Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Att ta fortsterbarn

Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 11:50:04 följande:
    Pga orden 6, 7, 8 och 9 i din trådstart så tycker jag du inte ska ta dig an fosterbarn.
    Fosterbarn kan vara barn med multiproblem t ex knark, självskada, anorexi etc. Eller multidiagnoser.
    De måste ha jagstarka människor omkring sig med rejält kontaktnät.

Det låter som att ni borde skaffa en katt istället, på sin höjd.
    Du vet att de flesta någon gång drabas av psykisk ohälsa och att det kan yttra sig på på många olika sätt. Jag ska hjälpa dig att bredda dina kunskaper lite trots att du egentligen inte förtjänar det p.g.a orden 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13 i din sista mening.

Psykiska problem kan tex omfatta generell ångest. Något som överhuvudtaget inte behöver straffa någon mer än den drabbade.
    Psykiska problem kan också vara så omfattande att man inte klarar av att ta hand om sig själv, men i sådana fall så tror jag knappast att man vill ta sig an ett fosterbarn.
  • Anonym (H)
    KimPossible skrev 2013-03-01 13:54:09 följande:
    Jag får ont i magen av sådana här trådar. De dyker ju upp ibland här, de som vill bli familjehem av olika anledningar. Antingen för att de inte har lust att jobba och tycker det verkar vara en bra inkomstkälla, för att "små barn är så söta" eller tom för att de själva blivit fråntagna vårdnaden av sina egna barn! Jo, det sista finns det en tråd om här på FL. Man tar sig för pannan.

Jag som har närstående som vuxit upp i (som det hette då) fosterhem, och som även i två fall blivit tillerkända ersättning från staten för sina upplevelser, vet hur detta kan prägla livet och ställa till ett helvete för barnen.

Det är inga leksaker vi pratar om! Inte heller några husdjur.

Jag kommer aldrig att förstå hur man tänker när man tror att "fosterbarn" är något man kan och får "skaffa" för att det passar en själv.  
    Du kanske behöver svepa med ögonen över TS en extra gång?

Du kanske ser att där förekommer ord som trygghet, må bra och ta hand om.
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-01 14:21:27 följande:
    Så om någon har det så märks det inte alls menar du? Det påverkar ingen annan än personen själv och den kan leva ett helt vanligt liv?
    Det är få förunnat att vara och leva fläckfria liv. Det krävs självinsikt för att förstå en sådan sak.
  • Anonym (H)
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 14:34:28 följande:
    Anonym (H) kan det kanske vara så att jag bara är lite bättre att läsa mellan raderna än du är och att jag därmed förstår att problemet sträcker sig vida förbi vanlig ångest? Nu ska vi inte grotta ner oss i detta. Men att säga att jag inte har förståelse eller respekt för folk med depressioner är helt fel ute. Jag har minst två bekanta som drabbats och som jag försökt vara stödperson/vän åt så pass mycket som jag själv orkat. Samt att jag själv varit "under isen" själv under en jobbig period av mitt liv.
    Så du har utläst ur TS att det rör sig om depression?

Eftersom du inte känner mig så kan du ej heller veta vad du är bättre eller sämre på än mig så lägg ned sådant spåneri tack.

• Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-01 14:39:57 följande:
    Så man saknar självinsikt om man har psykisk ohälsa??
    Vart fick du det ifrån?

• Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-01 22:11:17 följande:
    Så sant - det är inte mysigt att ta hand om ett barn. Det är ett arbete.

Jag jobbar för att tjäna pengar. Uppfostra, ge kärlek och trygghet gör jag gratis..
  • Anonym (H)
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 16:53:53 följande:
    Personen misstolkade mig nåt så in i helvete. Vad jag försökte säga något mellan raderna var att det antagligen INTE handlade om en simpel ångest eller en vanlig depression här, utan antagligen något av allvarligare art.
    Nej det gjorde du inte, du uppmanade TS att skaffa en katt istället.

Du vet inte vad TS lider av och innan du skaffat dig mer information så kanske du ska välja dina ord lite bättre.
  • Anonym (H)
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 09:39:41 följande:
    Och om du måste vara hemma med barnet. Vad gör du då? Tar du hand om det gratis då? Vad ska ni leva på?
    Om man har ett arbete där man tjänat pengar så brukar man oftast vabba om barnet blir sjukt.

Vi har ett ganska bra socialt skyddsnät i Sverige, du förstår, det är så fiffigt uppbyggt att ibland så har man nytta av de där ca 30% man betalar i skatt.

• Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-02 09:57:40 följande:

Ibland jobbar jag gratis, för att jag vill, för att det känns värdefullt.
    För att det ger något annat, pengar är inte allt.  
    Klart man kan jobba gratis om man känner för det, det förringar dock ej det faktum att kärlek och omvårdnad till sina barn är gratis.
    Jag skulle vilja säga att man kan göra en insatts för sina eller andras barn, men att kalla dem för arbeten, nej.

