Att bjuda en vegetarian på middag.
Hej.
För ett par månader sedan bjöd jag och min kille ett par vänner på middag.
Den ena killens flickvän äter bara vegetarisk kost och jag tänkte länge på detta innan jag bestämde mig för att inte laga nåt extra till henne.
Vi bjöd på svampsoppa, ryggbiff med potatisgratäng, sallad och diverse andra grönsaker.
Tjejen blev helt tokig! Hon tyckte att vi kunde köpt tofu eller korn (?) till henne när vi andra åt kött. Sen tyckte hon det var respektlöst av oss att ens äta kött när hon mår så illa av det. Hon ansåg att man ska anpassa maten efter gästerna fullt ut, annars kan man låta bli att bjuda in. Hon stannade under förrätten, sen drog hon med sig sin kille hem.
Några veckor senare bjöd de in oss på middag konstigt nog. Killen fyllde år. Vi har känt honom i 10 år och det har alltid bjudits in till allt från alla håll.
Vi åkte dit och tänkte att vi lägger det som hände sist bakom oss.
Paret bjöd på endast vegetarisk mat, tjejen talade spydigt om för mig att "här får man iaf riktig mat" och jag kunde inte låta bli att kommentera detta. Jag frågade henne varför det inte fanns något kött då eftersom man ska anpassa maten efter gästerna. Endast hon är vegetarian, vi andra 8 som var där äter kött.
Hon blev fullständigt vansinnig och kastade ut både mig och min kille. Nu vill hon att vår vän, hennes kille, ska säga upp kontakten med oss för att vi är så respektlösa.
Jag fattar verkligen inte. VAD gjorde jag för fel? Varför ska hon få speciell mat när vi inte får det?
Är det inte dubbelmoral så det skriker om det? Vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 12:39
Iaf så har jag bestämt mig för att ringa henne ikväll och be om ursäkt för min onödiga kommentar som jag inte ens menade (någon skrev något om envishet Flört). Ska även berätta vad hennes kille hade sagt innan middagen och försöka komma överens med henne om att vi ska prata om det innan nästa middag blir planerad eftersom jag har noll koll på vegetarisk mat.
Men jag tänker även säga att jag blev sårad och arg av hennes utbrott. Tycker det är viktigt att hon får veta det också. Jag gjorde tydligen fel i många fall, men det gjorde hon också.
2 av de andra vännerna tänker inte bjuda in dem mer eller åka dit om det skulle vara så. Tycker det är riktigt trist att det blev såhär pga MAT! Löjligt egentligen. Men men, skadan är skedd och nu är det upp till henne om hon vill prata om det.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 19:20
Så då, då har jag tagit tjuren vid hornen och ringt tjejen.
Jisses ja. Hon är helt puckad!
Jag började med att be om ursäkt för min dumma kommentar. Jag berättade även att hennes kille (vår vän) hade sagt till oss att det inte behövdes något extra till det jag skulle laga och därför trodde jag det var ok.
Hon blev jättearg igen och skrek åt mig att han minsann inte har pratat med mig om det och att jag skulle fattat att man inte äter kött i närheten av en vegetarian.
Men i vilket fall som helst så kröp det fram att hon alltid (i 1 års tid) tyckt illa om oss barndomsvänner och att hon kände sig tvingad att umgås med oss pga killen.
Hon sa att jag aldrig skulle försöka ringa mer och hon hoppades även att jag och min kille aldrig får några barn för stackars de barnen som måste växa upp med idioter till föräldrar.
Ja... vad ska jag säga? Dra åt helvete din puckade idiot! Det gjorde jag inte, jag önskade henne lycka till och la på.
Orkar inte svara på alla inlägg om hur respektlös jag är och dum i huvudet som inte fixade mat till henne. För det gjorde jag. Så gott jag kunde och med hennes killes ord på att det räckte. Resten är till för tolkning och det får ni göra hur ni vill med.
Jag kommer iaf alltid i framtiden att FRÅGA väldigt noga innan jag vågar bjuda hem folk igen.
Tack för mig och tack för visat intresse!