• Emeli

Soc tog min son

OBS Det är inte soc som beslutar om LVU, det är Tingsrätten. Hur anledningen till LVU kan ha varit oklar för ts är för mig en gåta. Det finns en dom, och en utredning som ligger till grund för domen.

Om man får ett barn omhändertaget enligt LVU pga barnets pappas otillräcklighet är det också en fullständig gåta för mig hur man man kan sätta ytterlrigare ett barn till världen med samme man.

• Emeli
    Anonym (socialsekreterare) skrev 2013-03-02 07:16:57 följande:

Nej, tingsrätten beslutar inte om LVU, det gör förvaltningsrätten.
    Sorry, mindes fel. Det är i alla fall inte soc som beslutar.
  • Emeli
    Anonym skrev 2013-03-05 16:44:30 följande:
    Forskning visar inte alls att olämpliga föräldrar är bättre än staten, forskning visar att familjehemsplacerade barn klarar sig lika dåligt som de barn som får stanna i dåliga biohem. Förhoppningsvis kommer detta att ändras så att det vårdnadsöverflytt sker oftare så att barnen inte behöver känna oro över vad de ska bo samt att barn snabbare ska omhändertas innan de får skador som påverkar deras liv.
    Exakt. Samma forskning visar också att barn som blir adopterade istället  för familjehemsplacerade mår klart bäst av de tre kategorierna.
  • Emeli
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 07:19:55 följande:

jag vet vad som ar sant och inte..jag gick med pa frivlillig placering.vilket betyder att jag sj vet att placerin var enda losningen,nar man hittar pa att en mamma haller socker i ett barns valling , vilket jag inte tror en enda mamma i hela varlden nansin gjort....detta ar bara en av manga pahittade saker
    Du tror väl inte på fullt allvar att barn blir omhändertagna på grund av socker i välling? Soc försöker alltid i fösta hand ge stöd och hjälp till osäkra eller dysfunktionella föräldrar. Det ska väldigt mycket till innan ett barn blir LVU:at. Det råder dessutom brist på familjehem så jag tror inte att någon behöver vara oroligt över att ett barn kommer att bli omhändertaget i oträngt mål, tvärtom.

Jag är lärare och det händer att vi inom skolan gör anmälningar till soc. Vår erfarenhet är att det svårt och tar lång tid innan ett barn blir LVU:at och under den tiden mår barnet allt sämre. Vi har också sett exempel på hur mycket bättre ett barn kan må när det blir placerat i ett stabilt och bra familjehem. Barnet lever upp och är glad, börjar klara skolan, slappnar av. Om detta bra hem dessutom hade varit ett adoptivhem, där barnet vet att det kommer att få stanna, skulle dessa barn må ännu bättre.

Detta är barn som i allmänhet har farit illa under lång tid och de har så klart ärr i själen, men med kärlek och omsorg, omtanke, god omvårdnad och omtanke kan dessa ärr börja läka.

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 07:19:55 följande:

jag vet vad som ar sant och inte..jag gick med pa frivlillig placering.vilket betyder att jag sj vet att placerin var enda losningen,nar man hittar pa att en mamma haller socker i ett barns valling , vilket jag inte tror en enda mamma i hela varlden nansin gjort....detta ar bara en av manga pahittade saker
    .

Svar på tråden Soc tog min son