• Anonym (Köttätare)

Att bjuda en vegetarian på middag.

Hej.

För ett par månader sedan bjöd jag och min kille ett par vänner på middag.
    Den ena killens flickvän äter bara vegetarisk kost och jag tänkte länge på detta innan jag bestämde mig för att inte laga nåt extra till henne.

Vi bjöd på svampsoppa, ryggbiff med potatisgratäng, sallad och diverse andra grönsaker.

Tjejen blev helt tokig! Hon tyckte att vi kunde köpt tofu eller korn (?) till henne när vi andra åt kött. Sen tyckte hon det var respektlöst av oss att ens äta kött när hon mår så illa av det. Hon ansåg att man ska anpassa maten efter gästerna fullt ut, annars kan man låta bli att bjuda in. Hon stannade under förrätten, sen drog hon med sig sin kille hem.

Några veckor senare bjöd de in oss på middag konstigt nog. Killen fyllde år. Vi har känt honom i 10 år och det har alltid bjudits in till allt från alla håll.
    Vi åkte dit och tänkte att vi lägger det som hände sist bakom oss.

Paret bjöd på endast vegetarisk mat, tjejen talade spydigt om för mig att "här får man iaf riktig mat" och jag kunde inte låta bli att kommentera detta. Jag frågade henne varför det inte fanns något kött då eftersom man ska anpassa maten efter gästerna. Endast hon är vegetarian, vi andra 8 som var där äter kött.

Hon blev fullständigt vansinnig och kastade ut både mig och min kille. Nu vill hon att vår vän, hennes kille, ska säga upp kontakten med oss för att vi är så respektlösa.

Jag fattar verkligen inte. VAD gjorde jag för fel? Varför ska hon få speciell mat när vi inte får det?

Är det inte dubbelmoral så det skriker om det? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 12:39
    Iaf så har jag bestämt mig för att ringa henne ikväll och be om ursäkt för min onödiga kommentar som jag inte ens menade (någon skrev något om envishet Flört). Ska även berätta vad hennes kille hade sagt innan middagen och försöka komma överens med henne om att vi ska prata om det innan nästa middag blir planerad eftersom jag har noll koll på vegetarisk mat.

Men jag tänker även säga att jag blev sårad och arg av hennes utbrott. Tycker det är viktigt att hon får veta det också. Jag gjorde tydligen fel i många fall, men det gjorde hon också.

2 av de andra vännerna tänker inte bjuda in dem mer eller åka dit om det skulle vara så. Tycker det är riktigt trist att det blev såhär pga MAT! Löjligt egentligen. Men men, skadan är skedd och nu är det upp till henne om hon vill prata om det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 19:20
    Så då, då har jag tagit tjuren vid hornen och ringt tjejen.

Jisses ja. Hon är helt puckad!
    Jag började med att be om ursäkt för min dumma kommentar. Jag berättade även att hennes kille (vår vän) hade sagt till oss att det inte behövdes något extra till det jag skulle laga och därför trodde jag det var ok.
    Hon blev jättearg igen och skrek åt mig att han minsann inte har pratat med mig om det och att jag skulle fattat att man inte äter kött i närheten av en vegetarian.

Men i vilket fall som helst så kröp det fram att hon alltid (i 1 års tid) tyckt illa om oss barndomsvänner och att hon kände sig tvingad att umgås med oss pga killen.
    Hon sa att jag aldrig skulle försöka ringa mer och hon hoppades även att jag och min kille aldrig får några barn för stackars de barnen som måste växa upp med idioter till föräldrar.

Ja... vad ska jag säga? Dra åt helvete din puckade idiot! Det gjorde jag inte, jag önskade henne lycka till och la på.

Orkar inte svara på alla inlägg om hur respektlös jag är och dum i huvudet som inte fixade mat till henne. För det gjorde jag. Så gott jag kunde och med hennes killes ord på att det räckte. Resten är till för tolkning och det får ni göra hur ni vill med.

Jag kommer iaf alltid i framtiden att FRÅGA väldigt noga innan jag vågar bjuda hem folk igen.
    Tack för mig och tack för visat intresse!

• Svar på tråden Att bjuda en vegetarian på middag.
  • Curlie

Som vegetarian tvingar jag aldrig någon som bjuder mig på mat, att göra en extra rätt åt mig. Jag erbjuder mig utan problem att ta med ett eget substitut.

MEN under mina 17 år som vegetarian har jag ALDRIG varit med om att någon inte tagit hänsyn till mina matvanor.

• Curlie

Kan också tillägga att jag gladeligen bjuder på kött åt mina "köttätande" gäster.

Tycker ni har varit respektlösa ifrån båda håll faktiskt.

• Maria 380

Enkelt sagt därför att hon inte äter den maten som ni bjuder på medan ni faktiskt äter den maten som hon bjuder på utan problem. Frågeställningen är ganska fånig.

Därmed inte sagt att jag tycker att hon uppförde sig på något bra sätt för det tycker jag verkligen inte att hon gjorde. Men ni uppförde er också respektlöst mot henne när ni inte erbjöd något middagsalternativ när ni faktiskt på förhand visste att hon var vegetarian. Ansträngningen för er hade varit minimal. På samma sätt ordnar man alternativ mat till till exempel allergiker om man bjuder dem på mat. Det är normal hyfs.