Det är klart att man kan behöva ekonomisk kompensation om man tar sig an ett barn med särskilda behov och ibland kan det vara på sin plats att kalla det arbete så som när man måste ta sig an uppgifter kring ett barn som ligger utanför ramarna för vad som gäller generellt men vad jag talar om är att man inte behöver gå till arbetsförmedlingen för att skaffa barn, barn kommer av naturliga aktiviteter och är en del av livet.

• Anonym (H)
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 12:39:57 följande:
    Jag vet verkigen vad jag talar om då jag har haft jourhemsbarn i många år. Vet exakt hur det fungerar. Ett mindre barn som kommer från t ex en familj där föräldrarna har knarkat. Där 2-åringen inte ens kan gå och ännu mindre prata kan man inte lämna på dagis.

Detta placerade barn behöver en vuxen som hela tiden bär på henne/honom. Kanske i 1-2 års tid innan barnet börjar på förskola. Detta var bara ett exempel. 

Du kanske menar att denna jourhemsmamma ska ta tjänstledigt och leva på luft? 
    Men jag vet egentligen inte vad du är ute efter? Om du läser lite högre upp så förstår du att
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 12:45:38 följande:
    Jag skulle vilja säga att de allra flesta barn som blir placerade har särskilda behov.

Klart som korvspad men det var inte riktigt det jag pekade på. Jag vänder mig emot bilden av fosterbarn som arbeten. De är livs levande barn med behov, något de alla flesta med insyn blir varse om. Men för den sakens skull så säger man inte att man ska hem och jobba. Man gör en insatts för barnet och för samhället och för det blir man förhoppningsvis kompenserad.
  • Anonym (H)
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 14:42:40 följande:
    Det beror på vilken kommun du arbetar för om de kallar det för arbete eller uppdrag.
    En del organisationer som är kopplade till kommuner ger lön med semesterersättning andra kommuner ger en arvodesdel. Arvodesdelen eller lönen är för det du utför. Sen har du en omkostnadsdel för barnet. Vad barnet kostar att försörja.

Jag tar det en gång till, sista gången, man säger inte att man ska hem och jobba.
  • Anonym (H)
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 14:59:26 följande:
    Har du bestämt det?
    Det sunda förnuftet säger det, men du är givetvis välkommen att kalla dina barn och fosterbarn för vad du vill.
  • Anonym (H)
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 15:17:51 följande:
    Välkommen ut i verkligheten.
    Man kan hoppas att den där tykna attityden är en internetidentitet du har och att den stannar här..
  • Anonym (H)
    Anonym ((sic!)) skrev 2013-03-02 18:23:13 följande:
    Jag har vuxit upp med en mamma med psykiska problem.
    Att påstå att sådant in "märks" är naivt.

Om problemen är av sådan art att de inte påverkar omgivningen, behöver man inte ens nämna det.
    För min del  kan jag inte tänka mig att det är lämpligt att "skaffa" fosterbarn om man har psykiska problem.

Läser också T.S. sista mening och ryser.
    Men om man byter ut orden "ett litet barn" mot "en liten valp", blir det mera  realistiskt.
    Ja, det är ju synd att du genomlevt ett  trauma, men låt inte din personliga erfarenhet gå ut över resten av mänskligheten.

Fortfarande så vet vi inte vad TS lider av, dumt att dra i stora spakar.

Lustigt vad en dålig formulering kan leda till..
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-02 18:30:09 följande:
    Personligen reagerade jag inte så mycket på att ts skrev att hon skulle tycka det var mysigt med ett fosterbarn, även om det fick mig att höja på ögonbrynen, men jag vet inte vad ts menar med ordet mysigt, så jag lät det passera.
    Däremot när ts skriver att hon har psykiska problem och sen vägrar att berätta om dom, då reagerar jag, vad är det som är så hemskt så hon inte ens törs skriva om det anonymt, då blir jag misstänksam.

Att vara döv är inget som påverkar föräldraförmågan, psykisk sjukdom kan definitivt påverka föräldraförmågan och nedsätta den, och när det gäller just barn som blir omplacerade så är dom extra sköra, då bör man ställa extra höga krav på dom människorna som ska ta hand om dom barnen.
    Sen säger inte jag att ts inte är lämplig, för det vet inte jag, men jag blir skeptisk i synnerhet som hon mörkar.     
    Att behålla saker för sig själv är inte likställt med att mörka. Med tanke på hur mycket som redan lästs in i TS så har jag stor förståelse att hon inte har lust att dela mer.
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-02 19:30:28 följande:

Det  är ts val förstås, men av det följer att spekulationer och misstänksamhet startar.
    Nyfikenhet skulle jag kalla det för.
Svar på tråden Att ta fortsterbarn