Inlägg från: Anonym (Har varit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har varit)

Att ta fortsterbarn

Det heter familjehem och man blir extremt utredd.

• Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:18:06 följande:
    Du vet att de flesta någon gång drabas av psykisk ohälsa och att det kan yttra sig på på många olika sätt. Jag ska hjälpa dig att bredda dina kunskaper lite trots att du egentligen inte förtjänar det p.g.a orden 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13 i din sista mening.

Psykiska problem kan tex omfatta generell ångest. Något som överhuvudtaget inte behöver straffa någon mer än den drabbade.
    Psykiska problem kan också vara så omfattande att man inte klarar av att ta hand om sig själv, men i sådana fall så tror jag knappast att man vill ta sig an ett fosterbarn.
    Bra. Det verkar helt otroligt att människor med vår utbildning samt informationssamhälle inte har mer förståelse för hur människor fungerar.
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-03-01 13:57:01 följande:
    Varför är det alltid så negativa diskutioner kring familjehem ? Var skall barnen vara då ? Här inne på forumet ser alla bekymmer med alla placerade barn , ingen kan ta hand om dem av rätta orsaker , folk byter ut dem som trosor på morgonen ?!?!? Alla är olämpliga som familjehem och gudbevars , skall man jobba 24 timmar om dygnet med att ta hand om någon annans barn , skall man inte ha en krona för det , inte tro att man kan stjäla någon annans barn , och absolut inte ha några krav utan !?!?! Fattar inte skall man ta tillbaka tillämpning på barnhem då eller ????
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:21:55 följande:
    Du kanske behöver svepa med ögonen över TS en extra gång?

Du kanske ser att där förekommer ord som trygghet, må bra och ta hand om.
  • Anonym (Har varit)
    titti81 skrev 2013-03-01 16:31:56 följande:
    Som familjehem är det extra viktigt att alla i familjen är i psykisk balans. 
    Barnen som kommer mår inte bra. Det kan finnas beslut om umgänge med bio föräldrar som är otroligt påfrestande.
    Min pappa är indragen i en rättprocess efter att han och hans fru hade jourhemsbarn ett tag. Mamman har trackaserat och mordhotat dom och den familj som barnen sen skulle bo permanent hos. Så man måsta vara oerhört stark psykiskt för att fixa det. 
    Som jourhem kan jag hålla med om det.Som familjehem håller jag inte med.

Jag har varit jourhem i många år till just tonåringar. Aldrig blivit hotad av föräldrar.  

Då pratar vi där barnen i flera fall blivit tvångsplacerade. Föräldrar har varit alkoholister, misshandlare, knarkare, mördare. 
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 16:56:34 följande:
    Det blir ju svårt när ts vill ha svar på om hennes psykiska tillstånd kan förhindra att hon får bli fosterförälder, när hon samtidigt vägrar ge nån information om sin psykiska hälsostatus.
    Hur ska man då kunna göra nån form av bedömning och svara ts på det hon vill ha svar på.
    Det går inte ihop.   
    Ts skriver att hon inte har någon depression i den formen av psykisk störning. Ts får väl helt enkelt kontakta kommunen  sin egen eller någon annan för en utredning. 

Tycker att det är ovanligt många påhopp på henne. 
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:08:15 följande:
    Jag kan förstå om hon inte vill prata om sina psykiska sjukdom på ett öppet forum, men då ska hon ju inte heller ställa en fråga som handlar om just hennes psykiska sjukdom.
    Hur i hela friden ska vi kunna bedöma om hon kommer få vara familjehem trots hennes psykiska sjukdom, om hon inte talar om vad den består av.

TS gjorde ett misstag. Hon trodde att hon skulle kunna få svar men fick påhopp istället.

Ja, hon kan ev få vara jourhem, familjehem om hon blir utredd. TS kan vara en tillgång beroende på vilken psyksisk störning hon har. Dock tror jag i sådana fall att det gäller äldre barn.

TS borde skaffa sig ett läkarintyg eller flera som talar om att det inte kommer att påverka barnet då det kan ligga henne i fatet annars.

TS om du ska vara hemma med ett placerat barn så får du ersättning för det om du har tagit tjänstledigt från ditt nuvarande jobb. Det finns små barn som har blivit så illa behandlade att de måste vara hemma med familjehemsmamman/pappan i ett eller två år innan de börjar på förskolan. Du kan få samma ersättning som din nuvarande lön (minns inte vad det heter).
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:15:15 följande:
    För övrigt har jag inte dömt ts, jag försöker bara förtvivlat få mer information från henne, för att kunna göra det hon ber oss om.
    Att bedöma hennes lämplighet som familjehem.
    Just nu kan jag varken säga bu eller bä om det.
    Sen att jag aldrig skulle rådfråga främlingar på nätet om något så delikat är en annan femma, men nu gör ts det, nu ber hon oss om hjälp, hon vill bli bedömd av oss, men hon ger ingen information som gör att vi kan bedöma henne.
    Är inte det lite motsägelsefullt tycker du?      
    Jag ser det mer som att hon frågar de som har varit eller är familjehem. Jag som har varit i ganska många år och fortfarande blir uppringd av kommuner och organisationer fast jag numera säger nej anser mig inte kunna bedöma hennes lämplighet och troligtvis inte någon annan här heller eftersom vi inte träffat henne, inte känner till hennes bakgrund, inte vet hur hon bor, vem hennes man är, hur de har det ekonomiskt, etc etc.

