• Dextrosol

Pappa super ihjäl sig

Min pappa har varit "finalkoholist" hela sitt vuxna liv. Framgångsrik direktör med stor karisma och många beundrare (inkl jag själv). Sedan pension för några år sedan har det eskalerat och han kommer nu att dö om han inte slutar. Levern pallar inte mer. Han höll upp i sju månader men dricker nu mer än någonsin. Att prata med honom är lönlöst. Han har förstört tre äktenskap eftersom spriten är hans största kärlek.

Han är bara 67 år och kommer inte att leva om ett år om han inte slutar. Han lever ensam på sin stora gård med tre hundar (som han allt mindre klarar att sköta pga två dåliga knän och spriten). Han ramlar nästan varje vecka för att den stora hunden drar omkull honom och kan då inte komma upp igen (har två titanknän som inte funkar så bra) och får ligga där tills han har tur och någon av hans tre grannar i byn råkar komma förbi. Ett under att han inte frusit ihjäl i vinter. 

Jag vill nu kontakta socialtjänsten och be om en utredning och ett eventuellt LVM-ingripande men min bror tycker det kränker pappas integritet och är rädd att han säger upp kontakten med oss. Jag tycker att jag hellre har en pappa som lever och inte pratar med mig än en död som aldrig mer kan prata. Han blev också av med körkortet för rattfylla förra året och jag tror han fortsätter köra full och tänker att jag kommer krossas av skuld om han kör ihjäl någon för att jag inte agerar. Min bror tycker jag är hemsk som ska låta pappa bli "strandad" i skogen utan körkort.

Slutligen känner jag att jag kommer att kvävas av skuldkänslor om pappa snart dör och jag inte gjort allt jag kan för att han ska få leva och få den hjälp han behöver.

Jag borde kanske berätta för pappa vad jag tänker göra och ge honom chansen att söka vård själv? Eller i alla fall skriva ett brev där jag kan förklara att det är kärlek och omsorg som ligger bakom beslutet. När vi pratar om detta blir han bara arg och vägrar lyssna.    

Jag känner mig så ledsen och förvirrad. 

• Svar på tråden Pappa super ihjäl sig
  • Anonym (lider)

Jag lider mest med hundarna

• Trailer trash TT

Jag tycker du ska göra vad du kan men inte ta på dig för mycket ansvar....Han kommer bara sluta supa om han vill men han kan få hjälp till att komma till den tanken..Behandlingshem är en bra början..Han kommer säkert vara förbannad på dig i början men det kommer gå över..Gå efter din känsla

• Anonym (lider)
    erikalinnéa skrev 2013-03-01 11:03:00 följande:
    Okej....? Hur f-n kan du lida mest med hundarna?

Inga problem använd ditt unda förnuft...o sluta svär
  • Anonym (Wildrat)

Jag tycker du ska gå efter ditt samvete och försöka få hjälp. Håller också med om att en arg pappa är bättre än en död pappa...

• Anonym (ledsen)

lider oxå med hundarna!!

• Anonym (Anhörig)

Om ni lyckas få till en LVM. Kör på det! Då vet du iaf att du gjort ditt.

Du ska inte ha några som helst skuldkänslor för någon. Din pappas supande är inte ditt ansvar. Ingenting någon annan gör är ditt ansvar. Du kan aldrig få någon att sluta missbruka.

Gå på ett alanon-möte och möt andra människor som är eller har varit i samma sits som du. Du är garanterat inte ensam om att ha levt med missbruk i familjen.

• Philippa

Ring vuxenstöd på socialtjänsten och gör en anmälan... sedan är det upp till din pappa om han vill ha hjälp.

• Fantasilös

Varför lider ni med hundarna? Han bodde väl på en gård och gick ju ut med dom så dom har väl inte brist på motion? Bara för att han super betyder det inte att han inte kan ta hand om dom eller att han är elak mot dom:s

• Anonym (lider)
    Fantasilös skrev 2013-03-01 11:23:47 följande:
    Varför lider ni med hundarna? Han bodde väl på en gård och gick ju ut med dom så dom har väl inte brist på motion? Bara för att han super betyder det inte att han inte kan ta hand om dom eller att han är elak mot dom:s

Han lever ensam på sin stora gård med tre hundar (som han allt mindre klarar att sköta pga två dåliga knän och spriten).
Svar på tråden Pappa super ihjäl sig