan. den kom dagligen, men den va inte ihållande. började öckså stråla ner i benet. för ca 4 veckor sedan blev värken konstant. dygnet runt. fick så ont för två veckor sedan att jag va in på jouren och där visade det på urinvägsinfektion utan andra symtom. men värken fanns kvar efter avslutad penicillin kur. har lämnat nytt urinprov som har skickats iväg på labbtest som jag nu väntar på svar från.

min känsla är att det är en djup smärta i typ bäckenet.  från vänster ljumske, hela vägen runt till baksida lår. strålar ner i vänster ben så att benet domnar och strålar även över blygdbenet mot höger ljumske. värken i blygdbenet har ökat markant sista dagarna.  värken är konstant. spelar ingen roll vad jag gör. känner inte heller någon extra smärta när jag trycker någon stans....

hoppas någon har någon ide...  

• Svar på tråden ont i ljumske/blygdben. någon som vet?
  • tröttochförvirrad

har också ont i bäckenet och blygdbenet utan att veta vad det är. och i ljumskarna och allt emellan dom, strålar ner i benen.. Mest innanför vänster ljumske. Mitt urinprov visade dock inget

gör det ont på samma sätt hela tiden eller ändras det när du rör dig eller så? om det hugger, molar etc.

skulle vara intressant och veta vad som kan orsaka smärta i bäckenet och just blygdbenet (förutom graviditet)

har iaf läst att endometrios kan ge spänningar i bäckenet som ett band runt...

• Dr Mupp

Kan vara kvarvarande foglossning. En smäll eller liknande kan få bäcknet att bli lite snett och då kan smärtan bli värre. Ta kontakt med en sjukgymnast så de får känna igenom och ge övningar.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sötmysan

hej trött och förvirrad. det låter precis som mitt. jag har en molande värk. det gör inte ondare för att jag rör på mig och så. men det gör mindre ont när jag vaknar på morgonen. efter ett arbets pass med mycket stå och gå gör det fruktansvärt ont...

upplever att det blir värre och värre för varje dag  :(

• tröttochförvirrad

Fick veta nu att jag har endometrioshärdar på ligamenten i bäckenet. Mitt blir värre när jag rör på mig, är värst på kvällen och lindrigast efter att jag vilat.

Hoppas det inte är det du har.

För nåt år sedan när mitt bäcken var instabilt och blev sjukt snett så hjälpte pilates otroligt mycket. Gick en kurs och fick bra vägledning av instruktören så att kroppen själv stabiliserade bäckenet efter bara typ 3 tillfällen, och efter det gick jag även till massör för att mjuka upp musklerna runt bäckenet och sen till naprapat och fick bra stretchövningar för att motverka fortsatt obalans i dessa muskler. Det hjälpte.

Sökte först hjälp hos sjukgymnast och fick övningar som liknade pilatesövningarna mycket men dessa gjorde det bara värre faktiskt så jag fick sluta med sjukgymnastiken. Min sjukgymnast sa också att det var något mer som var fel i min kropp än "bara lite rygg och ledproblem" så hon vågade inte fortsätta behandlingen innan jag fått svar på vad det var. Och det har tagit ca 1,5 år att bli tagen på allvar och få en ordentlig undersökning.

Iaf, känns som det är dags för massage och pilates igen för min del.

Du kanske ska ringa gynakuten som jag gjorde och kräva undersökning och ett ultraljud om ingen hittar något annat? Kanske är en inflammation i bäckenligamenten eller liknande.

• sötmysan

har varit både hos min läkare och sjukgymnast. ingen hittar något. har tid hos gyn på torsdag. men har gjort en undersökning hos barnmorskan och hon hittade inget konstigt iaf. hur hittades din endometrios? syns det med ultraljud? i så fall ska jag be om det.

men har man inte enorma menssmärtor med endometrios? tycker det står det överallt jag läser på nätet. visst hade jag hemsk värk i tonåren men det försvann helt efter att jag fått barn. 

• tröttochförvirrad
    sötmysan skrev 2013-03-17 10:53:42 följande:
    har varit både hos min läkare och sjukgymnast. ingen hittar något. har tid hos gyn på torsdag. men har gjort en undersökning hos barnmorskan och hon hittade inget konstigt iaf. hur hittades din endometrios? syns det med ultraljud? i så fall ska jag be om det.

men har man inte enorma menssmärtor med endometrios? tycker det står det överallt jag läser på nätet. visst hade jag hemsk värk i tonåren men det försvann helt efter att jag fått barn. 
    Mitt syntes på ultraljud, fast jag ska göra en titthålsoperation för att säkerställa diagnosen. Ja, det vanligaste är nog att man har hemsk mensvärk, jag har det t.ex. Men jag tror att man kan ha endometrios utan att ha så tydliga symptom också.

Annars har jag läst att dysmenoré ger riktigt kraftig mensvärk men det går över efter att man fått barn.

Det kanske inte är endometrios du har, utan kanske någon inflammation eller liknande, eller som någon sa att bäckenet blivit lite snett och kanske behöver rättas till.

Men jag tycker du ska ringa gynakuten och kräva ultraljud. Det gjorde jag.
  • MajaP09

Hej sötmysan! Jag undrar om du har fått veta vad det var smärtan berodde på. Jag känner igen det du beskrivit och har ingen aning om vad det kan vara! Är på utredning hos läkare. Hoppas allt är bra nu med dig!

1
Svar på tråden ont i ljumske/blygdben. någon som vet?