Det kan en kommun bedöma. Jag har svarat TS utan påhopp vilket gick utmärkt. 
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:16:40 följande:
    Jag tror det var ts formuleringar som ledde till kommentarerna (eftersom hon skrev att hon ville ha ett barn att mysa med och att det barnet skulle passa in i hennes familj) och det faktum att hon själv bad folk lägga av eftersom hon trodde att alla anonyma var samma person.
    Ja, det håller jag med om.
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:22:27 följande:

"Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?"

Du har svarat ts ja, men du har inte svarat henne på den här frågan vad jag har sett och det är den jag syftar på.
    Jag håller med dig, det är omöjligt för oss som inte känner ts att svara på den frågan, men nu har hon ju ändå ställt den och då får vi väl göra så gott vi kan.
    Men då behöver vi ytterligare information från ts, och den vägrar hon ge.
    Det går inte ihop.
    Men om du kan något som jag inte kan så får du gärna svara på just den frågan jag har citerat, från ts.      
    Jag har skrivit att hon om hon är oroligt tar kontakt med sin läkare och ber om intyg till utredningen att hon klarar av att vara falmiljehem. Sen får utredningen visa om den kommunen hon söker hos tycker att det är ok. Det är inget som jag kan bedöma.

Det kan mycket väl vara en tillgång att ha ett "psykiskt problem". I vissa fall. 
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 22:52:19 följande:

Jag jobbar för att tjäna pengar. Uppfostra, ge kärlek och trygghet gör jag gratis..
    Och om du måste vara hemma med barnet. Vad gör du då? Tar du hand om det gratis då? Vad ska ni leva på?
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 12:34:04 följande:
    Om man har ett arbete där man tjänat pengar så brukar man oftast vabba om barnet blir sjukt.

Vi har ett ganska bra socialt skyddsnät i Sverige, du förstår, det är så fiffigt uppbyggt att ibland så har man nytta av de där ca 30% man betalar i skatt.

Jag vet verkigen vad jag talar om då jag har haft jourhemsbarn i många år. Vet exakt hur det fungerar. Ett mindre barn som kommer från t ex en familj där föräldrarna har knarkat. Där 2-åringen inte ens kan gå och ännu mindre prata kan man inte lämna på dagis.

Detta placerade barn behöver en vuxen som hela tiden bär på henne/honom. Kanske i 1-2 års tid innan barnet börjar på förskola. Detta var bara ett exempel. 

Du kanske menar att denna jourhemsmamma ska ta tjänstledigt och leva på luft? 
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 12:43:59 följande:
    Klart man kan jobba gratis om man känner för det, det förringar dock ej det faktum att kärlek och omvårdnad till sina barn är gratis.
    Jag skulle vilja säga att man kan göra en insatts för sina eller andras barn, men att kalla dem för arbeten, nej.

Det är klart att man kan behöva ekonomisk kompensation om man tar sig an ett barn med särskilda behov och ibland kan det vara på sin plats att kalla det arbete så som när man måste ta sig an uppgifter kring ett barn som ligger utanför ramarna för vad som gäller generellt men vad jag talar om är att man inte behöver gå till arbetsförmedlingen för att skaffa barn, barn kommer av naturliga aktiviteter och är en del av livet.

Jag skulle vilja säga att de allra flesta barn som blir placerade har särskilda behov.
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 13:07:58 följande:
    Men jag vet egentligen inte vad du är ute efter? Om du läser lite högre upp så förstår du att

Klart som korvspad men det var inte riktigt det jag pekade på. Jag vänder mig emot bilden av fosterbarn som arbeten. De är livs levande barn med behov, något de alla flesta med insyn blir varse om. Men för den sakens skull så säger man inte att man ska hem och jobba. Man gör en insatts för barnet och för samhället och för det blir man förhoppningsvis kompenserad.
    Det beror på vilken kommun du arbetar för om de kallar det för arbete eller uppdrag.
    En del organisationer som är kopplade till kommuner ger lön med semesterersättning andra kommuner ger en arvodesdel. Arvodesdelen eller lönen är för det du utför. Sen har du en omkostnadsdel för barnet. Vad barnet kostar att försörja.

• Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 14:55:31 följande:
    Jag tar det en gång till, sista gången, man säger inte att man ska hem och jobba.
    Har du bestämt det?
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 15:07:06 följande:
    Det sunda förnuftet säger det, men du är givetvis välkommen att kalla dina barn och fosterbarn för vad du vill.
    Välkommen ut i verkligheten.
Svar på tråden Att ta fortsterbarn