• Lizette80

Jag tycker kanske iom att ni bjöd henne o hennes kille på middag så kunde ni ha lagat ngt till henne, däremot kan inte hon kräva att folk inte ska käka kött för att hon är där..!!
    Det tycker jag låter rätt crazy, sen oxå mtp hennes sätt att reagera på..
    Jag tycker man ska anpassa sig till viss del till gästerna o i detta fall var det ju bara hon som var veggi..
    Att hon sen inte gjorde det o anpassade sig till resten av sina gäster när hon bjöd på mat kan jag no ginte svara på..
    En vegeterian vill ju helst inte röra vid kött äns, kan förstå henne på ett sätt, men tycker det är jävligt onödigt av henne att ha en sådan attityd mot dig som hon hade..
    Hon låter lite schitzo på ngt sätt.
    En van veggi brukar inte bry sig så värst mkt om att andra käkar kött, dem vill helst själva bara inte äta det av sina olika anledningar..!!
    Kan det vara så att hon inte är en helt veggi rakt igenom o tom är lite avis på att ni kan o vill äta kött??
    Tycker det e skumt annars att ngn veggi ska betee sig som hon gjort, dessutom slängt ut er OCH krävt av hennes kille att säga upp kontaktskapen med er..
    Tycker det låter välldigt skumt..!!!!

• Anonym

Tja, jag har då alltid sett till att det finns bra alternativ till alla mina gäster med kända dieter, vill vara en god värdinna och att alla trivs hos mig. Tycker t o m att det är lite kul utnmaning att försöka komma på ett enda bra alternativ som pasar alla. Däremot är det självklart att en vegetarian inte förväntas bjuda på kött. Köttätare far knappast illa av att äta vegetariskt ibland.

Jag är själv allerigisk och är nästan rörd över hur måna mina vänner och bekanta varit om att tänka på mig, men har man missat det så har jag då aldrig klagat om jag suttit där med ris och sallad. Jag har ju kommit för att umgås, och slipper jagf bara vara hungrig kan jag äta bättre hemma sen.

• Dextrosol

Jag tycker det är självklart att ha "riktiga" vegetariska alternativ när mina vegokompisar kommer på middag. De flesta av dem är OK med att det finns kött i närheten men det finns något undantag och då serverar jag vegetarisk mat till alla. De är mina vänner och jag väljer att bjuda in dem på middag, vill att de ska trivas och bjuder på mat de uppskattar.

Plättlätt val att då anpassa maten efter dem precis som jag inte ger fläskfilé till en muslim eller pecannötpaj till en nötallergiker liksom...

För att svara på din situation; jag tycker du gjorde fel som inte gjorde ett alternativ till henne och att hon gjorde fel som blev sur och otrevlig (och gick hem) för att det fanns kött på bordet. Hon borde i så fall i förväg varit väldigt tydlig med att hon äcklas så av kött att hon inte kan se andra äta det och hört efter om det fanns möjlighet för er att ta hänsyn till det.

• Anonym

Jag är väldigt mån om mina gäster och skulle jag veta att en i sällskapet är ex. vegetarian/vegan så skulle jag hitta på något extra till just denne. Dock kräver jag aldrig att någon ska anpassa mat till mig (äter gärna lågkolhydratkost), jag äter av det som bjuds men undviker då ex. potatisgratäng, söt dessert. Jag kan i så fall ta med något eget. Jag anser att om man är i behov av specialmat vid bjudning, så påpekar man detta innan och erbjuder sig att ta med något själv. Annars äter man av det som bjuds.

Jag tycker er väns flickvän överreagerat kraftigt! Hade hon ex. varit fiskallergiker, eller allergisk mot ägg så pass att man inte kan vistas i samma rum som livsmedlet utan att riskera att få åka ambulans, DÅ kan jag förstå. Men inte i detta fallet. Samtidigt hade jag som värd sett till att alla gäster känner sig tillfredsställda, speciellt eftersom ni VISSTE om att det fanns en vego i sällskapet (även om hon nu inte erbjudit sig att ta med något eget).

• Dracarys

1) Det var respektlöst att servera en vegetarian kött. Det är helt okej att inte förbereda något särskilt till en besökare som man vet har speciella behov, om man talar om det för personen innan besöket! Det respektfulla som värd hade varit att antingen laga ett vegetariskt alternativ, eller informera henne om att ni inte kunde ordna någonting och be henne ta med någonting eget. Att bara servera kött till en person ni visste var vegetarian var fullkomligt respektlöst.

2) Hon äter inte kött, men ni äter däremot vegetariskt och det finns många goda vegetariska alternativ. Det är inte förolämpning mot allätare att servera vegetariskt. Ni var respektlösa gentemot henne som värd - självfallet vill hon som vegetarian inte tillreda kött och troligen är hon inte kunnig i hur man gör heller.

Så, det var DU som var respektlös i den här situationen, TS. Rakt igenom.

• Anonym (Köttätare)

Okej jag köper det om att man anpassar maten lite efter sina gäster. Därför hade jag bara en sak i köttväg och trodde resten skulle räcka. Det var ju inte som att jag ställde ner en tallrik sallad framför henne.
    Jag känner inga vegetarianer och har ingen aning om vad man har istället för kött. När jag frågade hennes kille innan så sa han att det räcker med allt det andra runt omkring.

Det var hennes uppförande som gjorde mig mest arg. Inser att min kommentar var onödig, men jag blev arg och besviken på henne.

Sen tycker jag fortfarande inte att någon ska bli tvingad att äta nåt de inte vill ha.
    Alla gillar inte tofu heller, varför ska man tvingas äta det då bara för att någon är vegetarian. Tycker det är dubbelmoral.

En allergi är inte samma sak som att välja bort något. Därmed inte sagt att jag tycker hon ska äta kött när hon inte vill det naturligtvis.

Jag blev iaf ledsen när hon sa som hon gjorde.

• Anonym

Jag tycker det är du som gjort fel, du bjöd på middag och visste att hon var vegetarian, men varken lagade något särskilt åt henne eller bad henne ta med något? Respektlöst och dåligt värdinneskap tycker jag!

Svar på tråden Att bjuda en vegetarian på middag.