Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

Att ta fortsterbarn

Jag får ont i magen av sådana här trådar. De dyker ju upp ibland här, de som vill bli familjehem av olika anledningar. Antingen för att de inte har lust att jobba och tycker det verkar vara en bra inkomstkälla, för att "små barn är så söta" eller tom för att de själva blivit fråntagna vårdnaden av sina egna barn! Jo, det sista finns det en tråd om här på FL. Man tar sig för pannan.

Jag som har närstående som vuxit upp i (som det hette då) fosterhem, och som även i två fall blivit tillerkända ersättning från staten för sina upplevelser, vet hur detta kan prägla livet och ställa till ett helvete för barnen.

Det är inga leksaker vi pratar om! Inte heller några husdjur.

Jag kommer aldrig att förstå hur man tänker när man tror att "fosterbarn" är något man kan och får "skaffa" för att det passar en själv.  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-03-01 14:00:35 följande:

Kan hålla med om att det verkar vara många som inte har de rätta förutsättningarna ...... Men klart det måste matchas med familjen de skall bo med något annat vore ju orimligt både för bar och familjen ?
    Absolut, det är väl självklart. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:21:55 följande:
    Du kanske behöver svepa med ögonen över TS en extra gång?

Du kanske ser att där förekommer ord som trygghet, må bra och ta hand om.
    Jaha? Vad säger det om Ts förmåga att ge just det? Inget. Vad säger det om hur Ts barn har det? Inget, det är knappast deras egna ord.

Jag säger inte att hon _inte_ har förmåga att ge trygghet och ta hand om barn och få dem att må bra, men det finns heller inget som garanterar detta.

Jag vänder mig emot (liksom fler i tråden) sättet att skriva på. Dessutom påtalar jag något som verkar vara väldigt vanligt i dessa sammanhang, nämligen att många tror att dessa barn är något man kan "skaffa" för sin egen skull, för att det är mysigt eller för ekonomisk vinning. Vilket är rätt gräsligt. Tycker jag.
Svar på tråden Att ta fortsterbarn