Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Att ta fortsterbarn

Pga orden 6, 7, 8 och 9 i din trådstart så tycker jag du inte ska ta dig an fosterbarn.
    Fosterbarn kan vara barn med multiproblem t ex knark, självskada, anorexi etc. Eller multidiagnoser.
    De måste ha jagstarka människor omkring sig med rejält kontaktnät.

Det låter som att ni borde skaffa en katt istället, på sin höjd.

orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 11:33:01 följande:
    Det var väldigt vad här var negativt! Är du samma människa som skriver här, eller?
    Nej men som man frågar får man ju svar.
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-03-01 11:56:27 följande:
    Jag har inte skrivit alla anonyma inlägg, det som du svarade på var mitt första här i tråden. Du skrev att du ville ha ett barn som passade er familj och då skrev jag att du ser det på fel sätt, det är er familj som ska passa barnet. 
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 12:02:52 följande:
    I början var det ju en och samma människa hela tiden, det kunde man läsa mellan raderna och det var den anonym jag menade. Självklart tar jag det folk skriver men inte när det är provocerande, då kan man sluta
    Men snälla, på FL får man vara anonym, det är klart att det inte var samma person som skrev!
    orka
  • Jellybeanbaby
    Lilje skrev 2013-03-01 13:28:30 följande:
    Man blir ju lite mörkrädd för vad dom här barnen kommer gå genom.  Här vill man endast ha något litet och gulligt man kan ta hand om, som passar in i familjen, annars får barnet slussas vidare?  Känns ju jättebra för ett redan traumatiserad barn att få höra "tyvärr, du passar inte in med mina egna barn och våra vanor, så du får nog åka någon annan stans".
    Precis.
    Telefonsamtal:
    -Hej jo nu har vårt lilla fosterbarn blivit gammalt, och kaxar till sig och är inte så litet och rart längre. Kan vi få byta ut mot en gullig liten sak att få hålla i?
    orka
  • Jellybeanbaby
    KimPossible skrev 2013-03-01 13:54:09 följande:
    Jag får ont i magen av sådana här trådar. De dyker ju upp ibland här, de som vill bli familjehem av olika anledningar. Antingen för att de inte har lust att jobba och tycker det verkar vara en bra inkomstkälla, för att "små barn är så söta" eller tom för att de själva blivit fråntagna vårdnaden av sina egna barn! Jo, det sista finns det en tråd om här på FL. Man tar sig för pannan.

Jag som har närstående som vuxit upp i (som det hette då) fosterhem, och som även i två fall blivit tillerkända ersättning från staten för sina upplevelser, vet hur detta kan prägla livet och ställa till ett helvete för barnen.

Det är inga leksaker vi pratar om! Inte heller några husdjur.

Jag kommer aldrig att förstå hur man tänker när man tror att "fosterbarn" är något man kan och får "skaffa" för att det passar en själv.  
    Nu kommer jag med en klyscha, men... håller med! Bra skrivet.
    orka
  • Jellybeanbaby

Anonym (H) kan det kanske vara så att jag bara är lite bättre att läsa mellan raderna än du är och att jag därmed förstår att problemet sträcker sig vida förbi vanlig ångest? Nu ska vi inte grotta ner oss i detta. Men att säga att jag inte har förståelse eller respekt för folk med depressioner är helt fel ute. Jag har minst två bekanta som drabbats och som jag försökt vara stödperson/vän åt så pass mycket som jag själv orkat. Samt att jag själv varit "under isen" själv under en jobbig period av mitt liv.

orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:43:06 följande:
    Så du har utläst ur TS att det rör sig om depression?

Eftersom du inte känner mig så kan du ej heller veta vad du är bättre eller sämre på än mig så lägg ned sådant spåneri tack.

tvärtom, min vän. tvärtom.
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 16:36:02 följande:
    Bra. Det verkar helt otroligt att människor med vår utbildning samt informationssamhälle inte har mer förståelse för hur människor fungerar.
    Personen misstolkade mig nåt så in i helvete. Vad jag försökte säga något mellan raderna var att det antagligen INTE handlade om en simpel ångest eller en vanlig depression här, utan antagligen något av allvarligare art.
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-03-01 17:08:15 följande:
    Jag kan förstå om hon inte vill prata om sina psykiska sjukdom på ett öppet forum, men då ska hon ju inte heller ställa en fråga som handlar om just hennes psykiska sjukdom.
    Hur i hela friden ska vi kunna bedöma om hon kommer få vara familjehem trots hennes psykiska sjukdom, om hon inte talar om vad den består av.

orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-03-02 18:08:57 följande:
    Tyvärr måste jag hålla med det här inlägget.
    Tack du, då ska du veta att jag fått skit för det inlägget och fått förklara mig... Drömmer
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym (suck) skrev 2013-03-02 18:30:02 följande:
    Fast man "tar" inte små valpar heller. Vilket är vad ts uttryckt att hon vill göra, "ta" ett fosterbarn för att ha att mysa med.
    "ta ett fortsterbarn" - för att vara petnoga.
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym ((sic!)) skrev 2013-03-02 18:23:13 följande:
    Jag har vuxit upp med en mamma med psykiska problem.
    Att påstå att sådant in "märks" är naivt.

Om problemen är av sådan art att de inte påverkar omgivningen, behöver man inte ens nämna det.
    För min del  kan jag inte tänka mig att det är lämpligt att "skaffa" fosterbarn om man har psykiska problem.

Läser också T.S. sista mening och ryser.
    Men om man byter ut orden "ett litet barn" mot "en liten valp", blir det mera  realistiskt.
    orka
Svar på tråden Att ta fortsterbarn